2011-09-29, 09:33
Medlem
Carl Serungs avatar
vilken jävla skitserie! Vet ju inte om man skall skratta eller gråta?

Intressant också att malmöpoliserna pratar stockholmska.
Precis som i wallanderfilmerna. visste inte att det fanns så många 08or inom polisen i båda dessa städer?
Senast redigerad av Carl Serung 2011-09-29 kl. 09:36.
Citera
2011-09-29, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Prostitution är väl oftast just rätt sjaskigt.

Inom den del offret, som drogmissbrukare, rörde sig i åtminstone; så visst kan jag låta det passera. Men for the record så är många eskorter vanliga kvinnor med vanliga liv.

Jag tycker hursomhelst inte alls att denna serie är usel. Visst kände även jag mig lite obekväm med Saga först, men det är ju meningen att hon ska vara "speciell" som hennes kollega uttryckte det, och man vänjer sig faktiskt vid det. Ibland är hon skön ju på sitt aspiga sätt. Eller det kanske bara är jag som fann det lustigt när hon tyckte det var konstigt att Kim Bodnias fru ringde: "vilket slöseri med tid, bara ringa utan anledning" .

Att hon inte talar skånska tog dom upp förra veckan. Bodnia frågade henne om hon kom från Malmö och hon sa nej. Om skåningar är ju stereotypen att dom är nästan lika avslappande och livsnjutare som danskarna så då hade dom inte fått till den kontrast dom uppenbarligen var ute efter. In med den stela stockholmaren istället. Överdrivet, förstås, men inget som stör mig så värst. Däremot är det irriterande att nästan ingen annan heller snackar skånska.

Själva handlingen är som sagt inte särskilt trovärdig, men det är nog inte heller poängen. Jag gillade dock hur dom ängnade en del av detta avsnitt till att skildra Hellin och Bodnias karaktärers hemliv. Jag har glömt vad dealen var med Bodnias dataspelande son? Har för att dom nämnde nåt om honom förra veckan. Jag kommer fortsätta titta. Inte för att det är nåt mästerverk, men det duger. Om inte annat vill jag veta vad fan Magnus Kreppers karaktär har med handlingen att göra. Och det dansk/svenska paret på sjukhuset med det dåliga hjärtat.
Citera
2011-09-29, 13:08
Medlem
Barytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
vilken jävla skitserie! Vet ju inte om man skall skratta eller gråta?

Intressant också att malmöpoliserna pratar stockholmska.
Precis som i wallanderfilmerna. visste inte att det fanns så många 08or inom polisen i båda dessa städer?

Ja, den är verkligen genomusel...tragiskt nog.
Man har ju stora förväntningar när det äntligen vankas svensk/dansk kriminalare i tio avsnitt.

Som tidigare nämnts så är ju karaktären Saga så totalt orealistisk. En och annan tafflig skådis, kan man väl tolerera, men att en ansvarig polis skulle kunna vara Aspbergare med noll förståelse för mänskligt beteende trotsar ju all sans och balans!

Tack och hej. Men för mig blev det bara två avsnitt.
Citera
2011-09-29, 14:22
Medlem
spermaoffrets avatar
Hur i helvete har dom lyckats göra en sån dålig LJUDläggning?

All dialog verkar ju vara eftersynkad/dubbad. Klart det blir stelt som fan. Kände hela tiden att det liksom kändes himla onaturligt.

Nu såg jag bara första avsnittet och kan tänka mig att skådespelarna värmer upp efter hand, hela teamet också för den delen.

Snyggt foto, amerikanskt med relativt mycket åkningar. Men LJUDSYNKET, herregud.

Gillade också lite småknorrar som kom då och då i handlingen.
Citera
2011-09-29, 18:33
Medlem
natemeds avatar
Ja vad ska man säga? Tycker den inte är en skit serie men helt klart annorlunda.
Magnus Kreppers karaktär verkar jobba på socialen men ser mer ut som någon porrklubbsägare från 70-talet. Sofia Helin är så jävla vacker, men ja hennes roll i den här serien är verkligen inte den bästa. Är fortfarande nyfiken hur allt hänger ihop så ger den chansen, kanske bara för Sofia är så snygg.
Citera
2011-09-29, 22:36
Medlem
Är det bara jag som tycker att Sofia "Asperger" Helin är den bästa karaktär TV skådat? Fantastiskt kul och bra ju. Skolboksexempel på extrem Asperger Hon spelar ju inte alls stelt, karaktären är sådan.

Som andra tidigare sagt så är fotot dock fantastiskt, känns riktigt bra för att vara Sverige(Danmark).
Citera
2011-09-30, 11:37
Medlem
Barytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorCrisis
Är det bara jag som tycker att Sofia "Asperger" Helin är den bästa karaktär TV skådat? Fantastiskt kul och bra ju. Skolboksexempel på extrem Asperger Hon spelar ju inte alls stelt, karaktären är sådan.

Som andra tidigare sagt så är fotot dock fantastiskt, känns riktigt bra för att vara Sverige(Danmark).

Huruvida Saga är den bästa karaktär man skådat i TV, låter jag vara osagt och det är inte Sofia Helins skådespelartalang jag ifrågasätter.

Vad som gör det omöjligt för mig att titta på serien, är det totalt orealistiska med en utredande polis med autism/Aspbergers syndrom. Det faller på sin egen orimlighet. Jag kan inte bortse från den logiska kullerbyttan, tyvärr.
Citera
2011-09-30, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baryton
Huruvida Saga är den bästa karaktär man skådat i TV, låter jag vara osagt och det är inte Sofia Helins skådespelartalang jag ifrågasätter.

Vad som gör det omöjligt för mig att titta på serien, är det totalt orealistiska med en utredande polis med autism/Aspbergers syndrom. Det faller på sin egen orimlighet. Jag kan inte bortse från den logiska kullerbyttan, tyvärr.

Är vi helt säkra på att hon har det då? Hon kanske bara är allmänt udda?
Citera
2011-09-30, 16:33
Medlem
vet någon vem som har gjort låten som är med i början?
Citera
2011-09-30, 16:35
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Är vi helt säkra på att hon har det då? Hon kanske bara är allmänt udda?

vi kan nog fastställa att hon är en aspie.

Situationen i första avsnittet då hon vägrade släppa fram ambulansen är ju bara ett tecken på aspies, en normal polis hade ju släppt förbi ambulansen då mannen som låg inne i den skulle få ett nytt hjärta, så det var ju ett speciallfall där.

gissar på att den vidriga alkismorsan blir ett offer.

Ja Kreppers roll är verkligen obehaglig, han är ju uppenbart socialhandläggare eller något liknande men karraktären ser somsagt ut som en Tysk slemig porrskådis från 70-talet.
Citera
2011-09-30, 18:18
Medlem
Blossom-Russos avatar
Någon nämnde att vi svenskar har lättare för att höra felen osv när skådisar pratar svenska. Detta stämmer. Just därför bör man bruka dialekter. Och inte köra med den här jävla styltiga rikssvenskan som ingen normal människa använder.

Hade jag varit ansvarig hade jag plockat in några med riktigt brölig malmöitiska. Det hade ju spelat bort korten för 90% av befolkningen. Alla de små nyanserna som blir så fel hade de flesta helt missat. Trovärdigheten hade kommit helt gratis.
Citera
2011-10-02, 10:09
Medlem
Falcãos avatar
Då har man sett avsnitt två och något bättre var det väl än första men inte fan är det bra. Lite lustigt hur många inom media som trots allt tycker att den är helt okej serie. Både Häglund och Gradvall exempelvis har nu uttryckt sin uppskattning för den. Otroligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in