2011-09-22, 10:30
Medlem
Hej!
Jag håller just på att beställa lite studentlitteratur, och stötte på begreppet "transparency acetates".
Är det någon som vet vad detta uttryck betyder?

T ex "Geography: Realms, Regions and Concepts, Transparency Acetates , 14th Editi
(Häftad)"

Vore bra att veta, då det finns en bok som heter "Geography: Realms, Regions and Concepts", vilken kostar en tusenlapp mer!

Det är ingen direkt skillnad i beskrivning av böckerna, förutom att den ena är häftad. Jag har köpt häftade böcker förut men inte sett detta uttryck. Just ordet transparency låter väldigt skumt, transparent!?

Hoppas någon där ute kan hjälpa mig! så jag inte beställer fel litteratur!
Citera
2011-09-22, 11:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capucine
Just ordet transparency låter väldigt skumt, transparent! Hoppas någon där ute kan hjälpa mig! så jag inte beställer fel litteratur!

Det verkar vara ett kemiskt begrepp och transparency är nog inte så skumt. Jag rekommenderar forum för Kemi eller det ämne du studerar.
Citera
2011-09-22, 11:23
Medlem
Jag studerar geografi men tror det mer har att göra vad för slags format det är och inte ämnet.
googlade transparency acetates och jag börjar fundera på om det helt enkelt inte är genomskinligt papper, typ overhead papper..
Citera
2011-09-22, 11:34
Medlem
egon2bs avatar
Möjligen betyder det bara att pärmarna är klädda med självhäftande acetatfilm.
Acetate ... (3) a sheet of clear plastic film fastened over the front of artwork for protection, as an overlay, or the like.
Ofta gör biblioteken så med böcker som köps häftade, för att de ska tåla hantering bättre.
Citera
2011-09-22, 12:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Möjligen betyder det bara att pärmarna är klädda med självhäftande acetatfilm.
Acetate ... (3) a sheet of clear plastic film fastened over the front of artwork for protection, as an overlay, or the like.
Ofta gör biblioteken så med böcker som köps häftade, för att de ska tåla hantering bättre.

Det betyder tydligen en "genomskinlig inbindning".

Jag läste inte trådstarten mer noggrant än att jag såg ordet och studentlitteratur. Det föll mig aldrig in att relatera frågan till böckernas fysiska utförande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in