Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-09-19, 21:31
Medlem
Tjena har hört att ge pengar till gatutiggare är bara som att ge fåglar mat vid donken. Men för tillfället så har jag ett överflöde att pengar så kände att jag var god för att skänka bort en slant till en ca 22årig tiggare i centralen.

Han fick en femhundring och jag sa "Försök att bygga upp slanten utan att spela, så slipper du bli kvar på botten" Han tacka hjärtligt och verkade ta tills sig av mina råd.

Vad tror ni får man se han där om två veckor påtänd & utan pengar eller kommer han försöka bygga upp nått på det lilla startkapitalet han fick?
Citera
2011-09-19, 21:34
Medlem
asdf.s avatar
Skulle tippa att han redan sitter där igen, påtänd.

Bra tanke, men anledningen till att personen sitter där är inte för att han saknade ett startkapital på 500 kronor och ett gott råd.

Du skulle kunnat bjuda honom på en middag för pengarna istället, diskutera hans problem och försöka vägleda honom till en bättre livssituation istället. Dock kräver detta tid och engagemang.
Citera
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Han kommer köpa sprit, cigg och eventuellt knark för de pengarna.
Citera
Bannlyst
Nej. Han kommer lyxa till det med mer knark än vanligt och dö av en överdos. Grattis, du har precis dödat en människa.
Citera
2011-09-19, 21:35
Medlem
Tycker absolut man ska skänka lite vänlighet åt dessa förlorade människor. Att visa att man bryr sig kan ge dig en knuff mot en bättre väg.

Snällt TS
Citera
2011-09-19, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k2o
Tjena har hört att ge pengar till gatutiggare är bara som att ge fåglar mat vid donken. Men för tillfället så har jag ett överflöde att pengar så kände att jag var god för att skänka bort en slant till en ca 22årig tiggare i centralen.

Han fick en femhundring och jag sa "Försök att bygga upp slanten utan att spela, så slipper du bli kvar på botten" Han tacka hjärtligt och verkade ta tills sig av mina råd.

Vad tror ni får man se han där om två veckor påtänd & utan pengar eller kommer han försöka bygga upp nått på det lilla startkapitalet han fick?

Med alla säkerhet kommer han att sitta vid samma ställe om en knapp vecka. 500 kr hade jag aldrig givit en äcklig tiggare, hade dött av svält innan jag satt mig utanför en hamburgeresturang.
Citera
2011-09-19, 21:37
Medlem
deadlycombos avatar
Känns inte så troligt att han kommer göra det. Om om man redan är så långt ner kommer nog inte 500ringen gå åt till att starta ett kapital. de kommer gå åt de han behöver, mat, droger etc. Tyvärr är de oftast så. Visst finns de alltid fåtal människor som lyckas bryta sig ur skiten men det är dubbelt så många som gräver ner sig i skiten också...

Men otroligt snällt av dig att bry dig om andra människors liv!
Citera
2011-09-19, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMEKK
Nej. Han kommer lyxa till det med mer knark än vanligt och dö av en överdos. Grattis, du har precis dödat en människa.

Näe men säg inte så :O
Citera
2011-09-19, 21:41
Medlem
Mother.brains avatar
Och folk kallar mig idiot som gav bort 80 kr till en kioskägare!
Citera
2011-09-19, 21:45
Medlem
asQas avatar
Generöst! Hoppas han gör nått bra av dem!
Citera
2011-09-19, 22:37
Medlem
frimanniskas avatar
Det värmer mitt misantropiska hjärta att det finns människor som åtminstone har tro på andra människor och till och med tar ur sin egen ficka för att sponsra vad de hoppas ska bli en omstart. Det var, oavsett hur pengarna sedan användes, en god gärning.
Citera
2011-09-19, 23:06
Medlem
youpendiis avatar
Blir så otroligt glad att du skänkte TS! Det finns trots allt fortfarande hopp för mänskligheten. I en tid där empati, solidaritet och medmänsklighet verkar saknas. Bara hoppas att uteliggaren gör något vettigt med pengarna och försöker komma ifrån gatan.

Visst, han kanske hamnar i skiten igen men bara att du gjorde detta betyder något så mycket mer. Vi människor är så egoistiska. En dag kanske du förlorar allt, vem ska hjälpa dig då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in