Citat:
Ursprungligen postat av norra-sidan
Hur jag menar? du/ni kan ju fan inte på allvar jämföra era en månaders volter för hets mot folkgrupp med Repressionen mot de tyska folket innan och under andra världskriget. Och ja, jag är så jävla PK att jag räknar in judar, bögar, rödingar, handikappade och folk utan vare sej åsikt eller "rasliga defekter" i gruppen "tyska folket".
Judarna var inte tyskar, lika lite som zigenarna här är vanliga svenskar. Det var ett främmande folk som armbågade sig fram till makt inom ett värdfolk. Vera har flera gånger sagt att hon på den tiden tyckte synd om judarna när de blev uppsamlade från sina hem. De höll tyst när de visste om gömda judar.
Rödingar; ja, det är sant att revolutionära ledare sattes i läger 1933. De flesta släpptes dock efter ett tag, när samhällsklimatet stabiliserat sig.
Bögar? Homofila handlingar räknades som sexbrott både i Tyskland och de flesta andra länder på den tiden. Straffet var en tids fängelse/arbetsläger, och längre om homofilen utnyttjat en minderårig eller utnyttjat offrets beroendeställning till att kräva sex. §175 från 1935 förmildrade vissa omständigheter jämfört med den tidigare lagen från 1871.
Utvecklingsstörda och gravt mentalsjuka, som jag hoppas att du menar med "handikappade", behandlades inte särskilt väl i Sverige heller på den tiden, utan att för den skull alla svenskar minns tidigare decennier med fasa. Trots det är förstås den omänskliga behandlingen av gravt utvecklings- och mentalsjuka inget någon vill ha tillbaka.
Tyskland var för övrigt det land som gjorde mest för handikappade genom det sociala trygghetsystemet man byggde upp. Förutom olycks- och sjukförsäkring så handikappanpassade man arbetsplatser. Det skulle dröja decennier innan liknande började komma i Sverige. 1933 hade Tyskland sju miljoner arbetslösa, men några år senare hade man brist på arbetskraft, så även handikappade behövdes (och slapp därmed leva på bidrag), och utöver det köpte man in arbetskraft från övriga Europa. Det var välkommet för många svenskar, t.ex. byggnadsarbetare, som slapp gå arbetslösa i Sverige.