• 1
  • 2
2011-09-23, 13:28
Bannlyst
Ni som förespråkar lycka som i upplevelser, sexuella relationer o.s.v., hur tänker ni då? En riktig inre frid och lycka är en känsla av stabilitet och tillfredställelse som vi bär oss med under livets hårda tider.

Ja, vi kan känna tillfredställelse från tid till tid, men en tillfällig glädje kallar jag inte för genuin inre frid/lycka.
Citera
2011-09-23, 13:30
Medlem
Silverridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cal00
Jag undrar varför vi alla suktar efter tjäna så mycket pengar när vi VET att det inte leder till lycka?
Jag håller inte med alls! Pengar är förvisso inte automatiskt lycka men det är otroligt mycket lättare att vara lycklig när man har råd att ha ett hem, kläder att gå i och mat att äta.
Kan man sen bo i ett bekvämt, vackert hem och klä sig i sköna kläder som man valt för att man tycker om dem och äta mat som man njuter av och dessutom ha pengar över till att uppleva roliga saker så tycker jag att man är lyckligare än man annars skulle ha varit. Jag är det åtminstone!
Citera
2011-09-23, 13:53
Bannlyst
Citat:
Jo, är man ekonomiskt oberoende så kan det underlätta livet väldigt mycket. Men känns fortfarande inte som att det leder till genuin lycka.

Ne, men för mig kan till vara en stor faktor att man kan bli lycklig!
Citera
2011-09-23, 15:46
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Håller med, det är nog många som känner att mer pengar inte alltid leder till välbefinnande. Jag tycker att längtan är lycka. När man uppnått saker så känner man ofta en slags tomhet - var det inte bättre än så här? Om man har väldigt mycket pengar så kanske man känner en slags tomhet. Men det är inte kul att vara fattig, eftersom det kan leda till näringsbrist och man riskerar att frysa ihjäl om man inte har råd att betala hyran.
Citera
2011-09-23, 18:47
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Hejsan,

Jag undrar varför vi alla suktar efter tjäna så mycket pengar när vi VET att det inte leder till lycka?

Pengar leder definitivt till lycka...om än lyckan kanske inte blir så långvarig. Ekonomiskt oberoende leder iofs inte till lyckligare människor sett ur ett långsiktigt perspektiv.

Dock leder ekonomiskt oberoende till ett visst lugn i tillvaron som oftast innebär en viss säkerhet och tillfredsställelse. Det finns människor som inte vet om dom har pengar till hyran eller pengar till nya vinterstövlar till sina barn. Den tillvaron skapar stressade och olyckliga människor.
Citera
2011-09-23, 20:04
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palstermackan
Jag är hellre olycklig i en Ferrari än i en buss.

Jag är hellre lycklig i en buss än olycklig i en Ferrari ...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in