2011-09-21, 09:04
Medlem
Clodiuss avatar
Expressen meddelar Per Unckel har avlidigt i en ålder av 63 år. Han var Stockholms landshövding och har en lång politiskt karriär bakom sig. Var han sjuk sedan länge? Vilken betydelse har han haft?
Citera
2011-09-21, 09:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Expressen meddelar Per Unckel har avlidigt i en ålder av 63 år. Han var Stockholms landshövding och har en lång politiskt karriär bakom sig. Var han sjuk sedan länge? Vilken betydelse har han haft?
halvot: men är karln? har aldrig hört talas om honom
Citera
2011-09-21, 09:09
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminhater
halvot: men är karln? har aldrig hört talas om honom

Har bland annat varit utbildningminister i Carl Bildts regering och riksdagsman för moderaterna i många år. En i det sk "bunkergänget"
Citera
2011-09-21, 09:09
Bannlyst
Som Moderat var han med och monterade ned välfärden för vanliga arbetare till överklassens förtjusning.
Ful som fan var han också.
Good riddance.
Citera
2011-09-21, 09:12
Medlem
tuzzens avatar
Enligt ABC nu så avled han efter en längre tids sjukdom och utsågs till hedersdoktor på KTH i måndags.

Avled han av cancer?
Citera
2011-09-21, 09:12
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

Han var väl sittande landshövding? Så klart det betyder en del, framförallt för Stockholms län, då Per Unckel var en erfaren politiker med ett mycket brett kontaktnät.
Citera
2011-09-21, 09:16
Medlem
Zeke Wargs avatar
Han har alltid sett sjuklig ut. Nu var han det tydligen riktigt allvarligt, så han dog, enligt Expressen.
(Denna fulhet hade hela denna generation av moderater gemensamt. Den ene såg egendomligare och fulare ut än den andre. Kanske var det på något vis meriterande. Man ville inte gärna se ut som vilken underklassare som helst . . .)

R I P
Citera
2011-09-21, 09:22
Medlem
3Guns avatar
Oj, det var oväntat.
Citera
2011-09-21, 09:23
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeke Warg
Han har alltid sett sjuklig ut. Nu var han det tydligen riktigt allvarligt, så han dog, enligt Expressen.
(Denna fulhet hade hela denna generation av moderater gemensamt. Den ene såg egendomligare och fulare ut än den andre. Kanske var det på något vis meriterande. Man ville inte gärna se ut som vilken underklassare som helst . . .)

R I P

Håller med om att Unckel alltid sett lite "glåmig" ut, men det betyder inte att han alltid varit sjuk. Jag har för övrigt träffat mannen vid ett tillfälle och snackat med honom och fick faktiskt ett positivt intryck. Han var trevlig och man fick ett intryck av att han hade ett otroligt driv.

Denna generation? Du glömmer väl inte dagens skönheter i form av Arkelsten, Littorin, Kindberg Batra...
Citera
2011-09-21, 09:29
Medlem
HarmonicAces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Englavinge
Som Moderat var han med och monterade ned välfärden för vanliga arbetare till överklassens förtjusning.
Ful som fan var han också.
Good riddance.

Håller med. Ingen saknad från min sida. Däremot är det synd att prostatacancer tar så många mäns liv fortfarande.
Citera
2011-09-21, 09:33
Medlem
Hellblaus avatar
Han utsågs tidigare i år till "nationell samordnare för att motverka brottslighet i samband med idrottsarrangemang". Sista datum för slutredovisningen är satt till 31 mars 2013, så jag antar att han inte hann bli färdig med sitt arbete.

http://regeringen.se/sb/d/14086/a/164511
Citera
2011-09-21, 09:40
Medlem
Vaftrudners avatar
Två saker kan jag berätta om honom (som delvis skulle ligga under skvaller istället):

1. Han var den siste gammelmoderaten. När valstugereportaget debatterades i TV var Bo Lundgren fortfarande partiledare i (m) och Per Unckel var den ende moderaten som i någon mån försvarade kommunfullmäktigeledamoten Christer Ewe (som i dold kamera sa: "muslimer är duktiga på att föda många barn och utnyttja vårt system").

I SVT sade Unckel något i stil med, att "man får inte uttrycka sig på det viset" men fortsatte "att det kanske ligger någonting bakom ett sådant uttalande och att det är viktigt att vi undersöker det".

Efter valet ersattes Bo Lundgren av Fredrik Reinfeldt och de nya moderaterna gjorde rent hus med de gamla, konservativa moderaterna som ville värna om Sverige.

Per Unckel skall vila i ljust minne, för att i den stenhårda vind som blåste efter valstugereportaget stå upp för dåvarande moderaternas ideal och sina partivänner.

2. 1990 var dåvarande TCO-ordförande Björn Rosengren på porrklubben Tabu. Han berättade aldrig vilka som var med på klubben och mig veterligen ställde media aldrig den frågan. 1996 skulle Ingvar Karlsson avgå som partiordförande i sossarna. Bl.a. Göran Persson fick frågan flera gånger av media och svarade kategoriskt "Nej".

En kamrat till mig hade vid den tiden samma frisör som Per Unckel. Frisören skvallrade för min kamrat att Per Unckel hade sagt att Göran Persson var en av dem som var med Björn Rosengren på Tabu och att detta var känt bland en del politiker och av en del i media. Och orsaken till att han så benhårt sade Nej till statsministerposten i media, var att han ville vara 100% säker på att media inte skulle läcka den informationen.

Kanske är detta allmän information numera, att det var GP som var med på Tabu, det vet jag inte. Kan heller inte vara säker på att informationen är rätt, mer än att jag naturligtvis är säker på att frisören har berättat det för min kompis. Sedan kan ju frisören, Per Unckel eller den som berättat det för Unckel narras. Vem vet.

Men slutsatsen är att Per Unckel troligen var en person som gillade att tala ut med sin frisör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in