2011-09-25, 13:48
Medlem
hashish-boys avatar
hej.

jag har en husqvarna cardinal 5180.
Några minuter efter jag startat den löser jordfelsbrytaren, jag misstänker att den blir fuktig i någon kontakt och kortsluts.

någon som vet om det går att laga hemma? i så fall hur?

jag vore tacksam för svar
Citera
2011-09-25, 14:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Om det är fukt så KANSKE det räcker att ställa en fläkt så innandömet ventileras tills fukten torkat, att den löser ut efter några minuter kan bero på 3 orsaker.
Att värmelelementet läcker ström, att cirkulationspumpen läcker ström eller att en eventuell diskmedelsbehållare läcker ström när den ska öppnas.
Citera
2011-09-25, 15:00
Medlem
Mycket enkelt: släng på tippen och köp en ny.

Har själv råkat ut för detta 2ggr, försökte fixa första gången men fick ge upp efter många svordomar.
Citera
2011-09-25, 16:19
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteT
Mycket enkelt: släng på tippen och köp en ny.

Har själv råkat ut för detta 2ggr, försökte fixa första gången men fick ge upp efter många svordomar.

det blir nog så...
det var iaf värt ett försök på fb man vet ju aldrig någon hade kanske vetat exakt vad det var för fel.
Citera
2011-09-25, 17:04
Medlem
kakburks avatar
Det är förmodligen när elementet slår till och börjar värma. Om det är ett synligt element som ligger i botten på maskinen så kanske det går att se var det bränt någonstans.

EDIT: Det är ett element som sitter i en kammare under maskinen. De brukar inte gå sönder. Det kan vara kontaktorn på kretskortet. Kanske öppnaren till diskmedelsfacket.
Eftersom det tar några minuter så...
Här är en skiss på elen: http://procornerpdf.electrolux.com/static/Pictures/Views/N4911/2005022.PDF

Länk till övriga ritningar: http://shop.electrolux.se/node538.aspx?prodNo=911236312&elc=00&prodDate=2005 0221&model=QB5180W

EDIT2: Dessa maskiner har löjligt dålig kvalité. Kretskorten brukar gå sönder. Plastdetaljer, korgar mm brukar lossna, strula, gå sönder.
Senast redigerad av kakburk 2011-09-25 kl. 17:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in