• 9
  • 10
2011-09-25, 21:30
Medlem
BaalZeBubs avatar
Är det alltså inte tillåtet att kissa diskret i en dunge?
Citera
2014-10-05, 15:43
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Är det alltså inte tillåtet att kissa diskret i en dunge?

Jag råkade få syn på ovanstående obesvarade inlägg från 3 år sedan.
Svaret är: ja, det kan vara tillåtet. Inte bara i en dunge utan även i en buske.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5512323
"Det är okej att kissa på offentlig plats om behovet är trängande och du inte kan hitta en toalett. I alla fall om du gör ditt bästa för att inte synas. Det slår hovrätten fast..."
Citera
2014-10-05, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag råkade få syn på ovanstående obesvarade inlägg från 3 år sedan.
Svaret är: ja, det kan vara tillåtet. Inte bara i en dunge utan även i en buske.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5512323
"Det är okej att kissa på offentlig plats om behovet är trängande och du inte kan hitta en toalett. I alla fall om du gör ditt bästa för att inte synas. Det slår hovrätten fast..."

Låter helt vettigt också. jag skulle inte ge böter till en som anstränger sig för att gå undan och göra det diskret. Folk som pissar på byggnader har jag skrivit ut mången böter till. Skulle du vilja att din portuppgång stinker som en pissoar? Nej trodde väl det. Alltså skall man ha böter om man pissar på hus, i närheten av där folk bor osv osv.
Citera
2014-10-05, 19:58
Medlem
goran744s avatar
När kom den lagen till egentligen?
Har väl med förargelseväckande beteende att göra.
Man kan smyga bakom ett hus eller något.
Jag var ute i spåret en gång och blev kissnödig och såg mig omkring men ingen var i närheten. Det regnade och jag tänkte att jag nog var den enda i spåret. Satte mig ner på sidan av spåret och då dök en man upp från ingenstans. Jag blev överraskad och reste mig upp och drog snabbt upp trosor och löparbyxor och sa: Hejsan!
Pinsamt! Efter det aldrig mer kissa ute.
Citera
2014-10-05, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
När kom den lagen till egentligen?
Har väl med förargelseväckande beteende att göra.
Man kan smyga bakom ett hus eller något.
Jag var ute i spåret en gång och blev kissnödig och såg mig omkring men ingen var i närheten. Det regnade och jag tänkte att jag nog var den enda i spåret. Satte mig ner på sidan av spåret och då dök en man upp från ingenstans. Jag blev överraskad och reste mig upp och drog snabbt upp trosor och löparbyxor och sa: Hejsan!
Pinsamt! Efter det aldrig mer kissa ute.

Förargelseväckande beteende finns föreskrivet i brottsbalken och den kom väl till 1962 eller något , lagen som sådan tillkom 1991 alltså.

Citat:
16 § Den som för oljud på allmän plats eller annars offentligen beter sig på ett sätt som är ägnat att väcka förargelse hos allmänheten, döms för förargelseväckande beteende till penningböter. Lag (1991:240).

Just offentlig urinering är ju ett brott där det finns en kod man fyller i på en o-bot, precis som så många andra enklare trafikförseelser. " förargelseväckande beteende genom offentlig urinering" heter den. Ovanstående låter dock mera som dåligt val av plats skulle jag säga.
Citera
2014-10-05, 21:22
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E259
Förargelseväckande beteende finns föreskrivet i brottsbalken och den kom väl till 1962 eller något , lagen som sådan tillkom 1991 alltså.

Just offentlig urinering är ju ett brott där det finns en kod man fyller i på en o-bot, precis som så många andra enklare trafikförseelser. " förargelseväckande beteende genom offentlig urinering" heter den. Ovanstående låter dock mera som dåligt val av plats skulle jag säga.

Ja det var det bevisligen men nöden har ingen lag och fältet verkade fritt från bägge änderna av löparspåret men gubben hade tagit en genväg genom skogen, verkade det som. Det var ett stort träd bredvid, lite buskar och jag hade uppsikt och tänkte vara snabb.
Ärligt talat tycker jag att det skulle vara hemskt pinsamt att fällas för en sådan handling.
Man behöver väl inte in på förhör och sådant hoppas jag?
Citera
2014-10-05, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ja det var det bevisligen men nöden har ingen lag och fältet verkade fritt från bägge änderna av löparspåret men gubben hade tagit en genväg genom skogen, verkade det som. Det var ett stort träd bredvid, lite buskar och jag hade uppsikt och tänkte vara snabb.
Ärligt talat tycker jag att det skulle vara hemskt pinsamt att fällas för en sådan handling.
Man behöver väl inte in på förhör och sådant hoppas jag?

Nej, man kan skriva böter på plats. Går den som skall bötfällas inte med på det så kommer denne att få infinna sig hos tingsrätten och den polismannen som rapporterat får vittna på vad han såg.
Citera
2014-10-05, 21:37
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E259
Nej, man kan skriva böter på plats. Går den som skall bötfällas inte med på det så kommer denne att få infinna sig hos tingsrätten och den polismannen som rapporterat får vittna på vad han såg.
Är det verkligen sant? Men det hoppas jag då verkligen att ingen förnekar och utsätter sig själv för?
Det kan jag då verkligen inte tro.
Citera
2014-10-05, 22:01
Bannlyst
Citat:
Är det verkligen sant? Men det hoppas jag då verkligen att ingen förnekar och utsätter sig själv för?
Det kan jag då verkligen inte tro.

Ja vi kan skriva böter för offentlig urinering, det kostar 800 kr. Jag har aldrig varit med om att någon förnekat, det har dock hänt och då får man skriva anmälan, fota vart vederbörande pissat och så får polismannen som sett det vittna. Nej dom flesta skriver nog på böterna, men det finns ju alltid rättshaverister som skall bråka om precis allt bara för att dom här och nu kan.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in