Jobbar själv som mäklare och min erfarenhet de senaste månaderna är att vissa objekt fortfarande säljs till ett högt pris och det är när man har tur och får igång en budgivning första veckan. Sker inte det så är det mesta extremt svårsålt. Då det i storstäder råder en extrem konkurrens så tar man i de flesta fall in lägenheter till ett pris som man tycker är lite för högt i dagsläget (är det enda sättet att få uppdrag då ingen mäklare vågar vara för pessimistisk). Låt dig därför inte påverkas av utgångspriset och tro att du gör ett fynd om du köper 100´under begärt för det kan ibland vara dyrt det med. Sätt dig istället in i marknaden ordentligt, gå på 25-30 visningar. Ring och kolla med mäklarna vad lägenheterna som du varit på visning på gick för när dom blivit sålda. När du väl lärt dig slutprisnivån i det område som du vill bo så satsar du på en långliggare 30-40 dagar där säljarna troligtvis är ganska så möra och så ger du ett bud något under vad du tycker är en vettig nivå. Du är en pain in the ass för en mäklare som mig men det är på det sättet du gör en bra bostadsaffär.
Om du ska köpa nu eller om 6 månader? Vet ej om jag ska va ärlig. 2 års sikt är ganska så kort tid, du får tänka på att du ska hosta upp ett mäklararvode när du ska sälja 40´om du ska få en vettig tjänst.
Lycka till