Hej har idag haft förmånen att fiska upp både öringar och regnbågsforeller (forell - regnbåge).
Kom hem med några 2 kilos och några mellan 0,5 och 1 kilo.
Har en hel rensad öring med huvudet kvar i folie som jag skickade in i ugnen på 200 grader och tar snart ut den efter 25 min..
Salt i och omkring ca 0,5 till 1dl, kunde säkert haft mer.
Citronskivor i och omkring (1 hel citron)
Skivade smör och la in, ca 25 (ni vet hur markeringarna är på smörpaketet 50 100..)
Får se strax hur det blev.....
Nu till min fråga
Behöver lite tips samt undrar lite allmänt kring fisk:
Varför ska man frysa den "lufttätt" som vissa "föreskriver" Om man ska laga den inom någon vecka, kan man inte bara skicka in en 2 kilos i en konsumkasse? Är det konstigt?
Är det konstigt att ha kvar huvudet i ugnen. På recept står det ibland så fint preciserat att "hel fisk rensad och utan huvud".. Är det äckligt att trycka in en hel fisk som jag nyss gjort eller funkar det hur bra som helst?
Som ni förstår novis och tyckte att det stod så mycket mumbo jumbo på recepten, vill bara köra det enklaste och krydda på lite mer i framtiden men inte är det väl så komplicerat att köra in en hel fisk i folie med lite kryddor.
Hej har idag haft förmånen att fiska upp både öringar och regnbågsforeller (forell - regnbåge).
Kom hem med några 2 kilos och några mellan 0,5 och 1 kilo.
Har en hel rensad öring med huvudet kvar i folie som jag skickade in i ugnen på 200 grader och tar snart ut den efter 25 min..
Salt i och omkring ca 0,5 till 1dl, kunde säkert haft mer.
Citronskivor i och omkring (1 hel citron)
Skivade smör och la in, ca 25 (ni vet hur markeringarna är på smörpaketet 50 100..)
Får se strax hur det blev.....
Nu till min fråga
Behöver lite tips samt undrar lite allmänt kring fisk:
Varför ska man frysa den "lufttätt" som vissa "föreskriver" Om man ska laga den inom någon vecka, kan man inte bara skicka in en 2 kilos i en konsumkasse? Är det konstigt?
Är det konstigt att ha kvar huvudet i ugnen. På recept står det ibland så fint preciserat att "hel fisk rensad och utan huvud".. Är det äckligt att trycka in en hel fisk som jag nyss gjort eller funkar det hur bra som helst?
Som ni förstår novis och tyckte att det stod så mycket mumbo jumbo på recepten, vill bara köra det enklaste och krydda på lite mer i framtiden men inte är det väl så komplicerat att köra in en hel fisk i folie med lite kryddor.
Lär väl få se för nu ska jag ta ut firren och äta
Man brukar faktiskt rekommendera att ha huvudet eftersom vätskan i fisken stannar kvar bättre då. Absolut inte konstigt alltså. Det är förövrigt gott att smörsteka öring och regnbåge. Små exemplar kan tillagas hela (med huvud, urtagen) annars är filé bra. Bara att skrapa av fjäll och slem och steka så skinnet blir lite krispigt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!