Citat:
Ursprungligen postat av potatismus
Borde jag skaffa patent?
Jag har inte så bra koll på vad som gäller för mjukvaropatent, men googlade lite och det verkar som man kan skaffa patent för appar som löser ett tekniskt problem ("solves a techical problem" / "makes a techical contribution") men inte för appar som enbart löser affärsmässiga problem ("business problem") - dvs. om det är t.ex. ett spel eller en app för tidsredovisning, så kan du inte / behöver inte, skydda det med ett patent.
Citat:
Är enskild firma att föredra?
Chansen är inte så stor att du inte kommer bli miljonär på en App - och enbart en idé för en App är kanske inte den bästa förutsättningen för att starta eget. Men ifall du har råd och viljan att göra en ordentlig helhjärtad satsning så rekommenderar jag att du bildar ett aktiebolag (kostar dig 50 000kr + lite registreringsavgifter) - speciellt om du ska anställa folk, behöver lån / investeringar, osv.
Det bästa vore om du kunde få gjort en prototyp, innan du drar igång ett eget företag.
Citat:
Vänder jag mig till Appstore för att sälja "appen"?
Vart ska man sälja "apparna" till andorid från?
Motsvarande appstore för android kallas för Android market. Väldigt lätt att använda - man skapar ett konto, laddar upp appen och sätter ett pris. Hur du gör appen tillgänglig för användaren för att köpa är ditt minsta problem (hur man undviker att den drunknar bland alla andra appar är en annan femma).
Citat:
Är det någon som har en blekaste aning på hur mycket jobb och pengar det ligger bakom en "app", den kommer nämligen inte att vara speciellt tekniskt avancerad, kommer att innehålla larm, memo och kalender och thats pretty much it.
Jag har inte jättebra koll på detta heller, men vet att programmerare är dyra, jag höftar men räkna med en kostnad på kanske 700-1000 kr i timmen, betydligt billigare om du anlitar någon från indien (300kr i timmen kanske). Jag vet också att även ett enkelt mjukvaroprojekt tar mycket längre tid än vad man tror - speciellt om du nu vill ha det till både android och iphone. Har du har gjort ordentlig förarbete, och har dokument som beskriver alla delar i app:en och hur det ska fungera, så kanske du behöver beställa utvecklingstid för 100 000 - 200 000 kr (jag gissar vilt).