Förr var det ju ganska vanligt att vissa yrkesgrupper gick kurser i att skriva snabbt på skrivmaskin, men om det finns något likande för tangentbord och dator törs jag inte svara på.
Det lättaste, snabbaste och billigaste är ju dock annars att sätta sig och nöta själv i tex Word som Beskkov sa så kommer det snart av sig självt. Ett tips från min sida är att du införskaffar ett ergonomiskt tangentbord typ
http://www.dustinhome.se/microsoft-natural-ergonomic-keyboard-4000/product/5010545918. Jag har själv kört en längre tid med detta, och skulle aldrig köpa ett vanligt platt tangentbord igen.
Detta dig också att skriva snabbare på vanliga tangentbord, eftersom du snabbt lär dig vilken finger som ska trycka på vilken tangent så att säga. Eftersom det är ett litet mellanrum i mitten på tangentbordet blir det riktigt jobbigt att använda höger hand på vänster halva och vice versa, och när du sedan sätter dig vid ett vanligt tangentbord sitter det kvar och du skriver snabbt på det också eftersom du använder rätt hand till rätt tangent.
Det finns också bilder på vilken som är "grundpositionen" för att skriva snabbt på tangentbord (dvs vilken finger som ska ligga på vilken tangent) som man kan nöta, det var detta som man lärde sig och övade på på skrivmaskinskurserna förr. Men du kommer långt på att sitta och nöta själv, fingrarna kommer att lära sig vilken tangent som ska trycka var och du kommer skriva snabbt och bekvämt.
Lycka till!