2011-09-24, 19:04
Medlem
Flaskhalsats avatar
Jag kommer från en vanlig svensson-familj, volvo V70, två hundar och en villa för 1900k. Jag jobbar och får ut 11k varje månad vid sidan om från skolan. Det som stör mig mest i livet är just pengar. Jag vill kunna gå och handla, köpa, betala precis vad jag vill utan att kunna tänka vad det står för siffror på mitt konto.

Mina funderingar är just hur man tjänar just dom här extrema mängderna med pengar varje år. Människorna som drar in över 1 miljon varje år efter skatt. Att kunna handla en Ferrari utan att bry sig ett skit om vad som händer.

Hur gör man i livet för att dra in enorma summor pengar? Det finns säkert några miljonärer på Flashback som dragit in enorma pengar ifrån scratch, så hur gjorde DU?
Citera
2011-09-24, 19:10
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Googla på Ingvar Kamprad.
Citera
2011-09-24, 19:12
Medlem
Farenheits avatar
Jag vill inte göra dig besviken, men jag tror aldrig att du, oavsett hur många nollor du har på konton, kommer sluta bry dig om hur mycket pengar du gör dig av med och vad du spenderar dina pengar på.
Precis som en alkis på parkbänken som funderar på att antingen köpa en burk öl eller en bulle kommer nog miljonären drabbas av samma frågeställning, bara med högre siffror, din förmögenhet kommer alltid vara relativ och därmed även din konsumtionsvana - Mer pengar , dyrare prylar - hur är detta olikt från att ha mindre pengar?

Inte behöva bry dig om pengarna på kontot? Ärv tillräckligt många miljarder och var tillräckligt jävla apatisk inför vad dina pengar kan köpa så ska det nog kunna gå. Inga självförvärvade pengar kommer kastas bort.
Citera
2011-09-24, 19:15
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farenheit
Jag vill inte göra dig besviken, men jag tror aldrig att du, oavsett hur många nollor du har på konton, kommer sluta bry dig om hur mycket pengar du gör dig av med och vad du spenderar dina pengar på.
Precis som en alkis på parkbänken som funderar på att antingen köpa en burk öl eller en bulle kommer nog miljonären drabbas av samma frågeställning, bara med högre siffror, din förmögenhet kommer alltid vara relativ och därmed även din konsumtionsvana - Mer pengar , dyrare prylar - hur är detta olikt från att ha mindre pengar?

Inte behöva bry dig om pengarna på kontot? Ärv tillräckligt många miljarder och var tillräckligt jävla apatisk inför vad dina pengar kan köpa så ska det nog kunna gå. Inga självförvärvade pengar kommer kastas bort.

Skillnaden är det att en vanlig svensson kan i stort sett inte köpa en Ferrari såvida han inte ger upp sin ungdom långt upp i 30-årsåldern för att spara till en.

Jag vill kunna, när jag är låt säga 30, gå och köpa Lamborghinis, GSXR-1000 utan att bry mig. Jag vill helst sluta jobba väldigt tidigt i livet för att just slappa och vill att pengarna skall rulla in utan att jag gör någonting.
Citera
2011-09-24, 19:29
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Skillnaden är det att en vanlig svensson kan i stort sett inte köpa en Ferrari såvida han inte ger upp sin ungdom långt upp i 30-årsåldern för att spara till en.

Jag vill kunna, när jag är låt säga 30, gå och köpa Lamborghinis, GSXR-1000 utan att bry mig. Jag vill helst sluta jobba väldigt tidigt i livet för att just slappa och vill att pengarna skall rulla in utan att jag gör någonting.

Och hur många vill inte helst göra så? ;-)

Med mindre än att du har en unik vettig affärside kommer du troligtvis få acceptera att vara löneslav som 95% av folket. Det du kan göra är att sluta foksera på pengar, de är bara en vara egentligen. Jag har det ganska väl förspänt delvis genom eget arbete men även genom arv. Bränner jag pengar? Nej, jag lever gott och unnar mig det jag verkligen vill men några större utsvävningar känns inte särskilt intressant.
Citera
2011-09-24, 19:32
Medlem
Fris avatar
Din attityd är tyvärr inte av det slag som kännetecknar de som blir rika. De bryr sig verkligen om sina utgifter, och de drömmer inte om att "slappa". De som blir rika är istället passionerade och drivna. Så du får nog lov att sänka dina ambitioner till svensson-nivån, eller ändra inställning. Om du vill ha en Ferrari så måste du ju först skapa värden som motsvarar en Ferrari. Du måste hitta sätt att själv skapa något som är lika fantastiskt som en Ferrari är. Vad är du kapabel att skapa? Hur kan du förbättra din kapacitet att skapa?
Citera
2011-09-24, 19:32
Medlem
Skyrocketins avatar
Jag tror du redan vet hur man tjänar pengar. Allt handlar om hårt arbete. Att spela sig till pengar är för riskabelt, att gamla på aktiemarknaden likaså. Det säkraste kortet är att hitta något du är bra på och göra det tills du blir bäst på det helt enkelt, så att du kan sälja ditt arbete för vädligt mycket pengar, till folk som är beredda att punga ut för kvalité.

Mitt råd till dig är att börja lägga undan pengar eller investera de i långsikta fonder eller aktier.
Citera
2011-09-24, 19:35
Medlem
klinger75s avatar
Antingen måste man ju komma på en riktigt bra affärside , eller vara en väldigt driven affärsman .

" lönearbeten" som kan ge dessa summor är inom finans och commodity trade , skulle satsa på att komma in på en finare skola och sikta in mig på att skaffa mig ett bra kontaktnät inom detta område.
Citera
2011-09-24, 19:36
Medlem
SvenBures avatar
Flytta hem till dina föräldrar, minimera utgifterna så når du dit en dag.
Får hoppas att dina päron vill ha dig hemma tills du är 30-40 år.
Citera
2011-09-24, 20:31
Medlem
prinsessanss avatar
Först och främst måste man antagligen vara väldigt smart, kreativ och duktig på något specifikt. Men du kan ju börja med att spara allt du tjänar nu så att du har lite startkapital.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in