Flashback bygger pepparkakshus!
2011-09-24, 16:48
Medlem
Hej,

Jag skulle vilja öppna ett konto eller dyl och lägga undan pengar. Jag har kollat lite på olika bankerna men vet inte vad som är bäst. Snarare hur man ska tänka eg. Först tänkte jag att den med högst ränta är ju bra. Men där kräver dem minimum belopp på tex 50 000kr. Det har jag tyvärr inte.

Min plan är att lägga in 10 000kr drygt och sen varje månad föra över 3000-4000kr till min sparkonto. Jag funderar på att plugga nästa år om jag kommer in, annars året därpå. Tänker då använda dessa pengar så jag slipper låna från csn.

Ni som är insatta i detta, hur ska jag planera?

Tack på förhand!
Citera
2011-09-24, 16:56
Medlem
Svizzeras avatar
Eftersom det handlar om små summor och relativt kortfristigt sparande tycker jag du gör bäst i att spara pengarna på ett vanligt sparkonto som visserligen har lägre ränta än andra sparformer. Fördelen är att du kommer åt dina pengar när du vill.

Skulle det handla om flera hundra tusen så är det en annan sak, men i just ditt fall skulle jag rekommendera dig att tänka på annat än om du får 10:- eller 20:- SEK i ränta.
Citera
2011-09-24, 17:13
Bannlyst
Hej!

Jag sparar själv i Volvofinans. Där får jag 3.15% i ränta och pengarna är inte bundna och jag har fria uttag.

Du får inte mycket pengar i ränta, men man måste ju börja någonstans.

Titta på compricer.se där kan du jämföra olika sparkonton.
Citera
2011-09-24, 17:14
Medlem
mfmxs avatar
Öppna konto på t.ex. http://www.avida.se/spar.html (3,25%, ingen minimumgräns, fria uttag)
Citera
2011-09-24, 17:16
Bannlyst
www.ikanobank.se
Citera
2011-09-24, 17:58
Medlem
smeklols avatar
Håller med Svizzera.. Med tanke på att det inte rör sig om så stora belopp så kommer det itne göra så stor skillnad..
50 000kr på ett sparkonto med 3,5% ränta genererar 4,80kr per dag.
Citera
2011-09-25, 09:02
Medlem
hur funkar det då om man sätter in högre summa och anv en del av det senare. hur blir det med räntan? jag har mer än 10 000. men kommer anv det till jul. är det nån ide att jag sätter in högre summa då?

jag har läst att forex bank har ränta på deras "vanliga" konto. är det smart att ha en sån ist för tex swedbank lr nordea för lön som man inte ens får ngt på.
Citera
2011-09-25, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Eftersom det handlar om små summor och relativt kortfristigt sparande tycker jag du gör bäst i att spara pengarna på ett vanligt sparkonto som visserligen har lägre ränta än andra sparformer. Fördelen är att du kommer åt dina pengar när du vill.

Skulle det handla om flera hundra tusen så är det en annan sak, men i just ditt fall skulle jag rekommendera dig att tänka på annat än om du får 10:- eller 20:- SEK i ränta.

Håller med, i ditt fall så är smidigheten att ha pengarna på sin bank att föredra. Strunta i räntan det är för lite du tjänar på det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in