Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-20, 19:25
Medlem
glen-tourrays avatar
Jo, så jag sitter hemma och brukar 'ringa' in till jobbet och använda mig av Apple Remote Desktop för att jobba lite hemifrån. Har alltid funkat bra, både med min MacBook Pro och min iPad.

Nu har jag skaffat en Air och installerat Lion och nya versionen av ARD och kommer nu inte in på min dator på jobbet. Jag har testat med andra datorer på jobbet och där kan jag remota in. Jag kan även komma åt min dator via min iPad men inte via min MacBook. Får meddelandet 'Authentication Failed' trots att jag vet att det är rätt användare och lösen.

Det är ju det som förbryllar mig mest, att jag hemifrån kan komma in med min iPad men inte med datorn. En kan tro att det är fel på datorn jag försöker komma in på, att det ligger något autensieringsprotokoll(?) som ligger och lurar?

Nån som har en idé vad man kan göra?
Citera
2011-09-20, 20:09
Medlem
systems avatar
Ligger din jobbdator i en ”scannerlista” i ditt ARD-fönster – exempelvis i en lista som visar datorer inom ett visst IP-område? Dra isåfall bort den datorn från listan och prova att ansluta till den via innehållet i ”all computers” istället.

De där listorna kan ibland bli lite korrupta.
Citera
2011-09-20, 21:00
Medlem
glen-tourrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Ligger din jobbdator i en ”scannerlista” i ditt ARD-fönster – exempelvis i en lista som visar datorer inom ett visst IP-område? Dra isåfall bort den datorn från listan och prova att ansluta till den via innehållet i ”all computers” istället.

De där listorna kan ibland bli lite korrupta.

Den ligger i scannerlistan, men jag har prövat med att ta bort den och sen söka igen samt testa All Computers, men inget funkar..
Citera
2011-09-20, 21:30
Medlem
systems avatar
Det kan inte vara så enkelt att du har ett annat lösenord på din dator än vad som är angivet i ditt ARD då? Markera din jobbdator i listan, välj ”visa info” och skriv admin-lösen för den datorn igen (Edit-knappen längst nere till höger).
Citera
2011-09-21, 07:06
Moderator
Rassas avatar
Jag har inga tips mer än att kolla så att ARD är uppdaterat både på admin- och klientsidan. Hittade en tråd på Apple Discussions med snarlika problem, kanske kan du hitta nåt där:

https://discussions.apple.com/thread/3191199?start=0&tstart=0
Citera
2011-09-22, 11:41
Medlem
glen-tourrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Jag har inga tips mer än att kolla så att ARD är uppdaterat både på admin- och klientsidan. Hittade en tråd på Apple Discussions med snarlika problem, kanske kan du hitta nåt där:

https://discussions.apple.com/thread/3191199?start=0&tstart=0

Tack. Inget funkade, men så stängde jag av remote management och körde bara på screen sharing och använde OSX inbyggda screensharingfunktion, och då funkade det.. Mycket mysteriskt må jag säga..

Edit: Efter att ha kommit åt via vanliga screen sharing så klickade jag igång Remote management igen och vips! Alles gut.
Senast redigerad av glen-tourray 2011-09-22 kl. 11:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in