2011-09-22, 23:13
Bannlyst
Förut fanns det alltid minst en i varje bil men jag ser inga nya numera, är dom inaktuella?
Citera
2011-09-22, 23:25
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Jag skulle hämta några på polisstationen. Fick lov att ta kölapp eftersom de var bakom glaset. Sedan skulle kärringen hushålla med dem. Att jag skulle ha till flera bilar plus att jag brukar ge bort till folk som behöver akut på stan verkade misstänkt. Antagligen hade jag tänkt kuppa till mig gratis blanketter för att sälja på svarta börsen i Irak eller något.

Har hyrt bilar, och börjat med att kolla efter blankett i handskfacket. Ingen blankett... reaktionen när jag går in och säger att det inte finns:
- Vaaaaa....? Vadå? Jaså en sådan, det har vi inga.
- Finns det isskrapa och domkraft då?
- Vaaaaa....? Vadå? Jaså en sådan.......
Citera
2011-09-22, 23:34
Bannlyst
Jag har inte läst en på länge och har nog kvar. Det verkar praktiskt i stressen för att inte tjafsa, att fylla i varsin med kopior, det kanske borde vara obligatoriskt på besiktning att ha en?

Tänk att krocka med en som inte kan så bra svenska och/eller är våldsam, bra med blankett, för polisen har väl sällan tid och dom ska helst hållas utanför vad jag minns.
Citera
2011-09-22, 23:35
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrakelSpektakel
Jag skulle hämta några på polisstationen. Fick lov att ta kölapp eftersom de var bakom glaset. Sedan skulle kärringen hushålla med dem. Att jag skulle ha till flera bilar plus att jag brukar ge bort till folk som behöver akut på stan verkade misstänkt. Antagligen hade jag tänkt kuppa till mig gratis blanketter för att sälja på svarta börsen i Irak eller något.

Har hyrt bilar, och börjat med att kolla efter blankett i handskfacket. Ingen blankett... reaktionen när jag går in och säger att det inte finns:
- Vaaaaa....? Vadå? Jaså en sådan, det har vi inga.
- Finns det isskrapa och domkraft då?
- Vaaaaa....? Vadå? Jaså en sådan.......
Ahh,har du varit på en bensinmack?

De har bensin,hyrbilar,lite oljor och annat bil-relaterat,men att de vet/kan något om bilar,är oftast ovanligt,men en cabanoss och läsk och kaffe kränger de gärna fram!

Blankett däremot,borde närmsta försäkringsbolag kunna ordna fram,om försäkringsbolaget inte endast existerar på "nätet" dvs..
Citera
2011-09-22, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Ahh,har du varit på en bensinmack?

De har bensin,hyrbilar,lite oljor och annat bil-relaterat,men att de vet/kan något om bilar,är oftast ovanligt,men en cabanoss och läsk och kaffe kränger de gärna fram!
Fördelen är att dom finns nära.
Citera
2011-09-22, 23:51
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindansare
Fördelen är att dom finns nära.
Japp! och det är inte fel med en korv,eller kaffe och bulle heller!
Citera
2011-09-23, 00:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Japp! och det är inte fel med en korv,eller kaffe och bulle heller!

Och så blev det OT men det gör inget.
Citera
2011-09-23, 18:09
Medlem
MrColts avatar
Vad skall man med blanketten till?
Stå och tjafsa med en uppretad "medtrafikant"?

Dom få gånger en olycka hänt där jag varit närvarande,har endast inneburit att jag tagit regnummer samt skrivit ner den andre förarens personnummer(självklart styrkt med leg) och telefonnummer(så att man vet vem som ringer så man slipper svara) sedan åkt hem och gjort en skadeanmälan på nätet.

Inget ritande eller tjafs om skuld.
Citera
2011-09-23, 21:25
Medlem
Mulas avatar
Finns de där gamla gul/blåa lapparna verkligen kvar? Jag har nog inte sett (och ännu mindre fyllt i) en sådan sedan tidigt 90-tal. Jag har iofs inte för vana att krocka särskilt ofta, så jag är inte uppdaterad men jag minns att försäkringsbolagen skickade ut sådana förut när man försäkrade sin bil.
Citera
2011-09-23, 22:38
Medlem
Psyknalles avatar
Fick en sådan lapp samtidigt som jag köpte ny bil för knappt ett år sedan.
Citera
2011-09-23, 22:50
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Finns de där gamla gul/blåa lapparna verkligen kvar? Jag har nog inte sett (och ännu mindre fyllt i) en sådan sedan tidigt 90-tal. Jag har iofs inte för vana att krocka särskilt ofta, så jag är inte uppdaterad men jag minns att försäkringsbolagen skickade ut sådana förut när man försäkrade sin bil.
De finns! Och det kan vara bra att få motparten att skriva under på att h*n har sitt fordon en bit ut från stopplinjen el. en bit in i mötande körfält, eller att vägmarkeringen på platsen verkligen är som den är och fordonens placering i förhållande till densamma o.s.v.
Citera
2011-09-24, 14:12
Medlem
toby79s avatar
De finns att få tag på. Lättast är väl att beställa från försäkringsbolaget. Men det går att skriva ut egna från nätet att ha med i bilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in