Källa på vadå?
Det är väl bara o kolla upp vad intel, corsair osv säger om sina SSDs, 5gb/dag=5år säger Intel om sina SSDs.
Sedan får man ju räkna ut hur mycket du använder per dag, och hur länge det är.
Förresten. om ni bara ska ha en SSD för boot, så håller en SSD lätt 10 år (Om inget är fel på den dvs).
Men då en laptop bara har plats för en hårddisk så måste man ha en extern hela tiden för allt anant (Filmer, redigering osv)
Senast redigerad av HerrSvensson 2011-09-24 kl. 18:45.
Bry dig inte om den där tarden, h*n brukar hålla på så här i fler trådar. Gissar på nån slags störning.
Njut istället av c-c-c-combo-breaker i särskrivningar som mongot håller på med!
SSD-enheterna i MacBook Air är Toshiba X-Gale, de påminner mer om RAM-moduler än en renodlad SSD då de är helt avskalade.
Bry dig inte om den där tarden, h*n brukar hålla på så här i fler trådar. Gissar på nån slags störning.
SSD-enheterna i MacBook Air är Toshiba X-Gale, de påminner mer om RAM-moduler än en renodlad SSD då de är helt avskalade.
Sitter Samsung disk i min, och de flesta Macbook som skickas med SSD är samsung, har för mig att ett fåtal är Toshiba. Den som lever får se Om det skulle vara så att SSD pajjar efter ett halvår så får Apple ett helvete med att byta ut ALLA sålda datorer, tror inte dom tar den risken
Sitter Samsung disk i min, och de flesta Macbook som skickas med SSD är samsung, har för mig att ett fåtal är Toshiba. Den som lever får se Om det skulle vara så att SSD pajjar efter ett halvår så får Apple ett helvete med att byta ut ALLA sålda datorer, tror inte dom tar den risken
Det är väl antalet skrivningar som påverkar livslängden? Antal timmar känns orelevant
Har Toshiba i alla våra. Samsung är nog ännu bättre...Skriver och läser snabbare i alla fall.
Tror MTTF-värdet är lika bra eller bättre på Samsungs, vore mycket märkligt annars.
Citat:
Ursprungligen postat av foshobro
Det är väl antalet skrivningar som påverkar livslängden? Antal timmar känns orelevant
Antal skrivningar i genomsnitt/vanlig användning är det som är MTTF, värdet borde räcka även vid extrem användning ≈500.000 timmar extrem nedladdning eller läs/skriv konstant.
Så du tror alltså (Seriöst) på att den håller i ca 40 år (give or take)?
Ja du, man kan ju undra vem som är "tarden".
Vet du ens hur dom räknar ut deras MTTF?
Säg att dom testar 1000st diskar, sätter igång alla samtidigt, tar tid, säg att en dör efter 1500 timmar, då stoppar dom klockan, och räknar ut tiden.
1000*1500 = 1 500 000 timmar.
MTTF = 1.5 miljoner timmar.
Visst är det avancerad matte? tror du att den stämmer?
Så du tror alltså (Seriöst) på att den håller i ca 40 år (give or take)?
Ja du, man kan ju undra vem som är "tarden".
Vet du ens hur dom räknar ut deras MTTF?
Säg att dom testar 1000st diskar, sätter igång alla samtidigt, tar tid, säg att en dör efter 1500 timmar, då stoppar dom klockan, och räknar ut tiden.
1000*1500 = 1 500 000 timmar.
MTTF = 1.5 miljoner timmar.
Visst är det avancerad matte? tror du att den stämmer?
Jamen OK då, vi säger att de håller 6 månader som du påstod tidigare. Känns det bättre då?
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSvensson
Ju större SSDn är desto längre lever den, eller så blir den mindre seg.
En SSD brukar väl leva ungefär 3-6 månader, om man tror på alla som kommenterar på SSDs på diverse forum.
Otroligt att du inte är en framstående dataingenjör, så många "svar" som du har.
Du framstår som en 14-åring med mentala problem, men det kanske är en roll du spelar mellan briljanta uppfinningar och doktorsavhandlingar om datalagringsteknik, grafikkort, Mac-datorer och allt annat du är expert på.
En MacBook Air lever alltså 3-6 månader. Ska tråden låsas nu, o store vise Herr Svensson?
En MLC SSD på 120GB har en livstid på 120*2.5=300TB. Jag kan alltså skriva 300 Terabyte data till min SSD innan den börjar ta sina sista andetag (om inte tekniska fel eller annat oväntat inträffar förstås, men så är det med allt). Det kommer nog aldrig att hända så länge jag använder den här datorn, jag kommer nog vara inne på min andra eller tredje dator, kanske fjärde, dator vid det laget. Och då kommer det finnas nya fina SSDs man kan köpa..
Sluta bry er så mycket om hur länge en SSD håller. Sålänge det inte är fabrikationsfel på den, eller om ni har den i en server eller i annat syfte där ni skriver VÄLDIGT mycket data till den - så kommer den med största sannolikhet inte att dö innan det är dags att köpa en ny dator.
En MLC SSD på 120GB har en livstid på 120*2.5=300TB. Jag kan alltså skriva 300 Terabyte data till min SSD innan den börjar ta sina sista andetag (om inte tekniska fel eller annat oväntat inträffar förstås, men så är det med allt). Det kommer nog aldrig att hända så länge jag använder den här datorn, jag kommer nog vara inne på min andra eller tredje dator, kanske fjärde, dator vid det laget. Och då kommer det finnas nya fina SSDs man kan köpa..
Sluta bry er så mycket om hur länge en SSD håller. Sålänge det inte är fabrikationsfel på den, eller om ni har den i en server eller i annat syfte där ni skriver VÄLDIGT mycket data till den - så kommer den med största sannolikhet inte att dö innan det är dags att köpa en ny dator.
Mycket bra inlägg. Egentligen är det bara det inlägget som behöver finnas kvar som svar i tråden-som-tog-vägen-åt-skogen Snöj for President!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!