2011-09-22, 08:54
Medlem
Goldmanns avatar
Använder win7
Användarmappen Users med biblioteket ligger vanligen på C: Har man mycket dokument i den så tar den för stor plats och blockerar C:. Jag vill bara ha C: som program och systemdisk. Kan man "bara" flytta biblioteket eller users mappen till en annan disk och radera den sedan på ursprungsplatesen? Hittar systemet biblioteket sedan per automatik?
Eller kan man ompeka vissa mappar i biblioteket och lägga bara dem på annan disk? Typ filmmappen och bilder som tar mest Gb.
Citera
2011-09-22, 09:16
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Windows

//Mod
Citera
2011-09-22, 10:33
Medlem
micaeles avatar
Allt går att flytta. Finns många artiklar på nätet om hur man går till väga, här är ett exempel:
http://headstrongfarm.hubpages.com/h...g_My_Documents
Citera
2011-09-22, 11:20
Medlem
alienDNAs avatar
men fy va krångligt!

varför inte bara spara filmer och annat som tar mkt plats på en seperat partition.
blir mycket enklare att organisera också, som en bonus.

tex:

D:\--moviez--
D:\--pr0n--

etc.
sedan kan du ju lägga genvägar till dessa i Mina Dokument om du så vill, eller var du nu vill.
Citera
2011-09-22, 11:25
Medlem
Goldmanns avatar
Jo det är en enkell lösning. Kanske inte ellegant men klart användbar. Jag har gjort det men trodde att det gick att göra enkellt med hela bibl men det verkar inte riktigt så.
Citera
2011-09-22, 11:50
Medlem
alienDNAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmann
Jo det är en enkell lösning. Kanske inte ellegant men klart användbar. Jag har gjort det men trodde att det gick att göra enkellt med hela bibl men det verkar inte riktigt så.

klart det går.. in i registret och ändra sökvägarna för biblioteket. inte så svårt och borde finnas guider.
kanske har tom win7 ett jättesmidigt sätt.. kanske bara kan flytta hela mappen så känner den av det automatiskt, som du själv tänker.

pröva! eller googla lite till, det bör ju finnas smidig lösning om du INTE vill ha det som jag skrev ovan.
Citera
2011-09-22, 13:14
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Allt går att flytta. Finns många artiklar på nätet om hur man går till väga, här är ett exempel:
http://headstrongfarm.hubpages.com/h...g_My_Documents

Det länkade sättet är ganska krångligt.. och vad värre är den flyttar inte över programdata-mappen..

Det bästa sättet är att få Windows att placera dessa (=Users, Bilder, filer dokument mm. Dvs. ALLA Användar relaterade filer/mappar) på rätt disk/partition redan under installationen.. Och Då flyttas även programdatamappen..

Det är dock (även det) lite krångligt att få till..

Det tog mej ett bra tag att få till i WinGuiders medel och optimala installationer..
(Medel = 2 partitioner på SAMMA fysiska disk, Optimal= 2 fysiska diskar.
OBS! Det är två olika sätt, beroende på om du har 1 eller 2 fysisk(a) disk(ar).)

Men när man väl fått till det så sker allt automatiskt under installationens inledning..
Du som installerar behöver inte göra ett enda dugg själv..

Men som sagt det krävs en hel del förberedelser och krångel med att testa allt tills man fått det att fungera...
Kanske lite för mycket jobb enbart för en enda datorinstallation..
Om du vill ta dej besväret själv, sök då på microsoft, helst på engelska.. Allt är ännu inte översatt till svenska ännu.. Där hittar du vissa halvbra instruktioner etc.
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2011-09-22 kl. 13:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in