2011-09-25, 12:24
Medlem
Ponera att du har en ide för en iphone/andorid "app", hur skulle du gå tillväga?

Jag sitter på idén men har ärligt talat inte mer vetskap än att jag måste hitta en programmerare som konstruerar själva "appen", så frågorna är många..
Borde jag skaffa patent?
Är enskild firma att föredra?
Vänder jag mig till Appstore för att sälja "appen"?
Vart ska man sälja "apparna" till andorid från?
Är det någon som har en blekaste aning på hur mycket jobb och pengar det ligger bakom en "app", den kommer nämligen inte att vara speciellt tekniskt avancerad, kommer att innehålla larm, memo och kalender och thats pretty much it.

Är otroligt tacksam för seriösa svar, hjälp mig att bli miljonär
Senast redigerad av potatismus 2011-09-25 kl. 12:31.
Citera
2011-09-25, 17:54
Medlem
diacetyls avatar
Lycka till att bli miljonär med en kalender & väckarklocka-app
Citera
2011-09-25, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potatismus
Borde jag skaffa patent?

Jag har inte så bra koll på vad som gäller för mjukvaropatent, men googlade lite och det verkar som man kan skaffa patent för appar som löser ett tekniskt problem ("solves a techical problem" / "makes a techical contribution") men inte för appar som enbart löser affärsmässiga problem ("business problem") - dvs. om det är t.ex. ett spel eller en app för tidsredovisning, så kan du inte / behöver inte, skydda det med ett patent.

Citat:

Chansen är inte så stor att du inte kommer bli miljonär på en App - och enbart en idé för en App är kanske inte den bästa förutsättningen för att starta eget. Men ifall du har råd och viljan att göra en ordentlig helhjärtad satsning så rekommenderar jag att du bildar ett aktiebolag (kostar dig 50 000kr + lite registreringsavgifter) - speciellt om du ska anställa folk, behöver lån / investeringar, osv.

Det bästa vore om du kunde få gjort en prototyp, innan du drar igång ett eget företag.

Citat:

Motsvarande appstore för android kallas för Android market. Väldigt lätt att använda - man skapar ett konto, laddar upp appen och sätter ett pris. Hur du gör appen tillgänglig för användaren för att köpa är ditt minsta problem (hur man undviker att den drunknar bland alla andra appar är en annan femma).

Citat:
Är det någon som har en blekaste aning på hur mycket jobb och pengar det ligger bakom en "app", den kommer nämligen inte att vara speciellt tekniskt avancerad, kommer att innehålla larm, memo och kalender och thats pretty much it.

Jag har inte jättebra koll på detta heller, men vet att programmerare är dyra, jag höftar men räkna med en kostnad på kanske 700-1000 kr i timmen, betydligt billigare om du anlitar någon från indien (300kr i timmen kanske). Jag vet också att även ett enkelt mjukvaroprojekt tar mycket längre tid än vad man tror - speciellt om du nu vill ha det till både android och iphone. Har du har gjort ordentlig förarbete, och har dokument som beskriver alla delar i app:en och hur det ska fungera, så kanske du behöver beställa utvecklingstid för 100 000 - 200 000 kr (jag gissar vilt).
Citera
2011-09-26, 09:55
Medlem
Citat:
Ponera att du har en ide för en iphone/andorid "app", hur skulle du gå tillväga?

Jag sitter på idén men har ärligt talat inte mer vetskap än att jag måste hitta en programmerare som konstruerar själva "appen", så frågorna är många..
Borde jag skaffa patent?

Är otroligt tacksam för seriösa svar, hjälp mig att bli miljonär
Skrev ett svar i en tidigare tråd:

Citat:
Ursprungligen postat av Smart innovation
Jag skulle kunna rekommendera en helhetslösning genom exempelvis att kontakta www.appanero.se som vänder sig både mot Ipad, Iphone och Android osv. Har haft kontakt med Fredrik där som varit riktigt bra, och de har lite tips på hemsidan osv. Tycker priserna är helt okej.

Läs guiden: http://www.appanero.se/Bygga_app.html

Har faktiskt inte hittat någon annan app-tillverkare, känns omöjliga att hitta via Google. Förutom en annan firma som skulle ha snuskigt mycket för apptillverkning.

Om appen skall bli bra hade jag rekommenderat ett proffs i vilket fall. Jag tror att intäkterna från ett skapligt program kan bli långt mycket mer än utläggen för tillverkningen. Men jag vet faktiskt inte, har aldrig sålt app på Android-market eller Appstore. Man måste ju få det godkänt osv också, och det hjälper tillverkarna med. Appanero kan väl även delfinansiera en App, om jag förstått det rätt.

Om du räknar med att det kommer gå bra för Appen rekommenderas möjligtvis ett AB som plattform för ditt företag. Då har du ju börjat bygga för framtiden likaså. Ifall du vill släppa fler Appar eller involvera fler personer i verksamheten.

Du måste registrera ett "utvecklar-konto" om du skall sälja på Appstore. På Android Market måste du registrera ett konto också. Det kan ta tid att få sitt utvecklarkonto godkänt av Apple. Android Market går betydligt snabbare.

Att utveckla en App behöver inte bli så dyrt. Men kom ihåg att det är två olika appar som krävs om du skall finnas tillgänglig för både Android och iOS (Iphone). Trots allt kostar en apputvecklare, som någon tidigare skrev i tråden, runt 700-1000 kr per arbetstimme.

Är du säker att din App inte redan existerar på marknaden?
Citera
2011-09-26, 16:32
Medlem
Jag lyckades precis övertala en kompis som jobbar mycket med programmering att vi ska gå in i det hela tillsammans. Tyvärr finns inte riktigt kapitalet för ett AB eftersom att jag studerar heltid på universitet samtidigt, är det bättre med HB då?
Är det inte så att jag kan börja utan företag tills jag tjänat så pass mycket att jag måste skatta? Och på så sett få reda på hur attraktiv appen är utan att behöva förlora pengar i företaget? Om inte företag finns är det då större risk att någon kan "sno" ideen ur appen?

Jag är säker på att "appen" inte finns så nästa steg får antagligen bli att kolla närmare på hur man registrerar "utvecklarkontot" på appstore och andorid market.

tack för bra respons!
Citera
2011-09-27, 13:32
Medlem
Citat:
Jag lyckades precis övertala en kompis som jobbar mycket med programmering att vi ska gå in i det hela tillsammans. Tyvärr finns inte riktigt kapitalet för ett AB eftersom att jag studerar heltid på universitet samtidigt, är det bättre med HB då?
Är det inte så att jag kan börja utan företag tills jag tjänat så pass mycket att jag måste skatta? Och på så sett få reda på hur attraktiv appen är utan att behöva förlora pengar i företaget? Om inte företag finns är det då större risk att någon kan "sno" ideen ur appen?

Jag är säker på att "appen" inte finns så nästa steg får antagligen bli att kolla närmare på hur man registrerar "utvecklarkontot" på appstore och andorid market.
Jag vet inte hur kraven ser ut för Appstore eller Android Market. De kanske kräver att man har ett företag bakom sitt app-konto. Men HB fungerar alldeles utmärkt.

Företaget jag länkar till ovan hjälper till att få upp det på Appstore och Android Market. Finns säkert fler företag som erbjuder samma sak. Men nu skall ni köra ensamma och då får ni väl göra en research; bland annat om vilka som är era konkurrenter samt hur man går tillväga rent tekniskt för att dels programmera Appen samt hur man får den tillgänglig på Appstore/Android Market.
Citera
2011-09-27, 20:13
Medlem
Det är verkligen overkill med att starta ett aktiebolag bara för att man har en idé till en app.

Med största sannolikhet kommer det inte bli några stora pengar och då är det ju idiotiskt att satsa 50k i aktiekapital om man ändå inte ska lägga ut 100+k som det kostar att hyra in en utvecklare.

Ni behöver inte ha ett företag för att kunna ladda upp appar till App store eller Android Market. Ska du göra det tillsammans med en kompis skulle det räcka med att ni skriver ett avtal om vem som äger vad eller hur stor del i procent. Skriv även med vem som ska göra vad.
Skulle ni sedan lyckas med appen är det bara att bilda ett bolag och bibehålla , alternativt förhandla om, ägarförhållandena.

Man behöver inte göra det svårare än vad det är. Mitt tips är att göra iOS appen först och få den klar för att testa konceptet. Går det bra kan ni börja med appen för Android.
Citera
2011-09-28, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekz0r
Det är verkligen overkill med att starta ett aktiebolag bara för att man har en idé till en app.

Med största sannolikhet kommer det inte bli några stora pengar och då är det ju idiotiskt att satsa 50k i aktiekapital om man ändå inte ska lägga ut 100+k som det kostar att hyra in en utvecklare.

Ni behöver inte ha ett företag för att kunna ladda upp appar till App store eller Android Market. Ska du göra det tillsammans med en kompis skulle det räcka med att ni skriver ett avtal om vem som äger vad eller hur stor del i procent. Skriv även med vem som ska göra vad.
Skulle ni sedan lyckas med appen är det bara att bilda ett bolag och bibehålla , alternativt förhandla om, ägarförhållandena.

Man behöver inte göra det svårare än vad det är. Mitt tips är att göra iOS appen först och få den klar för att testa konceptet. Går det bra kan ni börja med appen för Android.
Det var ungefär så här jag hoppats på att jag skulle kunna gå till väga! Minimera riskerna samtidigt som det inte hämmar chansen att lyckas allt för mycket.
Citera
2011-09-30, 11:38
Medlem
Tänkte att denna artikel kunde vara relevant i ämnet: http://macworld.idg.se/2.1038/1.405075/tips-for-dig-med-app-drommar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in