2011-09-25, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Bra tips. När jag läste juridik i Uppsala så bodde jag inneboende hos en äldre dam som bodde ensam i en stor villa. Stort eget rum på säkert 35 kvadratmeter, egen toa/badrum. Det här var ju några år sedan men om damen fortfarande har hälsan så skickar jag ett PM till TS.

Gör det

Någon som vet när man ungefär ska skicka jobbansökan mm till företagen, går ut lördagen den 16e juni
Citera
2011-09-28, 18:53
Medlem
jag har varit verksam inom byggbranchen i 10 år och arbetat som snickare i den regionen du är intresserad av. stockholm, uppsala, västerås etc är en region det finns GOTT om jobb. det ser i nuläget väldigt bra ut och i stockholm har du antagligen garanti att få jobb om inte den finansiella krisen ställer till det. knepiga med sthlm är att du ska få tag i ett boende men jag har då fan inte hört EN ENDA fått bo på gatan i sthlm. det löser sig. du kommer få bo andrahand i början tills du jobbat in dig. men det är väl ingen fara?

det kommer vara aktuellt för dig att söka jobb några månader innan du tar studenten. byggföretagen har oftast bara några månaders framförhållning när det gäller rekrytering. det kan svänga snabbt, du kan ringa ena veckan och dom säger att du ska höra av dig om några veckor. sen kan det sluta med att dom ringer dig dagen därpå och frågar om du kan börja redan veckan därpå. typ. du hajjar?
Citera
2011-09-28, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugin
jag har varit verksam inom byggbranchen i 10 år och arbetat som snickare i den regionen du är intresserad av. stockholm, uppsala, västerås etc är en region det finns GOTT om jobb. det ser i nuläget väldigt bra ut och i stockholm har du antagligen garanti att få jobb om inte den finansiella krisen ställer till det. knepiga med sthlm är att du ska få tag i ett boende men jag har då fan inte hört EN ENDA fått bo på gatan i sthlm. det löser sig. du kommer få bo andrahand i början tills du jobbat in dig. men det är väl ingen fara?
Alltså, ser det likadant ut i förorterna? För jag har räknat med att jag kan komma att få pendla.

Citat:
Ursprungligen postat av ugin
det kommer vara aktuellt för dig att söka jobb några månader innan du tar studenten. byggföretagen har oftast bara några månaders framförhållning när det gäller rekrytering. det kan svänga snabbt, du kan ringa ena veckan och dom säger att du ska höra av dig om några veckor. sen kan det sluta med att dom ringer dig dagen därpå och frågar om du kan börja redan veckan därpå. typ. du hajjar?

Runt april alltså, kommer att skicka runt till företag i östergötland med ifall om det skiter sig med stockholm och försöka ett annat år
Citera
2011-09-28, 23:59
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matte47
Gör det

Tyvärr måste jag meddela att damen gick bort 2010. Hennes son, med familj, har övertagit huset och sonen verkade inte speciellt intresserad av några hyresgäster.
Citera
2011-09-29, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matte47
Alltså, ser det likadant ut i förorterna? För jag har räknat med att jag kan komma att få pendla.

Runt april alltså, kommer att skicka runt till företag i östergötland med ifall om det skiter sig med stockholm och försöka ett annat år

jobben är såklart utspridda i stockholms län. pendla är nåt du får räkna med som byggnadsarbetare. ibland 10 minuter ibland en timme.

lönerna på bygg är i regel högst i linköping, och då snackar vi högst i sverige. det är väl inget fel på att stanna kvar där heller? du kommer tjäna samma pengar där som du gör i stockholm. mitt råd är att du försöker komma in på en större firma så du tillämpar ackordslön ,samt att du får gå på ordentliga jobb.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in