• 4
  • 5
2012-09-27, 08:46
Medlem
hej alla skånska svamp pågar
jag bor i mellersta skåne och vi har svamp :O
Har just nu 202 svampar under min säng
Vi plockade runt 500 svampar för två veckorsedan :P
Fick en rätt nice halvt snetripp (flött inte med tillräckligt)
så det är fortfarande säsong :P
Plus att detta är min första svampsäsong!
2019-09-08, 18:29
Medlem
Hej hej! Väcker denna gamla tråd till liv! Någon som lyckats hitta några gudasvampar i norra Skåne ännu? Är det för tidigt, borde vara bra med allt regn som varit..
2019-09-08, 18:54
Medlem
salix42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fleadog
Hej hej! Väcker denna gamla tråd till liv! Någon som lyckats hitta några gudasvampar i norra Skåne ännu? Är det för tidigt, borde vara bra med allt regn som varit..

Var ute och kollade i förrgår och då fanns det inga där jag oftast brukar hitta en del genom hela säsongen (visserligen västra snarare än norra Skåne, men borde inte skilja alltför mycket i tid på ett såpass litet avstånd). Idag såg jag dock gott om andra svampar i gräsmattorna här i stan som inte var där för några dagar sen, så det indikerar väl att regnet fått igång svamptillväxt rent allmänt.

Kan nog vara värt att ge sig ut till sina ställen nu om man är skåning ändå. Dessutom är mer regn samt någorlunda svala temperaturer att vänta i veckan som kommer, så hittar man inget nu i dagarna så gör man det säkert inom nån vecka!
2019-09-08, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salix42
Var ute och kollade i förrgår och då fanns det inga där jag oftast brukar hitta en del genom hela säsongen (visserligen västra snarare än norra Skåne, men borde inte skilja alltför mycket i tid på ett såpass litet avstånd). Idag såg jag dock gott om andra svampar i gräsmattorna här i stan som inte var där för några dagar sen, så det indikerar väl att regnet fått igång svamptillväxt rent allmänt.

Kan nog vara värt att ge sig ut till sina ställen nu om man är skåning ändå. Dessutom är mer regn samt någorlunda svala temperaturer att vänta i veckan som kommer, så hittar man inget nu i dagarna så gör man det säkert inom nån vecka!

Tack!! Det var lite åt det hållet jag också tänkte. Du får hemskt gärna höra av dig när det börjar komma på dina smultronställe så man känner sig lite säkrare på att det ska finnas där ute
2019-09-12, 16:57
Medlem
strategasiats avatar
Någon som vet bra ställe i Malmö?
2019-09-12, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strategasiat
Någon som vet bra ställe i Malmö?

Ja det finner jag högst sannolikt med tanke på hur många som bor där.
2019-09-12, 20:25
Medlem
derivats avatar
Någon som hittar eller är det för varmt fortfarande?

Jag har hitta några st men det var skuggsida i högt gräs och väldigt begränsat område.
2019-09-16, 00:39
Medlem
Nej, inte ännu! Men denna veckan ska vara kallare så man kanske kan hitta lite fler till helgen?
2019-09-18, 22:02
Medlem
derivats avatar
Medeltemp är ju långt under 15, får snart dra på luva och handskar.
Men svampen lyser fortfarande med sin frånvaro.
2019-10-17, 18:43
Medlem
derivats avatar
Ser helt tomt ut på åkrarna, hittar nästan enbart på de få ställen jag hittat innan.
Det är ju högsäsong nu i mitten på oktober väl.

Hur går de för er andra i skåne?
2019-10-18, 23:07
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Ser helt tomt ut på åkrarna, hittar nästan enbart på de få ställen jag hittat innan.
Det är ju högsäsong nu i mitten på oktober väl.

Hur går de för er andra i skåne?

Riktigt dåligt

Hittat runt 50 i Skåne, ställen som förra året levererade 10 gånger fler.
2019-10-19, 23:48
Medlem
BigFatCones avatar
Det räcker med en "säsongstråd". Skriv i den som gällande nu.

Tråd låst.

Mvh,
Moderator
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här