• 2
  • 3
2022-03-20, 15:35
Medlem
Att fylla dom med massa olika variationer r alltid kul d man sen inte vet vilken som r vilken
Citera
2022-03-20, 17:42
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av empati
Att fylla dom med massa olika variationer r alltid kul d man sen inte vet vilken som r vilken

Du kan ju ta efter lite roliga recept som paltzerian i pite jebyn kr med ochs men konverterat till kroppkakorna
Citera
2022-03-20, 17:54
Medlem
Helt otroligt go rtt...vi kommer frn blekinge min mor gjorde lndska kroppkakor...har fr mig det var stekt sidflsk i...dom blir ju gra sklart...inte som norrlndska....moderns var stora som en knytnve ungefr...ganska mycket kryddor i....till detta var det en vit ss...kanske lingon med.....krvdes en redigt stor gryta dock.....dan efter skivade man dom stekte i stekpannan....s gott ju...
Citera
2025-02-05, 08:14
Medlem
Alla ni som r kroppkaksfreaks, har en frga till er. Jag har bara tit frdiga kroppkakor i butik d jag r helt handikappad i kket och tycker det r riktigt gott trots att det r halvfabrikat. Med andra ord har jag aldrig tit "riktig" kroppkaka men finns det ngot mrke som r mer eller mindre autentiskt med riktiga kroppisar?
Citera
2025-02-05, 11:33
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reisq
Alla ni som r kroppkaksfreaks, har en frga till er. Jag har bara tit frdiga kroppkakor i butik d jag r helt handikappad i kket och tycker det r riktigt gott trots att det r halvfabrikat. Med andra ord har jag aldrig tit "riktig" kroppkaka men finns det ngot mrke som r mer eller mindre autentiskt med riktiga kroppisar?

Vet inte, beror p vars du bor ? Men du ska helst leta upp nn frsamling ev i kyrkan frga
eller annan frening eller ring bara runt till strre butikskedjor frga, eller vldigt f grdsbutiker
som nischar p kroppkakor och frga snllt var man ev kan kpa deras kroppkakor i nrmaste butik eller om de har nn koll p vilket mrke som mest efterliknar deras hemgjorda kroppkakor med finaste flsket till liksom eller inte

Populra val r ju Norrlndska kroppkakor, landskroppkakor
Smlndska och Gotlndska kroppkakor

Har heller inte utfrts ngra vidare tester p fabrikat av massproduktion av kroppkakor i de vanliga butikernas kyldiskar, iaf innehller de E tillsatser oavsett vilket mrke och lite specialingredienser som man vanligen inte anvnder tex maizena, potatisflingor, potatisstrkelse, potatisfibrer olika mjlsorter ?

Aldrig jmfrt en helfabrikat kroppkaka som tex Nyhlen Hugossons kroppkakor och en hemgjord
Iaf r det som vanligt, det r alltid godare med hemgjord oavsett

Var superlnge sen jag gjorde hemgjorda kroppkakor men bde kokt mjuk och rriven potatis r nog
bttre koncept som deg

Hoppas nn tant (oftast tanter som "bakar" och kokar kroppkakor) kan svara bttre p vad som r ganska jmfrbart med butikskpta men finns kanske kroppkakor i delikatess diskar och saluhallar kanske.

finns nog en hel del olika andelar och recept p kroppkakor, kan inte svara exakt p vad som r mest vanligt men kanske bara de mest vanliga r vetemjl och kokt potatis med gg.. Sllan du ser gg i helfabrikat kroppkakor tex

https://www.ica.se/recept/kroppkakor...-potatis-3693/

Skulle nog sga att kroppkakor r underskattat som mat / husmanskost (inte verskattat)
Citera
2025-02-05, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Vet inte, beror p vars du bor ? Men du ska helst leta upp nn frsamling ev i kyrkan frga
eller annan frening eller ring bara runt till strre butikskedjor frga, eller vldigt f grdsbutiker
som nischar p kroppkakor och frga snllt var man ev kan kpa deras kroppkakor i nrmaste butik eller om de har nn koll p vilket mrke som mest efterliknar deras hemgjorda kroppkakor med finaste flsket till liksom eller inte

Populra val r ju Norrlndska kroppkakor, landskroppkakor
Smlndska och Gotlndska kroppkakor

Har heller inte utfrts ngra vidare tester p fabrikat av massproduktion av kroppkakor i de vanliga butikernas kyldiskar, iaf innehller de E tillsatser oavsett vilket mrke och lite specialingredienser som man vanligen inte anvnder tex maizena, potatisflingor, potatisstrkelse, potatisfibrer olika mjlsorter ?

Aldrig jmfrt en helfabrikat kroppkaka som tex Nyhlen Hugossons kroppkakor och en hemgjord
Iaf r det som vanligt, det r alltid godare med hemgjord oavsett

Var superlnge sen jag gjorde hemgjorda kroppkakor men bde kokt mjuk och rriven potatis r nog
bttre koncept som deg

Hoppas nn tant (oftast tanter som "bakar" och kokar kroppkakor) kan svara bttre p vad som r ganska jmfrbart med butikskpta men finns kanske kroppkakor i delikatess diskar och saluhallar kanske.

finns nog en hel del olika andelar och recept p kroppkakor, kan inte svara exakt p vad som r mest vanligt men kanske bara de mest vanliga r vetemjl och kokt potatis med gg.. Sllan du ser gg i helfabrikat kroppkakor tex

https://www.ica.se/recept/kroppkakor...-potatis-3693/

Skulle nog sga att kroppkakor r underskattat som mat / husmanskost (inte verskattat)

Herregud tack fr svaret, Kokade 3 stycken idag frn lidl som dom har p rea, landskroppkakor, orkade i mig tv av dom krde med smlt smr o lingon, gott om ngot. lite slemmiga r dom allt p ytan men vem r jag att dmma?
Citera
2025-02-05, 17:59
Medlem
Jag bor i Stockholm s jag kommer inte frn ngon kroppkakskultur.
Citera
2025-02-05, 18:33
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Herregud tack fr svaret, Kokade 3 stycken idag frn lidl som dom har p rea, landskroppkakor, orkade i mig tv av dom krde med smlt smr o lingon, gott om ngot. lite slemmiga r dom allt p ytan men vem r jag att dmma?

Ba sklja av dom innan i kallt vatten, om de hade nt slem p sig, skert helt ofarligt

Jag tror att palt och kroppkaksfrsljningen p torg kan bli en het innegrej igen, eller igen, det har nog aldrig testats p lnge ? Varfr vet jag inte men grillkorv och varmkorv vill folk ha ute p torgen ? Men var r kroppkakorna och palten med lite olika fyllning och recept och concept ?? Nykokt sklart och svald

Nn som kan frklara det ?

Undra hur mnga olika kroppskaks varianter det finns i vrlden ?
Senast redigerad av Sladdaren 2025-02-05 kl. 18:36.
Citera
2025-02-08, 23:50
Medlem
Citat:

Lite undrande s hr p senkvllen, men brukar man koka dessa kroppkakor?
En granne berttade att hon ven stekte i en blandning av sirap och olja fr krispigheten, men det kanske r udda.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in