2011-09-24, 17:37
Medlem
Jag skulle gärna vilja ha ett svar från en SD-anhängare och höra vad du/ni tycker om SD's narkotikapolitik (om den nu finns?) och om ni inte tycker att den borde ha utvecklats betydligt under dessa 23 år?
Vad jag har läst i andra trådar så verkar det ju finnas många SD-anhängare på Flashback.
Citera
2011-09-24, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av albinolsson
Jag skulle gärna vilja ha ett svar från en SD-anhängare och höra vad du/ni tycker om SD's narkotikapolitik (om den nu finns?) och om ni inte tycker att den borde ha utvecklats betydligt under dessa 23 år?
Vad jag har läst i andra trådar så verkar det ju finnas många SD-anhängare på Flashback.

Vad behöver utvecklas? Man fördömer narkotikan och vill ta krafttag mot dem. Vad tycker du behöver utvecklas?
Citera
2011-09-24, 18:32
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Du avfärdar svensk narkotika politk som trams, den är tämligen framgånsrik internationellt sett.
försök skriv ett underbyggt inlägg för en gångs skull.
Givetvis fungerar hårdare straff, inkapacitering är ett utmärkt sätt att minska kriminaliteten.
Nej, om du hade läst igenom mitt inlägg så avfärdade jag Sd:s brist på narkotikapolitik som trams. Jag stolpade upp ett antal kriterier som måste finnas med. Även om det bara var några enkla punkter. Narkotikapolitik är så mycket större än så.

Jag är fullständigt medveten om att vi har en relativt god narkotikapolitik internationellt sett, men ändå så ökar användningen. Så det finns mycket att göra.
Citera
2011-09-24, 18:36
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ateist2
Vad behöver utvecklas? Man fördömer narkotikan och vill ta krafttag mot dem. Vad tycker du behöver utvecklas?
Hur man ska ta krafttag, t ex. Vad vill man åstakomma och med vilka medel? Vad är målet? Hur jobbar man preventivt? Hur fångar man upp dom på ett tidigt stadium? Hur utvecklar man behandlingsmetoder? Vad är ett lämpligt straff? Fängelse? Behandlingshem? Vilket stöd ska anhöriga ha? Hur mycket får det kosta?

Ska jag fortsätta? Eller ska du börja dra i några grundfrågor?

Varsågod att börja!

Det är ju så med politik att man kan ha en åsikt, som i det här fallet "motverka narkotika". Fint så. Men sen kommer själva partipolitiken: "Hur når vi dit?" Och det är där som Sd borde ha en politik.
Senast redigerad av Kingen_king 2011-09-24 kl. 18:38.
Citera
2011-09-24, 20:06
Medlem
Citat:

Ehm... HUR man ska göra det kanske?
Citera
2011-09-24, 20:13
Medlem
Vad är så märvärdigt med att ett parti, i synnerhet ett relativt nyetablerat, saknar en unik narkotikapolitik? Absolut ingenting. Själv hoppas jag mest att SD är hårda emot alkoholen. Halva riket är för fan alkoholmissbrukare och ställer till med allsköns djävligheter i hem likväl som på gatan och i trafiken.
Citera
2011-09-24, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarthAkesson
Vad är så märvärdigt med att ett parti, i synnerhet ett relativt nyetablerat, saknar en unik narkotikapolitik? Absolut ingenting. Själv hoppas jag mest att SD är hårda emot alkoholen. Halva riket är för fan alkoholmissbrukare och ställer till med allsköns djävligheter i hem likväl som på gatan och i trafiken.

Jag har absolut inte förundrat mej över varför SD inte har en unik narkotikapolitik. Jag bara undrar hur ett parti, som har funnits i 23 år, inte har lyckats utveckla en narkotikapolitik? Jag antar, att för någon som vill veta hur deras narkotikapolitik ser ut, att det inte räcker att skriva "Vårt parti står upp för en restriktiv politik gentemot droger och alkohol. Då droghandel bottnar i organiserad kriminalitet skall straffen vara höga i avskräckande syfte."
Vill man inte veta lite mer om hur man ska göra? Eller räcker det?

Och jag har ju själv fått ett mejl av dom där det står att dom inte har hunnit utveckla sin narkotikapolitik... vilket du kan läsa i första inlägget i tråden.

Angående alkohol: "Vi önskar bevara Systembolagets alkoholmonopol men välkomnar gårdsförsäljning av alkohol."
Citera
2011-09-24, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av albinolsson
Ehm... HUR man ska göra det kanske?

Tillskillnad från de andra riksdagspartierna?
Citera
2011-09-24, 22:22
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Märklig tråd. SD verkar ju just ha en ganska tydlig politik på området, då man är emot all form av legalisering, och vill ge tullen större befogenheter/resurser. Men man är lite för ödmjuk då man skriver att man inte har hunnit utveckla politiken fullt ännu (man har det, mer än vissa andra riksdagspartier, men SD är alltid ödmjuka och försiktiga, kanske lite för snälla för deras eget bästa).

Så jag kan konstarera att deras politik även på detta område överrenstämmer med min åsikt; kach-ing.
Citera
2011-09-24, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Märklig tråd. SD verkar ju just ha en ganska tydlig politik på området, då man är emot all form av legalisering, och vill ge tullen större befogenheter/resurser. Men man är lite för ödmjuk då man skriver att man inte har hunnit utveckla politiken fullt ännu (man har det, mer än vissa andra riksdagspartier, men SD är alltid ödmjuka och försiktiga, kanske lite för snälla för deras eget bästa).

Så jag kan konstarera att deras politik även på detta område överrenstämmer med min åsikt; kach-ing.

Ja, visst kan man säga att det är ett tydligt ställningstagande på det sättet. Ord kan betyda mycket... Men varför är man emot all form av legalisering t.ex.? Man kan inte bara ge ett sådant svar utan att utveckla varför det är bäst så, och varför det inte skulle vara bäst så. Vill inte deras röstare veta hur man ska göra eller räcker det så? Tror deras röstare på att ge större resurser/befogenheter till tullen är lösningen till hela narkotikaproblematiken?

Sen så verkar det väl oerhört konstigt om Gabriella på SD's info-avdelning är sämre informerad än dej (som är en av deras vanliga anhängare?).

Eftersom du nu skriver att dom faktiskt har utvecklat sin narkotikapolitik mer än vad jag (och info-Gabriella) vet så har du ju nu chansen att berätta det för oss som är intresserade och inte vet. Om inte du också är för ödmjuk för att yttra dina åsikter.
Citera
2011-09-25, 00:02
Medlem
Citat:
Tillskillnad från de andra riksdagspartierna?

Ja, här kommer ett exempel, Moderaternas svar på mitt mejl:

"Narkotikan är ett allvarligt problem i vårt samhälle. Det kommer dessutom hela tiden nya utmaningar - nätdroger är ett exempel. En positiv sak är att Sverige har få ungdomar som provat narkotika jämfört med andra

Vi i Moderaterna menar att den restriktiva narkotikapolitik som Sverige länge har haft i kombination med förebyggande insatser, kraftfulla åtgärder mot droghandeln och en effektiv missbruksvård är rätt väg för att minska narkotika i samhället.

Vi vill ha kvar kriminaliseringen av narkotikabruk och att nya droger ska kunna narkotikaklassas snabbare än idag. Vi vill tidigt kunna fånga upp unga som är på väg att hamna fel. Därför har Alliansen gjort det möjligt för polis att drogtesta unga under 15 år när det finns misstanke om narkotikabrott. Syftet är att kunna hjälpa i tid. Vi vill fortsätta den nationella mobilisering som Alliansen inlett mot grov organiserad brottslighet - däribland droghandel. Vi vill fördjupa EU-samarbetet mot grov gränsöverskridande brottslighet. Alliansen låter nu ser över missbruksvården. Vårt mål är en kunskapsbaserad vård utifrån den enskildes behov.

För oss i Moderaterna är en väl fungerande och effektiv brottsbekämpning en av samhällets viktigaste uppgifter. Vi har tillsammans med övriga Allianspartier förstärkt rättsväsendet och ökat antalet poliser från 17 000 år 2006 till 20 000 år 2010. Vi vill fortsätta arbetet för en väl fungerande rättskedja, från polis och åklagare till domstolar och kriminalvård. Vi vill korta handläggningstiderna för alla typer av brottslighet."
Citera
2011-09-25, 09:18
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Man kan inte vara bäst på allt.

Men tänk om de kunde vara hyfsade på något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in