Citat:
Ursprungligen postat av 1Truck4oneBuck
Tja! jag är rätt ny när det handlar om datorer, kan hyfsat mycket men inte mer än en vanlig svensson

jag undrar om windows 7 ultimate gör någon skillnad jämfört med home premium, tex med prestanda och funktioner

tacksam för svar

Ja! Det är ett par skillnader som
inte framgår så tydligt i microsofts jämförelsetabeller..
1:
Hur mycket RAM-minne versionerna hanterar.. Home basic = 8GB, Home Premium = 16GB, Pro och uppåt = 192GB RAM..
2:
Säkerhetskopieringen (Backuper) i Home versioner sker endast till lokal disk eller USB-disk..
I Pro och uppåt kan backup även ske till nätverksenhet. t.ex. en uppmappad "Backup"-mapp på en eller två andra datorer eller t.ex. ett NAS.. Man skall alltid ha två eller flera ställen att lagra backuper på!
3:
I Windows Pro versioner så får du med funktionen "OFFLINE FILES". Dvs. om du har ett NAS eller utdelade mappar på andra datorer hemma så kan du "få med dej" filerna på dessa ÄVEN när du inte är hemma! Väldigt praktiskt om du LANar ofta eller t.ex. har en bärbar dator...
4:
I Windows PRO så får du med en inbyggd kryptering av filer och mappar. Väldigt trevligt ifall du har en bärbar dator som lätt tappas bort/blir stulen.. Då kan upphittaren/Tjuven inte komma åt dina privata filer eller mappar..
Den är dessutom enkel att använda.. Högerklicka på filen/mappen och välj egenskaper, i Flik Allmänt, klicka på "Avancerat", markera "Kryptera innehåll för att skydda data".. KLART!
Du får t.o.m. möjlighet att spara krypteringsnyckeln på t.ex. USB-pinne så du ALLTID kan återskapa de krypterade filerna, se bara till att spara USB-pinnen på ett säkert ställe bara)
Det är samma prestanda i alla, det är endast funktioner som skilljer mellan ovan versioner..
Själv rekommenderar jag alltid PRO av just ovanstående skäl. dessutom kostar den ynka 350kr mer än Home Premium som många tror att de "måste" använda hemma...
Så mitt råd är att du väljer Windows 7 Pro svensk och helst 64-bitars då den innehåller ett skydd för "Kernel" (=windows kärna) som inte finns att få till 32-bitars..
Är du nybörjare (eller "medel-van windowsanvändare" eller installerar windows 7 för 1:a gången. Klicka då på länken i min signatur så kan du ladda ner en GRATIS installationsguide för windows 7 (Alla versioner). Då får du med högre säkerhet, viss optimering och framförallt.. då lär dej massor av inbyggda funktoner som många inte känner till eller har provat!
Dessutom finns länk till HUR du gör för att skapa en bootbar USB-pinne med Windows 7-installationen på ifall du saknar DVD-läsare (För bl.a. notebook pc´s!).