2011-09-21, 23:32
Medlem
thefunkybears avatar
Fanns redan flera sådana trådar, men behöver quick answer. Fick precis väldigt ont under vänster revben. Så fort jag andas så kommer en väldig smärta och jag får andas riktigt små andetag för att det inte ska göra ont. Vad ska jag göra? Börjar göra väldigt ont även när jag inte andas också. Borde jag söka vård?
Citera
2011-09-21, 23:37
Medlem
Lustigt. Jag har haft så i flera veckor. Väldigt obehagligt! Men nu har jag inte känt något på flera dagar. Tänker att jag kanske har slagit i något utan att ha tänkt på det eller så är det något annat naturligt. Om man tänker på vad vi har där inne så borde det nypa till och smärta ibland?!...... Hoppas det går över snart för dig.
Citera
2011-09-21, 23:41
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Hmm... Testa ring Sjukvårdsupplysningen, nummer 1177. Skulle läget förvärras på något sätt, ring 112 direkt.
Men börja med 1177.
Citera
2011-09-21, 23:42
Medlem
thefunkybears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tix77
Lustigt. Jag har haft så i flera veckor. Väldigt obehagligt! Men nu har jag inte känt något på flera dagar. Tänker att jag kanske har slagit i något utan att ha tänkt på det eller så är det något annat naturligt. Om man tänker på vad vi har där inne så borde det nypa till och smärta ibland?!...... Hoppas det går över snart för dig.

Ja verkligen. Är det värt att ta en ipren eller två? Tack!
Citera
2011-09-21, 23:42
Medlem
Fjantors avatar
Kan säkert vara nån sträckning.....
Du har inte lyft och så då...?
Tänkte ifall du knäckt ett revben...
Citera
2011-09-21, 23:46
Medlem
thefunkybears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjantor
Kan säkert vara nån sträckning.....
Du har inte lyft och så då...?
Tänkte ifall du knäckt ett revben...
Nej det tror jag inte.. Har inte lyft något på ett tag.
Citera
2011-09-21, 23:53
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thefunkybear
Fanns redan flera sådana trådar, men behöver quick answer. Fick precis väldigt ont under vänster revben. Så fort jag andas så kommer en väldig smärta och jag får andas riktigt små andetag för att det inte ska göra ont. Vad ska jag göra? Börjar göra väldigt ont även när jag inte andas också. Borde jag söka vård?

Låter som en typisk sträckning av en muskel. Hade sånt SJUKT ofta som liten...
Citera
2011-09-21, 23:54
Medlem
magnusronells avatar
Jag hade något som heter Tietzes syndrom

"Definition

Lokalt smärttillstånd i broskskivan i förbindelsen mellan revbenen och bröstbenet.
Orsak(-er)

Oftast okänd. Inte ovanligt efter en virussjukdom. Ibland ses den då patienten har dålig hållning och "trycker ihop" bröstkorgen. Någon gång efter fysisk överbelastning. Ibland våld mot armar eller bröstkorg. Ibland del i en inflammatorisk sjukdom. Patienter som drabbas är ibland i ett psykiskt stress- eller spänningstillstånd.
Symtom

Smärta över i regel ett revben i övergången mellan brosk och ben, framför allt på vänster sida. Ibland utstrålning i vänster arm. Till en början brännande smärta, som successivt klingar av och övergår till en molande karaktär. ”Tryck över bröstet”. Oftast kvinnor som drabbas.

Symtomen förvärras av stress och oro, arbete som innebär lyft med armar, statiskt arbete med armarna (datorarbete, bilkörning). Köld förvärrar, värme lindrar." /Fass
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in