Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Finns olika typer av silikonskydd. Alla presterar olika för att alla är olika byggda helt enkelt. Även om det är samma material så kan det skifta när det gäller tjocklek, lay on the table design osv, som kan spela en faktor.
Du gjorde en tråd och frågade om silikonskydd och hur pass mycket det kan egentligen skydda, inte om ett specifikt silikonskydd utan bara silikonskydd. Majoriteten av silikonskydden kommer skydda just på det viset jag beskrev ovan. Det är samma sak som om jag skulle säga att "case" för telefoner är stöttåliga, dammtåliga och vattentäta bara för att det finns få på marknaden som är det när majoriteten inte är det.
Det är svårt att säga om det är silikonskyddet eller någon annan faktor som avgör att mobilen överlever testet i videon du länkade. Har aldrig haft en Meizu M9 till ägo, så det blir ganska svårt för mig att kommentera det.
Te.x, iPhone 4 är bland dom sämst stöttåligaste mobilerna på marknaden idag, om inte den sämsta på den aspekten. Just pga det är glas på båda sidorna + dess tyngd. Samsung Galaxy S2 är betydligt mycket mer stöttålig då den har plast på ena sidan och dessutom väger mindre.
Frågan är då om ett "drop" test med motsvarande silikonskydd på båda mobilenheterna skulle avgöra om vilket silikonskydd som är bäst eller vilken mobil som tål stötar bäst?
Sen att länken motsvarar ett kraftigt fall håller jag inte direkt med om. Skulle vilja se det mer i ett realistiskt sammanhang där man tappar det mot asfalt och när man släpper så släpper man och låter det inte falla åt det hållet man vill att det ska falla mot.
Citat:
50% chans. om den landar på sidan där skärmen är så kan den inte skydda något.
50% chans? Räknar du verkligen med att ett skydd som inte skyddar framsidan ska skydda just framsidan? Zagg displayskydd för baksidan av en telefon har 50% att skydda mot repor eftersom baksidodisplayskyddet ej skyddar framsidan.
Citat:
lägg ner va? sockersmulor gör väl inte repor. om de gör så borde de göra mobilerna av bättre material.
Det där var ett exempel på vad som kan hända alldagligt. För att göra det mer tydligt för dig, låt mig säga såhär, det skyddar mot småskarv och repor som inte orsakas av att man råkar tappa mobilen i backen. Själv kan jag inte riktigt förklara vad exakt det är som orsakar dessa repor då många är varsamma om sina mobiler och har dom inte i samma ficka som nycklar eller drar de mot saker och ting. Ändå sker repor, gissa varför displayskydd säljs så pass väl. Uppenbarligen är det inte för att rädda mobiler från fall.