2011-09-25, 20:05
Medlem
Hej Flashback.

Jag kan nästintill inget om bilar i dagsläget, men kommer ganska så snart läsa på så mycket jag kan. Det är alltid bra att höra vad flera personer har att tycka till om.

Snart är det dags att köpa min första bil. Jag har tänkt att lägga max 40.000 kr för denna och har lite frågor till er;

1. Bra tillverkare och modellserier?
Jag har haft ögonen på Audis A-serie. A3, A4 och A6 är bilar jag hittar på Blocket för 30-40k.
Även VW Golf och Passat är också några bilmodeller jag varit inne på och kikat. Var har ni för erfarenhet av dessa bilar?

2. Hur mycket skulle det kosta (ungefär) för mig att ha bilen per månad och år (bensin ej inräknat)? Har ni tips på nån bra hemsida där man kan kolla ett prisförslag på olika bilförsäkringar? Om jag ska ha en p-plats i området där jag bor - vilken hemsida vänder jag mig till då?

3. Vad ska jag akta mig för?
Det finns alltid saker som man ska akta sig för om man inte har koll på läget. Har redan hört med min pappas kompis som är mekaniker att akta mig för bilfirmor då dom oftast brukar vara halvt oseriösa.
Jag kommer köpa en bil från en privatperson. Vad kan vara bra att tänka på i dom lägen där man köper det från annan privatperson?

Kan tillägga att jag är singel så jag behöver ingen bil där jag behöver utrymme för barnstolar osv.

Ser till att bumpa tråden när jag köpt min bil om några månader också så ni får veta vad det blev

Mvh
Senast redigerad av Cypher85 2011-09-25 kl. 20:07.
Citera
2011-09-25, 20:09
Medlem
Denoms avatar
Försäkringskostnader är det bara att ringa upp försäkringsbolag och fråga om.
Citera
2011-09-25, 20:15
Medlem
Vet inte riktigt om Audi A-serie är nåt och ha i den prisklassen, letar själv efter bil i runt den prisklassen och har fått höra att Golf är mycket bil för pengarna, även C4/C5 som har dåligt andrahandsvärde kan vara nåt och kika på!
Citera
2011-09-25, 20:20
Medlem
Det är faktiskt än bättre än Denom säger, bara skriva in numret på försäkringsbolagens hemsidor så ringer dom upp dig De kan vilja sälja, men gör tydligt att du ringer runt o kollar priser bara så kan du alltid säga att du återkommer. De försäkringsbolag jag kommer att tänka på är: Trygg hansa, länsförsäkringar, moderna försäkringar, if, folksam?

Det jag tycker att du ska göra, är att bestämma dig för en modell, och sen följa den under en längre tid. Kolla alla nya annonser varje dag, läs på vad som är viktigt i annonserna (servicebok med korrekt ifyllda stämplar, underhåll, hur långt den gått osv osv osv). Om du känner nån med bil, be att få kolla i serviceboken så kommer du se att det är ganska lätt att förstå sig på.

De jag känner som köpt audi har oftast varit rätt nöjda. Men har inte haft nån själv så det kan jag inte uttala mig om. Golfarna brukar också ha ganska gott rykte, och jag har själv velat ha en ett bra tag =) Passat hade jag haft som arbetsbil, och förutom att dsg-lådan (eller vad den heter, den där nya automat-lådan) pajjade hela tiden så var passaten rätt ok.

Parkeringsplats får du nog vända dig till hyresvärden för. Om det inte finns nån ledig brukar det gå att få ett temporärt parkeringstillstånd för samma summa som en parkering kostar i månaden (min hemma går på typ 140kr/månad). Kostnad får du alltid från försäkringsbolagen som sagt, men du bör tänka på att bilar är fan bara en enda stor plump i det ekonomiska protokollet. Bilfan kommer gå sönder, du kommer med lite otur missa nåt på besiktningen så kommer det krävas en jävla massa pengar för att fixa skiten. Den ska skattas och tankas osv osv osv. Min suzuki swift som jag hade hade en årskostnad i skatt på runt 900kr, och försäkring på 450kr/månad. Billigaste är ju om nån av dina päron kan ta försäkringen, brukar vara iaf.

3. Turkar.
Gamla gubbar brukar enligt min erfarenhet vara bäst att köpa bilar av =)
Citera
2011-09-25, 22:02
Medlem
Är du helt grön på bilar ska du INTE köpa av en privat person.

Köp på en seriös bilfirma som ger dig 2 månaders garanti minst.
Det händer alltid saker med gamla begagnade bilar.

40.000kr är lite magert om du vill ha en bra Audi.

Milkostnad varierar mycket men räkna kallt med 25-30kr / mil

Jag lägger upp ett bilkonto med automatiskt överföring varje månad och ser till att det går med plus.
Man kommer ju byta bil efter ett tag och då är det bra byggt upp en buffert.
Citera
2011-09-25, 23:56
Medlem
OrakelSpektakels avatar
1. Du verkar rätt ute.

2. Det kommer kosta mer än du tror.
Kollar du försäkringar här http://www.jämförbilförsäkring.se/ kan det vara bra att göra det under kontorstid för att slippa att vissa bolag inte "svarar".
Tänk på att under vintern är garage djävligt mycket bättre än P-ruta. Torra speglar, ingen frost och man kör som folk redan från scratch.

3. Kolla inte bara oljestickan utan lyft på påfyllningslocket för att se om det verkar bra. Om det är som lite vitt eller grått finns det fukt/vatten i motoroljan. Antingen kondens eller värre ändå, topplockspackningen börjar bli otät (=stort verkstadsjobb).
Det får inte vara brunt i expansionskärlet för kylvätskan.
Nya däck har c:a 8mm djup kolla att slitaget inte är snett.
Går bilen rakt fram när du släpper ratten?
Går bilen rakt när du bromsar?
Funkar alla fönsterhissar?
Stämplad servicebok? (ej servicebok = några tusenlappar ned)
Ta det lugnt när du går runt bilen och kollar efter skador.
Är avgaserna "osynliga" eller gråa, vita, blåa, svarta?
Luktar det bensin om avgaserna fastän motorn blivit varm?
Äger säljaren bilen till fullo betald?
Har säljaren hemligt nummer och vill ses på en mack? (i närheten av Petras städ )
Citera
2011-09-26, 07:56
Medlem
LågOchLångsams avatar
Bilar -> Köpråd - Bilar, båtar, motorcyklar och fordon

/mod
Citera
2011-09-26, 16:57
Medlem
Observera att Audi brukar kosta extra att serva, reparera och köpa reservdelar till. Är du inte gjord av pengar och beredd att betala vad det kostar, håll dig till lågprisverkstäder (dvs undvik Volkswagen-koncernens märkesverkstäder).
Som ett tips.

De som är vana Audi-ägare kan iofs hitta leverantörer av reservdelar som är mera rimliga i prissättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in