2011-09-24, 22:12
Medlem
yulbrynners avatar
Det här tycker jag är märkligt. Forskare hittar exoplaneter som ligger upp till 20-30 ljusår ifrån oss, vilket är jävligt långt borta. Men fortfarande har man ingen koll på solsystemen som ligger oss allra närmast!

Enligt Wikipedia har vi lokaliserat ca 12 solsystem inom 10 ljusårs omkrets från oss. Två av dessa solsystem har bekräftats ha planeter, varav ett av solsystemen är vårt eget!!! http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_nearest_stars

Alpha Centauri är vår närmsta stjärna förutom solen. http://en.wikipedia.org/wiki/Alpha_centauri

Varför utforskar vi inte våra närmaste solsystem först?
Varför skickar vi inte signaler dit?
Varför glor vi efter planeter fruktansvärt långt bort?

Tänk om vi lokaliserar liv på en planet i Alpha Centauri, blott 4 ljusår från oss. Kommer vi upp i en tiondels hastighet av ljuset åker vi dit på 40 år!

Vi har inte ens bekräftat om det finns exoplaneter i Alpha Centauri. Detta är skandal!
Senast redigerad av yulbrynner 2011-09-24 kl. 22:55.
Citera
2011-09-24, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner
Varför skickar inte SETI signaler dit?
SETI är Search for Extraterrestrial Intelligence.

Vi skickar inget utan lyssnar istället.
Citera
2011-09-24, 22:45
Medlem
--j--s avatar
Jag håller fan med ts. Detta är skandal! Tror det är en kostnadsfråga, men vafan denna utforskning kan ju vara en långsiktig lösning på många problem vi människobarn tampas med på vår ömma Moder Jord.
Citera
2011-09-24, 23:02
Medlem
Invalescos avatar
Om jag erinrar mig rätt så har NASA valt att fokusera största ansträngningen på solsystem som är lite längre bort än de som är allra närmast, men ändå tillräckligt nära för att vi ska ha en rimlig chans att upptäcka främmande civilisationer om de nu finns där.

Anledningen till detta är att om en [eventuell] civilisation i Alpha Centauris solsystem innehåller liv så skulle vi redan ha märkt detta - förutsatt att det biologiska livet där är i nivå med människans teknologiska utveckling - eller längre fram i utvecklingen.

Ursäktar grammatikfel, är inte helt nykter.

Citera
2011-09-24, 23:04
Medlem
Jonipoons avatar
Öh, va?

Du ska inte läsa på Wikipedia. Att det för tillfället år 2011 bara skulle finnas två bekräftade solsystem med planeter är ju helt absurt. Astronomer har hittat över 200 exoplaneter i väldigt många olika solsystem, så det stämmer inte det du säger.

Svar på din fråga: Varför utforskar vi inte solystem i vår närhet? Jo, det är väl ganska simpelt egentligen. Vi måste ta allting pö om pö helt enkelt, precis som vi gjort i historiens oändlighet. Pyramiderna byggdes inte över en helg. Likaså är det mer viktigt att vi för tillfället lyckas bygga upp en rejäl bas på månen. Detta ger oss möjligheter att kunna ta oss längre ut i rymden.
Citera
2011-09-24, 23:43
Medlem
yulbrynners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Öh, va?

Du ska inte läsa på Wikipedia. Att det för tillfället år 2011 bara skulle finnas två bekräftade solsystem med planeter är ju helt absurt. Astronomer har hittat över 200 exoplaneter i väldigt många olika solsystem, så det stämmer inte det du säger.

Svar på din fråga: Varför utforskar vi inte solystem i vår närhet? Jo, det är väl ganska simpelt egentligen. Vi måste ta allting pö om pö helt enkelt, precis som vi gjort i historiens oändlighet. Pyramiderna byggdes inte över en helg. Likaså är det mer viktigt att vi för tillfället lyckas bygga upp en rejäl bas på månen. Detta ger oss möjligheter att kunna ta oss längre ut i rymden.

Jojo jag säger inte att man ska utforska allting direkt på en gång nu nu nu nu!

Men de kan väl utforska solsystemen i närheten först, innan de börjar snoka på stjärnor många ljusår härifrån!

Egypterna hade i alla fall vett att bygga pyramiderna där de bodde istället för att bygga pyramiderna på en plats jävligt långt ifrån dem...

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Citat:
Ursprungligen postat av Invalesco
Om jag erinrar mig rätt så har NASA valt att fokusera största ansträngningen på solsystem som är lite längre bort än de som är allra närmast, men ändå tillräckligt nära för att vi ska ha en rimlig chans att upptäcka främmande civilisationer om de nu finns där.

Anledningen till detta är att om en [eventuell] civilisation i Alpha Centauris solsystem innehåller liv så skulle vi redan ha märkt detta - förutsatt att det biologiska livet där är i nivå med människans teknologiska utveckling - eller längre fram i utvecklingen.

Många menar ju att utomjordingarna redan är här och att vi ser dem dagligen flyga runt på vår planet. Mängder fotografier, filmer, berättelser och vittnen påstås ju bevisa allt detta... Då är det ju ännu mer lägligt att inspektera de närliggande solsystemen. Om det finns en utvecklad civilization på Alpha Centauri, blott 4 ljusår härifrån, bör det inte vara så besvärligt för dem att komma hit...

Hittar vi däremot inte ett spår av några utomjordingar på någon av solsystemen i vår närhet, ja då är vår planet verkligen belägen mitt ute i skogen så att säga...
Senast redigerad av yulbrynner 2011-09-24 kl. 23:47.
Citera
2011-09-25, 00:04
Medlem
Invalescos avatar
Citat:
Många menar ju att utomjordingarna redan är här och att vi ser dem dagligen flyga runt på vår planet. Mängder fotografier, filmer, berättelser och vittnen påstås ju bevisa allt detta... Då är det ju ännu mer lägligt att inspektera de närliggande solsystemen. Om det finns en utvecklad civilization på Alpha Centauri, blott 4 ljusår härifrån, bör det inte vara så besvärligt för dem att komma hit...

Hittar vi däremot inte ett spår av några utomjordingar på någon av solsystemen i vår närhet, ja då är vår planet verkligen belägen mitt ute i skogen så att säga...

Jao, jag gillar ditt resonemang. Men vad jag försökte påpeka var att NASA (och andra rymdorgan) siktar in sig på regioner med utfall som troligare ger "napp".

Om en civilisation existerar nära oss - mätt i kosmiska mått - så vore ju chansen stor att de lyckas ta kontakt med oss (eller helt enkelt bara röja sin position), förutsatt att de är någorlunda civiliserade. Precis som med allt annat här i världen så är det största-möjliga-resultat-för-så-liten-kostnad-som-möjligt som gäller. Därav observationer längre bort.

Beträffande att utomjordiska existenser redan är här, så kan jag inte argumentera för/emot påstpåendet. Min personliga åsikt är dock att jag inte tror på att vi har fått påhälsning innan en "marsmänniska" avslöjar sig själv rakt framför ögonen på mig.
Citera
2011-09-25, 10:49
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Det här tycker jag är märkligt. Forskare hittar exoplaneter som ligger upp till 20-30 ljusår ifrån oss, vilket är jävligt långt borta. Men fortfarande har man ingen koll på solsystemen som ligger oss allra närmast!

Enligt Wikipedia har vi lokaliserat ca 12 solsystem inom 10 ljusårs omkrets från oss. Två av dessa solsystem har bekräftats ha planeter, varav ett av solsystemen är vårt eget!!! http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_nearest_stars

Med solsystem menar du alltså stjärna? Det finns ett dussintal stjärnor inom 10 ljusårs avstånd.

Citat:
Alpha Centauri är vår närmsta stjärna förutom solen. http://en.wikipedia.org/wiki/Alpha_centauri

Alpha Centauri är ett trippelstjärnesystem. Det är tveksamt om en planet skulle klara sig i ett sådant system, och ännu mer tveksamt om liv kunnat finnas på en sådan planet, på grund av de temperaturvariationer det innebär för en planet att finnas i ett trippelstjärnesystem.

Citat:
Varför utforskar vi inte våra närmaste solsystem först?

Man har först på de senaste 15 åren börjat upptäcka andra solsystem över huvud taget. Tekniken är ännu i sin linda. Och igen: En stjärna behöver inte ha ett solsystem.

Den mest effektiva tekniken för att upptäcka exoplaneter är för övrigt transitmetoden, som innebär att exoplaneten måste passera framför sin sol för att vi ska detektera den (eller snarare detektera att den skymmer sin sol). Då majoriteten av alla solsystem inte kommer att vara vända mot oss på ett sådant sätt är detta inte en metod som garanterar att vi hittar alla solsystem som vi observerar. Eftersom detta är den nu mest effektiva tekniken så får vi acceptera att vi just nu inte kommer att hitta alla solsystem. Därför så får vi göra en lite mer statistisk undersökning till att börja med (Kepler).

Citat:
Varför skickar vi inte signaler dit?

Vi skickar hela tiden signaler åt alla håll. TV, radio, osv. Och även mer riktade signaler till utomjordingar, även om detta inte är lika vanligt.

Citat:
Varför glor vi efter planeter fruktansvärt långt bort?

20-30 ljusår är otroligt nära med astronomiska mått. Det finns inte mer än några hundra stjärnor på detta avstånd. Vintergatan är hundra tusen ljusår i diameter.

Citat:
Tänk om vi lokaliserar liv på en planet i Alpha Centauri, blott 4 ljusår från oss. Kommer vi upp i en tiondels hastighet av ljuset åker vi dit på 40 år!

Okej, designar du raketmotorn som kommer upp i 0,1c?

Citat:
Vi har inte ens bekräftat om det finns exoplaneter i Alpha Centauri. Detta är skandal!

Citera
2011-09-25, 11:29
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Informativ text...
Tack, jag väntade på att någon skulle ett vettigt inlägg. Ett tag funderade jag på att precis som dig, reda ut detta. Men jag ser att du grejade det

OnT; vad menar egentligen TS med att "utforska"? Jag hoppas att han menar observera och inte utforska. Även om 10 ljusår är litet i astronomiska mått mätt, så är det en otrolig sträcka för oss att utforska. Innan du (TS) skriver sura inlägg, se till att ha belägg för det du säger. Vetenskapen inom detta område går otroligt snabbt framåt idag.
Citera
2011-09-25, 13:20
Medlem
Herr Lindholms avatar
Till att börja med så vet vi inte ens säkert hur många planeter Solsystemet har.

Sedan så utesluter det ena inte det andra. Bygga rymdflygplan på dagen, finputsa SETI@home på natten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in