Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-19, 20:03
Medlem
Amazing-Graces avatar
Jag älskade de två första säsongerna av Bron. Där bands allting ihop så genialiskt och bra skådespelari överlag. Den gör sista var absolut sämst och det var mycket som kändes ologiskt och osannolikt. Ändå gillade jag det på nåt vis. Hade alla säsongerna hållit samma höga nivå så hade Bron varit i klass med Brottet - Nordens bästa serie genom tiderna.

Tyckte det var bra slut kring Saga, även om psykologscenerna var katastrofala.
Citera
2018-02-19, 22:30
Medlem
Funderar på om hon som spelade Astrid kan danska eller om hon bara lärde sig några kortare fraser för rollen?
Citera
2018-02-19, 22:58
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace

Tyckte det var bra slut kring Saga, även om psykologscenerna var katastrofala.
Verkliiiigen! Kunde de inte hittat någon bättre person att spela psykolog..
Citera
2018-02-19, 23:03
Medlem
utan.att.stannas avatar
Så.. Ingen koppling mellan kinesen och rullstolen, seriöst?
Citera
2018-02-19, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Så.. Ingen koppling mellan kinesen och rullstolen, seriöst?

Vad menar du med ingen koppling?
Citera
2018-02-19, 23:20
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaktguide
Vad menar du med ingen koppling?
De måste väl ha synkat morden?
Citera
2018-02-19, 23:25
Medlem
Wounderingtwos avatar
Jag blev extremt besviken på den här säsongen. Blev först sur av alla negativa kommentarer här inne och tänkte likt ett barn "snacka inte skit om Bron" men så när sista avsnittet var avslutat kände jag inget annat än "Jaha?!". Båda mördarna var självklara mördare, man anade ju att de var delaktiga på något sätt så fort de introducerades men de avfärdades eftersom det hade varit "för enkelt för Bron" och så var det så enkelt. Enkelt och tråkigt...

Det var tråkigt att Astrid var hans dotter. Mest för att hon var en extremt tråkig karaktär.

Det var tråkigt att Saga kändes tråkig och inte riktigt som Saga.

Det var tråkigt att man inte fick veta mer om de två systrarna som hade en sådan central roll.

Det var tråkigt att den danska kollegan var läckan eftersom att man inte ens blev chockad utan återigen kände "Jaha"...

En tråkig säsong med ett tråkigt avslut på en i övrigt fantastisk serie. Kändes inte alls genomtänkt.
Citera
2018-02-19, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
De måste väl ha synkat morden?

Ja, det samarbetade ju hela tiden.
Citera
2018-02-20, 07:44
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Farmor var inte inblandad, läste chatt igår med Hans, manusförfattaren, och han fick just den frågan, och påpekade att hon inte var inblandad i morden, men att hon var en typiskt "rättshaverist" och ägnade sitt liv åt att överklaga och anmäla saker istället.

Det jag funderar på som ingen frågade på chatten (jag läste den när den var avslutad och hade således ingen möjlighet att fråga), var just Vibeke, hon med hästen som blev gasad, om det nu var Henrik som var Tommy's kontakt hos polisen, hur fasen visste Tommy/Brian/Susanne vem Vibeke var osv. ?

(Hittar inte länken till chatten men den som söker han finner... )

Men detta hade ju behövt adresseras. Detta känns som en efterkonstruktion. Det är förstås väldigt enkelt att bara konstatera att farmorn inte var med, men hur rimligt är det? Susanne var ju så jäkla stolt och kåt på att berätta vilka häftiga mord hon begått för polisen, och jag förutsätter att farmor var en av få som visste vem hon var. Annars kunde man väl haft med en scen där farmor visar sin uppskattning till Susanne och Brian i ett besöksrum eller något. Fast tiden rann ju uppenbarligen ut. Det fanns inte tid att knyta ihop den här säcken. Ett hafsverk. Karaktärernas personliga story var mycket viktigare än mordgåtan.
Citera
2018-02-20, 07:52
Medlem
blowns avatar
Citat:
Jag tror att vi nog måste utgå från att tanken i manus är att både Susanne och Brian lider av någon form av hyfsat allvarlig mental ohälsa, annars faller det hela rätt så platt ja...

Men detta är ju ett problem. De känns inte alls trovärdiga som gärningsmän, ingen av dem verkade ha några mentala problem, och hur båda två skulle utvecklat mentala problem efter en sån där grej känns inte heller trovärdigt. Min enda reaktion när det kröp fram vem det var, var "nej, vad dåligt" och direkt där efter så killgissade jag att hon säkert haft hjälp av någon.

Nej, det var allt för mycket billiga lösningar.
Citera
2018-02-20, 11:10
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Men detta hade ju behövt adresseras. Detta känns som en efterkonstruktion. Det är förstås väldigt enkelt att bara konstatera att farmorn inte var med, men hur rimligt är det? Susanne var ju så jäkla stolt och kåt på att berätta vilka häftiga mord hon begått för polisen, och jag förutsätter att farmor var en av få som visste vem hon var. Annars kunde man väl haft med en scen där farmor visar sin uppskattning till Susanne och Brian i ett besöksrum eller något. Fast tiden rann ju uppenbarligen ut. Det fanns inte tid att knyta ihop den här säcken. Ett hafsverk. Karaktärernas personliga story var mycket viktigare än mordgåtan.

Jag upplevde också sista två avsnitten som lite väl snabba, men tänker att i en mordutredning lär det ju alltid finnas massor med saker som "ser ut som något annat" och sedan i själva verket visar sig inte ha något med brottet att göra öht, men absolut, att farmor inte var inblandad kändes definitivt inte tydligt, men samtidigt, om farmor varit inblandad så hade ju även hon blivit gripen i sista avsnittet...

Citera
2018-02-20, 11:16
Medlem
blowns avatar
Citat:
Jag upplevde också sista två avsnitten som lite väl snabba, men tänker att i en mordutredning lär det ju alltid finnas massor med saker som "ser ut som något annat" och sedan i själva verket visar sig inte ha något med brottet att göra öht, men absolut, att farmor inte var inblandad kändes definitivt inte tydligt, men samtidigt, om farmor varit inblandad så hade ju även hon blivit gripen i sista avsnittet...

Eller så glömde man bort henne. Kanske kommer hon för att mörda alla mikrobiologer som tidigare arbetat som polis genom att beställa giftiga mikrosporer på darknet, som hämnd för sitt barnbarn. Ingen vet, och ingen kommer få veta, förutom om man tycker att en lam förklaring i en chat är ett rimligt avslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in