• 1
  • 2
2004-12-09, 15:13
Medlem
Mr Blås avatar
Kan inte göra annat än hålla med 'vger' - Att under påverkan av rushaltiga drycker spöa folk till höger och vänster, våldta, svina ner osv urskuldas alltför ofta med "han/hon var ju full". På många ställen i världen har man inte detta överseende med taskigt ölsinne utan utdömer hårdare straff för de som vanemässigt hamnar i trubbel när de betett sig illa på fyllan. Alla har eget ansvar - vet man med sig att man inte kan låta bli att slåss när man är packad så skall man, banne mig, inte kröka.

När jag tänker efter är väl detta lite som brott med rasistiska förtecken...fast mer demokratiskt...
Citera
2004-12-09, 15:22
Medlem
Darties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Jag förstår helt enkelt inte varför en del människor ska bli så jävla ilskna och otrevliga när de dricker? Varför dricker de överhuvudtaget om de inte blir glada av det? Vad är vitsen?
Har upptäckt ett visst samband mellan längd och dåligt ölsinne, i alla fall har det varit så bland de jag har stött på som inte har tålt spriten. Det är oftast lite kortare män, de som är under 1,75 eller runt det som tappar humöret av sprit och blir fruktansvärt aggressiva. Säger inte att det är så men det är min erfarenhet av ilskna män på fyllan.

Haha ja det stämmer fan vi får införa en längdgräns på systemet
Citera
2004-12-09, 15:42
Medlem
nollnittons avatar
Jag blev våldsam ibland när jag drack förut.
Jag löste det genom att sluta dricka, ångrar mig inte en sekund.
Citera
2004-12-09, 15:50
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dartie
puh...jag är 176 cm jag klarar mig följdaktligen! sweet
Citera
2004-12-09, 16:10
Medlem
Escanios avatar
Så onödigt att börja bråka... en blick kan räcka sen jävlar drar "dom" igång!
Känner väl sig starkare än vanligt och tror: "inget kan hindra mig jag ska slakta honom" (har själv kännt så men ändå hållt mig i kragen)
man ser det nästa alltid när man är ute... men det är oftast dom som börjar att bråka som ändå ligger på marken tillsisst. Och festen kan fortsätta
Citera
2004-12-09, 16:30
Medlem
BassInYoFaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dartie
Det här kan jag ju inte gå med på. Jag är ju bara 174 cm lång

Skämt åsido så undrar jag verkligen om det har med längden att göra. Isåfall möjligtvis kanske att folk har komplex för sin längd och på så sätt måste hävda sig gentemot andra. Spärrar som kanske släpper på folk när de får alkohol i kroppen.

Talar i och för sig inte från egna erfarenheter då jag aldrig har blivit aggressiv av alkohol.
Citera
2004-12-09, 16:37
Medlem
co-profiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Jag förstår helt enkelt inte varför en del människor ska bli så jävla ilskna och otrevliga när de dricker? Varför dricker de överhuvudtaget om de inte blir glada av det? Vad är vitsen?
Har upptäckt ett visst samband mellan längd och dåligt ölsinne, i alla fall har det varit så bland de jag har stött på som inte har tålt spriten. Det är oftast lite kortare män, de som är under 1,75 eller runt det som tappar humöret av sprit och blir fruktansvärt aggressiva. Säger inte att det är så men det är min erfarenhet av ilskna män på fyllan.

Sååå jävla rätt.
Jävla aggrojävlar kan ju dra åt helvete. Eller tycker någon här att det är kul att vara arg? Shit, man får fan ta sig i kragen.
Citera
2004-12-13, 21:45
Medlem
ZätaGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Nu har inte systemets öppettider primärt med att göra om folk blir våldsamma på fyllan eller inte utan snarare handlar det om ett folkhälsoperspektiv från (den enfaldige) lagstiftarens sida.

Det är ju snarast korkat att inte tro att ökad tillgänglighet leder till ökat bruk. Annars så fanns ju inga incitament till ökad tillgänglighet, eller hur?

Likväl. Ökat bruk leder också till ökat missbruk, eller?

Ökat missbruk leder - om inte annat - till fler alkoholister, eller?

Och fler alkoholister leder om inte annat till fler människor med "patologiskt rus" (Googla)

Sen kan du stå på barrikaderna och yla om enfaldiga lagstiftare.

(typ, det svenska parlamentet och i dess förlängning det svenska röstberättigade folket. Du och jag alltså.
Framförallt önskade jag att vi kunde ha en diversifierad skatteskala där nyliberaler fick betala för konsekvenserna av sina politiska åsikter och jag fick betala för mitt generella välfärdsystem, som givetvis omfattar även nyliberaler men i form av ett mycket subtilt skattesystem som jag kan utveckla i ett annat forum ).

Dina argument väcker löjets skimmer.
Citera
2004-12-13, 21:58
Medlem
Homo TempelRiddares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Döpar'n
Vad tycker ni? Borde folk som ertappas med våldsamt/överdrivet agressivt beteende i fyllan förbjudas från att dricka?
Nej det borde dom inte! Däremot skall dom naturligtvis få stå till svars för sina handlingar och ta eventuella konsekvenser och straff vilket i sin tur kanske ger dom ett visst psykologiskt förbud till att dricka alkohol... gjort är gjort... alkohol eller inte förändrar inte konsekvenserna

Citat:
Ursprungligen postat av Döpar'n
Själv tycker jag, att det vore bättre om man på något sätt "kom åt" de med dåligt ölsinne, och så kunde man ha öppet systemet längre på helger exempelvis.

Folk som dricker mycket kan supa ihjäl sig trots att systemet stänger 13.00 på lördagar, dock förhindrar det inte idioter som överhuvudtaget inte borde röra alkohol.

Visst ökar tillgång konsumtionen.. men får man ta ansvar för sina egna handlingar kommer man också att få se konsekvenserna på ett helt annat sätt
Citera
2004-12-13, 22:42
Medlem
ZätaGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homo TempelRiddare
men får man ta ansvar för sina egna handlingar kommer man också att få se konsekvenserna på ett helt annat sätt

Ansvaret tas ut varenda dag. Och såsom straffrätten är utformad idag går det inte att "skylla på fylla".

Men grejen är ju att rent medicinskt så verkar alkohol från toppen av din mentala status. Du reduceras steg för steg ner till, ja va fan i värsta fall, en rent kroppsligt rätt illaluktande företeelse. Det första som slås ut är de högre hjärnfunktionerna. Bland annat förmågan att ta ansvar.

Men det fattar inte en alkis som jobbar på Korsnäs i Gävle. Han kan inte se grejen utifrån och är inte heller medveten om hur missbruket slår ut funktion för funktion i hans egna kropp och psyke.
Att personen och således hela förmågan att ta ansvar sakta men säkert detroniseras.

Det är just detta som är problemet: att många som blir alkoholister - eller nylinberaler - har taskig kunskap om hur alkohol och/eller samhället fungerar.
Visst, Ulf Lundell och SAS-piloter har en social trygghet som fångar upp dem.
Men det har inte snubbarna som jobbar femskift på Korsnäs.
Tvärtom, de av oss som följt debatten ser ju hur Stenbäckssfären börjar dumpa alkisarna stenhårt.

Visst, av de 12 som fick kicken nu i våras har flera accepterat hyfsade avgångsvederlag. Och det är ju precis vad en alkis behöver...
200 000 på kontot och inga krav på att komma till jobbet i morgon, övemorgon eller på måndag.
Snacka om cynism.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in