2017-07-31, 12:52
Medlem
DrRockzos avatar
Hej på er!

Kommer med lite frågeställningar här som kanske någon kan svar på

1. Vart inhandlar ni era parfymer? Såg att någon länkade till allbeauty.com, de verkar bra och mycket billigare än svenska gents och sliqhaq.

2. När använder man en EdC? Jag får intrycket av att den sitter i väldigt kort jmf med EdT?
Citera
2017-07-31, 22:12
Medlem
LaCucarachas avatar
Sprang helt random in i en splitt på den här nyss:
http://www.areejledore.com/product/siberian-musk/

Bara 100 flaskor tillverkade.
Blev tvungen att beställa ett par milliliter för att testa. RIKTIG JÄVLA MYSK FFS!
Citera
2017-08-01, 15:27
Medlem
Bendriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrRockzo
Hej på er!

Kommer med lite frågeställningar här som kanske någon kan svar på

1. Vart inhandlar ni era parfymer? Såg att någon länkade till allbeauty.com, de verkar bra och mycket billigare än svenska gents och sliqhaq.

2. När använder man en EdC? Jag får intrycket av att den sitter i väldigt kort jmf med EdT?

Det finns en uppsjö, kolla någon prisjämförelsesida, annars har det nämnts en hel rad med europeiska och amerikanske sidor. Annars finns det grupper på Facebook där man kan hitta en hel del.

En EdC är i regel mildare koncentrerad än en EdT eller EdP. Det är dock flytande. En cologne är oftast kallad så på grund av en speciell sorts parfym som var mer typisk förr, ofta citrusbaserad (i USA är det vanligt att kalla all "parfym" för "cologne"). Dior Homme Cologne är ett sådant exempel där man döpt den efter en typisk EdC. Det finns dock ingen regel i hur och när man använder dem. Jag lägger inte så stor vikt vid det, men mina colognes används nog mest på sommaren dagtid. Se till att den håller och presterar tillräcklig för att du ska vara nöjd, sen kan du använda den när du vill.

Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Sprang helt random in i en splitt på den här nyss:
http://www.areejledore.com/product/siberian-musk/

Bara 100 flaskor tillverkade.
Blev tvungen att beställa ett par milliliter för att testa. RIKTIG JÄVLA MYSK FFS!

Den har ju höjts till skyarna på vissa ställen. Väldigt dyr och väldigt svår att få tag på. Den ska numera vara slut från tillverkaren. Med det sagt får vi väl hoppas att du inte gillar den för då blir den ju extremt kostsam att komma över. Vore väldigt spännande att lukta på dock. Din MKK blir kanske blek i jämförelse.
Citera
2017-08-01, 15:59
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendrik
Den har ju höjts till skyarna på vissa ställen. Väldigt dyr och väldigt svår att få tag på. Den ska numera vara slut från tillverkaren. Med det sagt får vi väl hoppas att du inte gillar den för då blir den ju extremt kostsam att komma över. Vore väldigt spännande att lukta på dock. Din MKK blir kanske blek i jämförelse.

Jag har varit rätt inaktiv på senaste och har inte lagt någon energi på att hitta direkt något "nytt". Så denna var en total överraskning och jag hade aldrig hört talas om den innan alls. Men eftersom jag till viss del gillar "smutsiga" dofter så lät den här för intressant för att avstå. 5 ml för 350:- som jag fick betala är saftigt men den verkar vara löjligt potent så det borde räcka länge.

Min MKK borde förhoppningsvis blekna, men den är bra ändå

Har ju en annan riktigt smutsig rackare, Masque - Montecristo, den går fan inte av för hackor heller. Sprayar man för nära ansiktet är man körd grymt fin dock om man applicerar rätt mängd och på rätt ställe.
Senast redigerad av LaCucaracha 2017-08-01 kl. 16:02.
Citera
2017-08-01, 16:12
Medlem
LaCucarachas avatar
Har någon varit med om att testers i butikerna varit dåliga ofta?
NK här i stan hade nån usel Creed, tror det var SMW som luktade oerhört märkligt i jämförelse med en egen flaska och dekant.

Nu på senaste jag jag upptäckt att det troligtvis varit samma sak med Acqua di Parma's klassiska (gula).
Har aldrig tidigare gillat vanliga Colonia, men efter jag fick med sample när jag köpte Essenza blev jag helt hooked. En annan som luktat skit på min hud är Assoluta, var tvungen att köpa hem ett sample på den och får inte alls samma upplevelse nu? WTF?

Vet dock inte om jag i nuläget anser att Assoluta är lika bra som Essenza och vanliga Colonia men den ska klart testas mer noga.

Fick även sample på Xerjoff Naxos, Floris - 1962, 1988 och Special No 127 så här ska testas
Citera
2017-08-01, 18:55
Medlem
Citat:
Har någon varit med om att testers i butikerna varit dåliga ofta?
NK här i stan hade nån usel Creed, tror det var SMW som luktade oerhört märkligt i jämförelse med en egen flaska och dekant.

Nu på senaste jag jag upptäckt att det troligtvis varit samma sak med Acqua di Parma's klassiska (gula).
Har aldrig tidigare gillat vanliga Colonia, men efter jag fick med sample när jag köpte Essenza blev jag helt hooked. En annan som luktat skit på min hud är Assoluta, var tvungen att köpa hem ett sample på den och får inte alls samma upplevelse nu? WTF?

Vet dock inte om jag i nuläget anser att Assoluta är lika bra som Essenza och vanliga Colonia men den ska klart testas mer noga.

Fick även sample på Xerjoff Naxos, Floris - 1962, 1988 och Special No 127 så här ska testas

Kan det inte vara så att alla lampor runt om hyllorna och värmen som dessa avger gradvis ändrar parfymerna? Nu vet jag inte hur länge en testflaska vanligtvis stannar på en hylla men om det är så pass kort tid så är det jag sa antagligen omöjligt.
Citera
2017-08-01, 20:41
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
Kan det inte vara så att alla lampor runt om hyllorna och värmen som dessa avger gradvis ändrar parfymerna? Nu vet jag inte hur länge en testflaska vanligtvis stannar på en hylla men om det är så pass kort tid så är det jag sa antagligen omöjligt.

Ingen aning vad det kan bero på, ju mer naturliga ingredienser kanske kan påskynda effekten när flaskor står framme osv? Creed brukar väl ha en hel del naturliga ingredienser och den SMW-testern luktade verkligen otrolig märkligt och unket-nötigt.

Testar f.ö Floris - 1962 nu och den är initialt oerhört trevlig. Påminner mycket om Tom Ford - Italian Cypress eller Halston Z-14. Maskulin och klassisk.
Citera
2017-08-03, 23:35
Medlem
pocahontas väns avatar
Är det någon som har testat Le Jardin de Monsieur Li?
Citera
2017-08-05, 14:59
Medlem
Vad finns det för trevliga ställen att besöka i Berlin förutom KaDeWe? Riktigt sugen på att pröva Guerlains L'art et la matière-serie. Vet någon om de finns där?
Citera
2017-08-07, 19:31
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Jag tycker Essenzan lutar för mycket åt skarp citrus. Assolutan är lite lugnare och tvåligare, känns äldre i min näsa. Essenzan är absolut inte dålig men lite högljudd tycker jag.

Det är lite kul hur olika man uppfattar dofter. Har på mig Assoluta nu och den känns mycket mer modern än övriga tre ordinarie Colonia. Club är dock borträknad.

I min näsa så rankas dom så här:
Essenza - über old school
Intensa - mycket old school
Colonia - old school light
Assoluta - modern new old school
Citera
2017-08-08, 19:20
Medlem
happyjoys avatar
Citat:
Det är lite kul hur olika man uppfattar dofter. Har på mig Assoluta nu och den känns mycket mer modern än övriga tre ordinarie Colonia. Club är dock borträknad.

I min näsa så rankas dom så här:
Essenza - über old school
Intensa - mycket old school
Colonia - old school light
Assoluta - modern new old school

Det är väl därför tråden snart är 1100 sidor lång😜

Sen ändras ju ens eget tycke och smak efter hand. Jag var tidigare mycket tveksam till Pure Havane och tyckte den luktade björnklister på ett feminint sätt. Har gett den en chans till och ändrat uppfattning. Men den är inte lika bra som Pure Malt.

Colonia Club däremot är rent mög som vi säger i Skåne.
Citera
2017-08-09, 10:53
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Det är väl därför tråden snart är 1100 sidor lång😜

Sen ändras ju ens eget tycke och smak efter hand. Jag var tidigare mycket tveksam till Pure Havane och tyckte den luktade björnklister på ett feminint sätt. Har gett den en chans till och ändrat uppfattning. Men den är inte lika bra som Pure Malt.

Colonia Club däremot är rent mög som vi säger i Skåne.

Visst ändras smaken och kanske upplevelsen ibland av en doft.

Vill minnas att PH är rätt bra, skulle kanske tänka mig äga en sån möjligtvis. Står dock annat på köp-listan före den. Originalet är inte helt piss det heller, dock gjorde ju Kilian sin Intoxicated som känns som en mer välgjord version av just A*Men med lite PM-vibbar i osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in