2011-09-21, 20:21
Medlem
Eternalzs avatar
Ska bygga min första dator på fredag och tänkte köpa windows 7 oem till den.
Vet att det finns flera trådar angående oem men det är någonting jag inte förstår.

Folk skriver att man inte kan uppgradera sin data ifall man köper oem, är det sant?
Vad händer ifall jag skulle byta moderkort på min data i framtiden, funkar det inte då??
Har också hört att oem är specifikt byggt för vissa moderkort och inte passar alla datorer är det också sant?
Citera
2011-09-21, 20:46
Medlem
Fördelar & Nackdelar med OEM licens:
OEM Licens
Fördelar
Billig

Nackdelar
Låser sig till moderkortet och kan inte flyttas till annan dator.
Vid större ändring av maskinvara måste man aktivera om den genom ett samtal till Microsoft.
Man kan göra en ren installation av den utan att ha en tidigare Windows installerad först.
Ingen manual
Ingen fri support från Microsoft, endast avgiftsbelagd.
Citera
2011-10-02, 09:36
Medlem
Lånar tråden lite, det med att OEM skulle vara låst till modekortet är det något som har kommit med Windows 7 ?? På mitt XP OEM så har jag bytt allt ett par gånger utan att behöva ringa microsoft, det har bara varit att installera en ren windows installation.
Citera
2011-10-02, 10:24
Medlem
Jag antar att det alltid varit så. Han citerar villkoren så att ni vet vad som gäller om ni spenderar pengar på den versionen och inte kommer tillbaka och påstår att ni inte blev varnade.

Om det ändå funkar för vissa eller man kan komma runt begränsningarna är en annan sak.

Det har också nämnts något om ett vist antal gånger som det går som det funkar ändå. Tex 3 gånger. Minns inte detaljerna.
Senast redigerad av panpo98 2011-10-02 kl. 10:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in