2004-12-08, 12:45
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Gjorde nog mitt livs snabbast lagade (och någorlunda kompletta) lunch nyss.

Hade inte så mycket grejer hemma, och jag var hungrig som en gnu.
Så jag:

Slängde in ett gäng småköttbullar i micron, hällde hett vatten över en skål frysta gröna ärter, satte igång vattenkokaren,
och satte en liten kastrull på plattan där jag hällde en skvätt lättgrädde, lite oxfond, en klick lingonsylt (hade ingen gelé) och svartpeppar.

Fixade pulvermoset och kryddade det med lite aromat, en skvätt lättgrädde och svartpeppar, hällde av vattnet från ärtorna, redde såsen med lite överblivet mospulver, och slängde i de de nu varma köttbullarna.

Upp med potatismos, köttbullar i sås, ärter och lite lingonsylt på en tallrik, klart!

Det tog 6 min från start.

Har ni några snabbtips? (inga snabbnudlar, lite fler komponenter tack).
Citera
2004-12-08, 16:21
Medlem
Koka ett par ägg. Värm vatten i vattenkokare och häll över en lämplig mängd frysta ärtor eller ärtor/majs/paprika. När äggen är hårdkokta kokar du snabbmakaroner (vill man vara riktigt snabb kan man säkert lägga i makaronerna när det är tre minuter kvar på äggens koktid och koka i samma kastrull ). Skala äggen och skär dem i klyftor. Hacka lite rödlök fint. Öppna en burk tonfisk och blanda makaroner, ärtor, tonfisk, rödlök och ägg. Salta och peppra. Klart.

Man kan byta ut makaronerna mot ris, men då tar det ju längre tid. Man kan såklart också göra någon slags dressing med creme fraiche eller majonäs och klicka över. En god tonfisksallad är det i alla fall.
Citera
2004-12-08, 21:22
Medlem
Perfekts avatar
snabbmakaroner - koka 3 minuter
häll på ketchup + grillkrydda
rör om
ät
Citera
2004-12-08, 21:40
Medlem
TheDJs avatar
Snabbmakaroner, koka 2,5 minut, häll i en burk champinjoner och koka 1 minut till (kokningen avstannar när du häller i champinjonerna). Krydda med grillkrydda och ta på ketchup. Låter enkelt och kanske inte speciellt gott, men det är det faktiskt! Prova du kommer att bli överraskad!
Citera
2004-12-08, 21:42
Medlem
heartagrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDJ
Snabbmakaroner, koka 2,5 minut, häll i en burk champinjoner och koka 1 minut till (kokningen avstannar när du häller i champinjonerna). Krydda med grillkrydda och ta på ketchup. Låter enkelt och kanske inte speciellt gott, men det är det faktiskt! Prova du kommer att bli överraskad!

Tonfisk, tonfisk & tonfisk!
Citera
2004-12-08, 22:15
Medlem
bigMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDJ

Champinjoner är klart underskattad ingrediens, allt blir genast mycket "matigare" om man stoppar i champ. Även om det bara en är blaskig pastasås från början.
Citera
2004-12-08, 22:28
Medlem
tonyhassans avatar
Vet inte om detta klassas som snabblunch men:

1. Pasta :säger sig självt att man inte använder nåra fokking snabbmakaroner. 3-4 min extra och du får mer än bara snabba kolhydrater.

2. cevapcici frusna eller från charken. Stek tills dom e klara och inte längre.. Ska inte se ut som nåra förstoppningslortar.

3. Lättkvarg 0,2% (finns på lidl) som "sås". Krydda bara med lite salt o peppar eller blanda i lite thai-sweetchillisås.

10 min. mums
Citera
2004-12-08, 22:37
Medlem
von Schmerzs avatar
Kinamix (ärter, majs, paprika, ris)
Valfria grönsaker (tomat, minimajs, morot, gurka o.s.v)
Feta-ost
Proteiner av något slag (skinka, bacon, kyckling, tonfisk, qourn. Kan stekas i förväg och ätas kall)

Smaksätts med salt, olivolja och dill.

Bra lunch på max tio minuter.
Citera
2004-12-08, 23:25
Bannlyst
Det där lät jobbigt, att sätta in Gorby's i ugnen är typ vad jag klarar
Citera
2004-12-08, 23:39
Medlem
prettygirls avatar
Skala potatis och lägg dem i en skål med lite vatten i botten.
Micra dem i 7-8 min under (det där stora) plastlocket.

Marinera/krydda kycklinglårfiléer, stek dem under tiden potatisarna är i micron.

Rör ihop en (pulver)-sås, medan kycklingen steks.

Tar max 10 min , kycklingen kan naturligtvis bytas ut mot en köttbit.
Lövbiff går tex oerhört snabbt att tillaga.

Edit: Potatisen går att byta ut mot couscous, som tar 5 min att koka.
Men det kanske inte går så bra ihop med sås? Kanske man kan svänga ihop en liten sallad ist.
Citera
2004-12-09, 02:09
Medlem
PuzzelGirls avatar
Mitt bästa tips finns här:
http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=139130

Citera
2004-12-09, 16:29
Medlem
yeahgrrs avatar
Koka vatten för färsk pasta (1 min koktid alt snabbmakaroner) strimla några skivor lövbiff, chaminjoner, gul lök, ner med allt i en stekpanna med lite olja stek rubbet tillsammans,salta och peppra, just när pastan är klar häll i lite creme fraiche och oxfond och rör om så det blir såsigt. allt klart på max 5-6 minuter och hur gott som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in