2011-09-22, 22:38
Medlem
EnSmartGreks avatar
*För vissa kanske en relativt lång inledning, men var god håll ut:

Vad som revolutionerade Facebook senast var funktioner som News Feed och Photos, vilket ställde användarna inför ett socialt dilemma som hette duga. Frågor som "ska jag verkligen exploatera hela mitt liv på det här nakna sättet?" uppstod och blev rykande heta potatisar världen över. Alla som läst boken The Facebook effect (rekommenderas starkt) vet precis vad jag pratar om.

Den sociala inverkan och dess utveckling hos användarna är ju minst sagt en doktorandavhandling för sig, men sammanfattningsvis ser man nu att den här typen av forcerade anpassningar hos folk ofta tas emot med en rätt skeptisk reaktion. Man frågar sig själv vart vi egentligen är på väg, för att en tid senare fullständigt accepterat fenomenet och helt enkelt ta den för givet som en del av vardagen. I dag tar folk foton på allt ifrån fikan till bröllopet. Som ni säkert märkt av tar många med sig kameran till krogen med det enda syftet att just ladda upp bilder på Facebook. "Finns det inte på bild har det inte hänt" verkar vara mottot hos Facebook-generationer världen över i dag. De sociala mediernas kultur växer sig allt starkare hos oss, det går knappast att förneka.

Precis som med oprövade droger är det dock svårt att spekulera i resultatet av de här dagliga doserna självexploatering ifall vi varvar samma koncept ytterligare 5, 10, 15 år framöver. Hur ser vi då tillbaka på våra digitalt projekterade bilder av våra forna jag, våra polerade identiteter som ligger ingraverade i digitala ettor och nollor, oförmögna till att glömma de där perioderna av tonårens identitetskris, den hjärtskärande separationen eller kanske medelåldersnojan?
Jo, svaret heter Timeline och är nästa i ledet av web 2.0s sociala verktyg. Ett minst sagt revolutionärt sådant. Med Timeline kommer vi nu kunna blicka tillbaka och få en alldaglig överblick över våra liv, vecka för vecka, månad för månad, år för år. Välkomna, mina damer och herrar, till Narcissismens guldålder på riktigt, då vi alltså istället för att slösurfa runt på bloggar istället slösurfar runt i våra egna F-kändisar till alter-egos liv. Nu är det inte bara bilden av ens vardag som skall underhållas, utan om 10 år är det en stum tävling i vem som har haft det mest intressanta livet.

ELLER är det bara en cool funktion? Jag gillar det iaf!

Ta er en titt!

http://www.youtube.com/watch?v=q877VK_Auzc
Senast redigerad av EnSmartGrek 2011-09-22 kl. 23:08.
Citera
2011-09-22, 22:48
Medlem
zappy2s avatar
Följde get live när det presenterades. Måste bara säga, vad än folk säger, att facebook bara blir bättre och bättre.
Citera
2011-09-22, 22:51
Medlem
AbsurdExistenss avatar
Gör det här människor lyckligare?
Citera
2011-09-22, 22:57
Medlem
crillecrilles avatar
Då är det väl dags att koppla in scannern och plocka fram fotoalbumen! Flest barnfoton vinner!

Så tror jag det blir för att vara helt ärlig. Kommentarer som "åh guuuuuuu va gullig du eeeeee!!!11!!1!!" kommer hagla.

Citat:
Ursprungligen postat av AbsurdExistens

Nja, snarare mer ångestfyllda för att "mina bilder e inte lika gulliga som Elins".

Citat:
Ursprungligen postat av zappy2
Följde get live när det presenterades. Måste bara säga, vad än folk säger, att facebook bara blir bättre och bättre.

Håller inte med. Alldeles för mycket aktiv kod som ligger och skräpar i bakgrunden, tycker det bara blir värre och värre.
Senast redigerad av crillecrille 2011-09-22 kl. 23:00.
Citera
2011-09-22, 22:58
Medlem
EnSmartGreks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappy2

Rent tekniskt, definitivt.

Citat:
Ursprungligen postat av AbsurdExistens

Mycket bra fråga. Facebook eller rättare sagt jordklotets yngsta miljardärs motto är ju som bekant att "skapa en mer öppen värld". Vissa anser ju att vi nu mer litar mer på varandra, främlingar emellan, just för att vi successivt släpper de där nojorna vi hade när exempelvis News feed lanserades. I dag är alla lika nakna ungefär, den utvecklingen syftar man på. Men för att återgå till din fråga. Lyckligare? Jag tror på allvar att folk med "latenta depressioner" (kanske inte ens existerar något sådant?) nog får lättare att liksom minnas allt som de har ångest över, och på det sättet tror jag svaret på din fråga många gånger faktiskt kan vara ett NEJ.

EDIT:
För att inte tala om den hets som kommer uppstå kring att man skall underhålla det här maskineriet. Det ser nog inte så värst jävla rockigt ut för den vars "liv" stått relativt still de senaste 2 åren liksom.
Senast redigerad av EnSmartGrek 2011-09-22 kl. 23:06.
Citera
2011-09-22, 23:03
Medlem
Kungensbordells avatar
Varför skulle man vilja lägga ut hela sitt liv på internet? Det är för mig obegripligt.
Citera
2011-09-22, 23:04
Medlem
EnSmartGreks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungensbordell
Varför skulle man vilja lägga ut hela sitt liv på internet? Det är för mig obegripligt.

Precis sådär tänkte de flesta kring News feed också, det är det som är så fascinerande.
Citera
2011-09-22, 23:14
Medlem
Kungensbordells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSmartGrek
Precis sådär tänkte de flesta kring News feed också, det är det som är så fascinerande.

Men detta är ju ännu ett steg längre.

Aja, folk får väl använda det hur mycket dom vill. Jag kommer dock låta bli.. tror jag.
Citera
2011-09-23, 02:29
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Jag har en vän (inte svensk) som har skrivit ungefär samma sak och är i högsta hugg att lansera. Det blir som ett "livserfarenhetsalbum" så att säga. Jag är själv inte speciellt intresserad, men jag tror absolut det kommer slå hos allmänheten och främst då den yngre generationen vars liv "från början" varit knutet till internet.
Citera
2011-09-23, 03:07
Medlem
Zeus-fars avatar
Det där nappar jag inte på. Visst är jag medlem på facebook, mest för att det blir lättare så med evenemang, chat och bilder men ett ihopplock av bilder från varje år som ska representera mitt liv känns inte så viktigt om alla andra har en liknande sida.

Jag har skrivit dagbok i princip varje dag sedan jag var 11 år gammal och det finns så många händelser som har varit helt obeskrivliga som jag inte skulle vilja dela med mig av med en liten bild som får folk att tro att det var det ända som hände. Risken finns ju också att när åren passerar så är allt du minns just den bilden, inte själva händelsen i sig.

Om ett par år så kommer 2011 vara längre ned på sidan och man kommer därmed inte kunna läsa speciellt mycket om år 2011. Då ska hela det året summeras med en eller två bilder där du står skålandes med champagne och får till en bra bild efter 20 försök?
Citera
2011-09-25, 15:41
Bannlyst
Det mest fantastiska är att ingen behöver Facebook – Facebook är just en möjlighet. Man går inte miste om någonting genom att avregistrera sig eller att strunta i att använda möjligheterna. Däremot finns det sjukt mycket nöje och lärdomar att hämta om man väljer att använda dem.

+1 på Timeline! Jag ser fram emot det.
Citera
2011-12-27, 02:29
Medlem
Timeline i sig kanske är bra, men desginen? För i h-e-l-v-e-t-e facebook, ge fan i att omforma hela profilen till en debil dynga för blindstyren! Man vill väl kunna ha en den gamla vanliga där det fanns en wallknapp men sedan att man även kan gå in på timeline??? Klart som fan det hade varit optimalt, inte detta idiotiska skit design som ingen bett om! Har Röfhålet Zuckerberg frågat användarna om denna designen är bra? Nej jag tror knappast det...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in