2011-09-25, 22:15
Medlem
Blommigs avatar
Pga olika omständigheter så har svensk sjukvård misslyckats med att hjälpa mig med en åkomma och eftersom det är något jag lider mycket av så har jag själv nu sökt mig utomlands för att hitta bra sjukvård. Behandlingen jag behöver kommer dock att kosta mig ca 450 000 kr. Det är i USA, och där har de ju sjukförsäkringssystemet men eftersom jag kommer utifrån så har ju inte jag någon försäkring. Känner mig helt knäckt av att ha insett hur mycket pengar jag behöver. Kommer inte att kunna spara ihop så mycket pengar, så ett lån är nog enda lösningen. Frågan är om man kan låna till sjukvård? Jag menar att om man lånar till t ex bostad så är det ju något som (oftast) ökar i värde med tiden, men sjukvård är ju något bara jag själv har nytta av.
Jag har i nuläget en rätt dålig lön pga att jag är nyutexaminerad inom mitt yrke, men är i en bransch där lönen ökar en del när man meriterat sig. Om ca 1 år har jag kanske en månadslön på ca 28000 kr. Inte mycket men vad ska man göra. Om jag verkligen anstränger mig kanske jag kan spara ihop till 100 000 kr på några år. Men sen måste jag ta det förbannade lånet om jag ska kunna överleva.
Har studielån från CSN men i övrigt inga konstigheter, inga andra skulder och inga betalningsanmärkningar. Har billig hyresrätt och lever rätt snålt. Tror ni banken beviljar mig ett lån?
Citera
2011-09-25, 22:27
Medlem
Hellioss avatar
Kolla runt om det finns fonder i det området du söker för.
Citera
2011-09-25, 22:36
Medlem
Torpedullas avatar
Kan du berätta lite mer om din åkomma så kanske jag kan hjälpa dig. Idag kan du välja sjukvård i hela Sverige så det kan säkert ordnas hos någon girig privatmottagning i en stad nära dig. Om vi förutsätter att du upplever ett stort psykiskt lidande pga ditt "handikapp" (?) fixar det sig nog! Så berätta närmare ungefär vilken typ av operation det gäller.
Citera
2011-09-26, 11:51
Medlem
Blommigs avatar
Hej Torpedulla,
Det gäller bröstrekonstruktion med en metod som kallas DIEP där man använder kroppens egen vävnad. Jag har fått båda brösten vanställda efter flera plastikoperationer, och jag har gjort väldigt mkt efterforskningar på vad som skulle kunna hjälpa mig att bli något sånär normal igen och tyvärr verkar detta vara den metod som kan funka. Orsaken att jag ej kan få det gjort i sverige är för att jag inte har haft cancer. Dvs mina bröst är lika förstörda, men eftersom jag inte har haft cancer så utför de inte den operationen på mig. Sjukt, men så är det. Har lidit i 8 år nu pga detta, orkar inte mer. Har hittat ett par kliniker i USA där de enbart sysslar med bröstrekonstruktioner, och då oavsett VARFÖR man blivit skadad.
Men som sagt, det kostar en halv mille...
Misstänker dock att de kanske är bättre på det i usa eftersom det är kliniker som uteslutande sysslar med just den sortens operationer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in