Citat:
Ursprungligen postat av UlkMulken
Här har jag sakkompetens. Arbetsgivarna måste kunna påvisa att det finns arbetsbrist för att säga upp personal. Arbetsbrist är dock varje fall där arbetsgivaren t.ex. tycker att man inte har råd med personal av vilken anledning som helst, t.ex. arbetsbrist föreligger när ett företag som går vinst vill säga upp personal för att kunna gå ännu mer i vinst. Arbetsbrist är upp till arbetsgivaren att avgöra. Alltså är detta i princip inget problem för arbetsgivarna. Det som utgör problemet är väl när man vill göra sig av med enskilda anställda på diverse anledningar (graviditet, hög ålder, fel kön osv) och man inte har facket med sig.
Jag håller med. Det är ungefär så här jag menar. Det är inte särskilt ovanligt att arbetsgivare säger upp pga arbetsbrist för att bli av med folk. De måste visserligen lämna en motivering till varför det råder arbetsbrist, men den motiveringen kan vara i princip vad som helst. Det är helt ok att lägga ned en vinstdrivande avdelning pga att man inte tycker den hör till kärnverksamheten, man kan säga upp all personal eftersom man vill anlita konsulter istället eller helt enkelt för att man vill förändra personalens kompetensprofil och ta in ny personal med bättre utbildning.
Det besvärliga för arbetsgivarna, speciellt de större, är ju att bli av med en enskild person pga turordningsreglerna, om nu inte facket går med på att göra undantag. Dock kan de ju göra olika turordningslistor för olika personalkategorier.
Har hört att det förekommer bland större företag att man omorganiserar så att alla personer man vill bli av med hamnar i en egen avdelning. Efter en tid lägger man ned just den avdelningen och hepp! Helt plötsligt blev alla onönskade personer övertaliga.