2011-09-24, 16:11
Medlem
Tjena,
Ska skriva en engelska-uppsats angående politikers ansvar i kursen Engelska C på gymnasiet. Jag tänkte beröra ämnet "US government overspending" i en av paragraferna, jag lyckas dock inte luska fram trovärdiga källor angående hur denna har sett ut under Bush's administration. I nyhetsartiklar står det dock om att överkonsumtionen sker. Vet ni några bra och trovärdiga källor med statistik på som jag kan använda mig av till denna uppsats (på engelska, då detta är ett krav)? Ni får gärna förklara snabbt och enkelt om detta ämne om ni är kunniga

Tack!
Citera
2011-09-24, 16:25
Medlem
BadCops avatar
Sök efter "pork barrel spending" då anslag till speciella saker här i USA kallas det. Exempelvis när en senator från Nevada ser till att det läggs med en paragraf i ett nytt förslag om finansiering av försvarsmakten som gör att myndigheterna finansierar bygget av en järnvägsbro i Nevada... Om du börjar leta hittar du hur mycket sådant som helst. Sök exempelvis också på "bridge to nowhere in Alaska" för ytterligare uppslag.

Vad det den typen av saker du ville ha?
Citera
2011-09-24, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadCop
Sök efter "pork barrel spending" då anslag till speciella saker här i USA kallas det. Exempelvis när en senator från Nevada ser till att det läggs med en paragraf i ett nytt förslag om finansiering av försvarsmakten som gör att myndigheterna finansierar bygget av en järnvägsbro i Nevada... Om du börjar leta hittar du hur mycket sådant som helst. Sök exempelvis också på "bridge to nowhere in Alaska" för ytterligare uppslag.

Vad det den typen av saker du ville ha?

Tack!
Jag vill snarare bara ha korrekt och trovärdig information om hur mycket USA spenderar av sin BNP mellan åren 1900 - 2010. Hittade en källa, usgovernmentspending.com, tycker dock att källan inte ser särskilt trovärdig ut.
Citera
2011-09-24, 17:07
Medlem
BadCops avatar
Problemet är att det inte finns något centralt statistiskt verk här typ Statistiska Centyralbyrån i Sverige. Därför tar det en jävla tid och ett evigt kollande om du behöver leta staistik eftersom du får göra mycket av grovjobbet själv.

Här har du till exempel information om USAs BNP (GNP på engelska): http://www.google.com/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_&met_y=ny_gnp_mktp_pp_cd& idim=country:USA&dl=en&hl=en&q=us+gnp#ctype=l&stra il=false&nselm=h&met_y=ny_gnp_mktp_pp_cd&scale_y=l in&ind_y=false&rdim=country&idim=country:USA&ifdim =country&hl=en&dl=en Dock "bara" från 1980 och framåt.

Det är GAO - Government Accountability Office som är ett slags tillsynsmyndighet för federala myndigheter i USA om om någon har budgetinformation för en längre tidsperiod torde de ha detta. Dessutom är de tillförlitliga. GAO hittar du på: http://www.gao.gov/about/gglance.html

Du borde nog dock ta och begränsa din frågeställning lite, annars tror jag att du har ett evighetsprojekt framför dig. Kanske kan du välja ut en eller ett par delstater istället för hela landet? Kanske kan du begränsa dig till en eller ett par myndigheter?
Citera
2011-09-25, 06:38
Medlem
det heter GDP.. stort lycka till
Citera
2011-09-26, 20:04
Medlem
Finans.killens avatar
Delstaterna står för en mycket stor del av skulden också, samt privatpersoner. Kan vara värt att nämna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in