Citat:
Ursprungligen postat av
reisq
Alla ni som r kroppkaksfreaks, har en frga till er. Jag har bara tit frdiga kroppkakor i butik d jag r helt handikappad i kket och tycker det r riktigt gott trots att det r halvfabrikat. Med andra ord har jag aldrig tit "riktig" kroppkaka men finns det ngot mrke som r mer eller mindre autentiskt med riktiga kroppisar?
Vet inte, beror p vars du bor ? Men du ska helst leta upp nn frsamling ev i kyrkan frga
eller annan frening eller ring bara runt till strre butikskedjor frga, eller vldigt f grdsbutiker
som nischar p kroppkakor och frga snllt var man ev kan kpa deras kroppkakor i nrmaste butik eller om de har nn koll p vilket mrke som mest efterliknar deras hemgjorda kroppkakor med finaste flsket till liksom eller inte
Populra val r ju Norrlndska kroppkakor, landskroppkakor
Smlndska och Gotlndska kroppkakor
Har heller inte utfrts ngra vidare tester p fabrikat av massproduktion av kroppkakor i de vanliga butikernas kyldiskar, iaf innehller de E tillsatser oavsett vilket mrke och lite specialingredienser som man vanligen inte anvnder tex maizena, potatisflingor, potatisstrkelse, potatisfibrer olika mjlsorter ?
Aldrig jmfrt en helfabrikat kroppkaka som tex Nyhlen Hugossons kroppkakor och en hemgjord
Iaf r det som vanligt, det r alltid godare med hemgjord oavsett
Var superlnge sen jag gjorde hemgjorda kroppkakor men bde kokt mjuk och rriven potatis r nog
bttre koncept som deg
Hoppas nn tant (oftast tanter som "bakar" och kokar kroppkakor) kan svara bttre p vad som r ganska jmfrbart med butikskpta men finns kanske kroppkakor i delikatess diskar och saluhallar kanske.
finns nog en hel del olika andelar och recept p kroppkakor, kan inte svara exakt p vad som r mest vanligt men kanske bara de mest vanliga r vetemjl och kokt potatis med gg.. Sllan du ser gg i helfabrikat kroppkakor tex
https://www.ica.se/recept/kroppkakor...-potatis-3693/
Skulle nog sga att kroppkakor r underskattat som mat / husmanskost (inte verskattat)