Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-25, 18:10
  #1
Medlem
Jag och broder min har skaffat oss en liten styrpulpetare till fiskebåt. Hittills har vi bara fiskat i vatten vi känner till hyfsat väl, men med de senaste regnet kan vi inte sjösätta båten på de stället längre.

Först var tanken att enbart skaffa ett ekolod men samtidigt vill man utforska nya sjöar/hav och det är jäkligt segt att sitta med fysiska sjökort som vi senast fått göra.

Så, vad ska man kika på när man letar en kombinerad plotter/ekolod? Batteri har vi i båten.

Priset spelar inte så stor roll, men gärna under 5k
Citera
2011-09-26, 11:11
  #2
Medlem
spajdamans avatar
I min båt sitter det en Garmin 525 http://www.pricerunner.se/cl/288/GPS...h=garmin%20525

Den skulle jag nog kunna rekommendera. (Fast jag har ju iofs inte provat någon annan heller)
Bra skräm, som syns även i direkt solljus. Bra knappar. Lätt att skruva av och på.
Fiskekartor. Kombinerad bild av plotter/ekolod.

Ett litet minus för att vissa saker ligger lite ogenomtänkt i menyn, tex som att radera befintliga spår.

Edit; Såg nu att den var lite i dyraste laget för budget, men det finns ju alltså andra i samma modell, fast med lite mindre skärm som bli ordentligt mkt billigare då.
Citera
2011-09-26, 12:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spajdaman
I min båt sitter det en Garmin 525 http://www.pricerunner.se/cl/288/GPS...h=garmin%20525

Den skulle jag nog kunna rekommendera. (Fast jag har ju iofs inte provat någon annan heller)
Bra skräm, som syns även i direkt solljus. Bra knappar. Lätt att skruva av och på.
Fiskekartor. Kombinerad bild av plotter/ekolod.

Ett litet minus för att vissa saker ligger lite ogenomtänkt i menyn, tex som att radera befintliga spår.

Edit; Såg nu att den var lite i dyraste laget för budget, men det finns ju alltså andra i samma modell, fast med lite mindre skärm som bli ordentligt mkt billigare då.

Hittade 421´an (http://www.marinhandeln.se/p-13140-g...liateID=10055), som jag antar är lillebrodern till 525. Fanns olika version, en med Dual Frequency och en utan. Antar att den når djupare?

Waypoints osv kommer vi nog inte använda oss utav, utan mer för att få en översikt hur vattnet ser ut.

"Världsomspännande karta", vad menas med de? Kommer man behöva köpa till kartor för att få en noggrannare karta (västkusten, vänern, vättern, mindre sjöar)?

Kanske en dum fråga, men hur stora stim behövs för att ett ekolod skall reagera?
Citera
2011-09-26, 18:47
  #4
Medlem
mrnemtrixs avatar
Jag tittar bara på ekolodet efter fisk när vi är ute efter makrill och då är det sillen jag letar efter. Annars går jag på bottenkurvor vilket kan kräva lite erfarenhet.

Men du kanske ska fiska i insjö?

Själv har jag GPS i laptopen men då krävs en lite torrare miljö.
Citera
2011-09-26, 19:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrnemtrix
Jag tittar bara på ekolodet efter fisk när vi är ute efter makrill och då är det sillen jag letar efter. Annars går jag på bottenkurvor vilket kan kräva lite erfarenhet.

Men du kanske ska fiska i insjö?

Själv har jag GPS i laptopen men då krävs en lite torrare miljö.

Just nu fiskar vi mest i insjöar vi känner till, men tanken är att vi ska ut mot kusten när vi får tag på en vettig 80-kärra.

Tanken är ju att använda ekolodet för att hitta "ravinerna" i den sjön vi fiskar mest i. Finns bara en dåligt handgjord karta för tillfället. Så varför inte slå på stort och skaffa plottern samtidigt
Citera
2011-09-27, 21:26
  #6
Medlem
Lowrance har betydligt bättre ekolod än Garmin.
Ska man ha det bästa är det structure scan från Lowrance som gäller, men då kostar det oxå.

Det är inge större fel på Garmin, men dom är svåra att utläsa hur botten ser ut.



Mvh
Citera
2011-09-28, 14:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Lightning
Lowrance har betydligt bättre ekolod än Garmin.
Ska man ha det bästa är det structure scan från Lowrance som gäller, men då kostar det oxå.

Det är inge större fel på Garmin, men dom är svåra att utläsa hur botten ser ut.

Mvh

Okej, har läst runt lite om lowrance nu och de verkar ju snäppet vassare. Många utav dem har ju även downscanimaging vilket verkar vara en fördel. Men, priset sticker iväg. http://www.navalis.se/humminbird-596...oducts_id/1028 596cx HD går på runt 9k idag. Är det motiverande att köpa en sådan istället för en garmin under 5k? Vi är ganska flexibla vid pris om det verkligen är värt att skaffa en dyrare modell.

Så berätta gärna varför man ska ha en dyrare Lowrance än en billgare garmin!
Citera
2011-10-22, 20:20
  #8
Medlem
Hej såg att det va en stund sen det skrevs något i tråden.
Det är så här med kartploter. Jag vet inte hur snabbt eran båt går men antar
att den gör runt 25-30 knop. Och ni ville kunna navigera i havet.
Min erfarenhet är att ju snabbare man kör desto större skärm behövs föratt navigera på ett säkert sett.
Jag brukar göra så att. Köp den störta skärmen som ni har "råd" med. Sen vilket märke ni väljer har mindre betydelse. Använder hälst Garmin själv då jag gillar deras pekskärmar.
Sen ska ni använda den till fiske så skaffar ni en genombords givare för bästa resultat.
Sen är det bra om det finns NMEA2000 på plotern då det underlättar att koppla in orlika utrustningar.
Ex plotter/ ekolod/ gps anten/ VHF mm
Kolla på sportfiske forum för att hitta ett bra ekolod.
Lycka till.
Citera
2011-10-28, 18:09
  #9
Medlem
Det slutade faktiskt med att vi spräckte vår budget rejält och köpte en Humminbird 597cxi HD, en fem tums kombo gps/plotter och vi är riktigt nöjda!

Kan passa på och fråga en sak med.
När vi passerade ett smalare sund på runt 10 meter gick ekoloden bananas. 1 meter ovanför bottnen till en 1-2 meter under båten såg det ut som ett långt stor fiskstim. I och med att enheten är en fishfinder slutade den inte pipa förens vi åkt igenom sundet.

Vad beror detta på? Strömmar?
Tror inte det beror på felaktig installation. Överallt annars fungerade den kanon.
Citera
2011-11-10, 19:29
  #10
Medlem
Det va väl skönt att ni är nöjda med erat köp. Angående eran fråga har jag ev en tiori. Ibland kan man se skickt i vattnet. Jag har fått förklaringen att det är där salt och "sötvatten" möts. Det är mer salt längst upp. Alternativt där kallt och varmt vatten möts. Det syns som en klar linje på ekolodet. Kan det möljigen varit detta som utlöste larmet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback