2011-09-19, 20:28
Medlem
i sommar kommer jag att gå ut byggprogrammet (studenten) och jag har tankar på att flytta till typ Uppsala eller någonstans i Stockholm.
Kommer att söka jobb i vår och se om jag kan få något inom bygg. Både i stockholmsområdena och uppsala.

Är det någon som vet hur det ser ut inom byggsvängen där uppe/vilka företag mm?
Vart någonstans skulle ni rekommendera att bo?
Vad ska man tänka på?

Bor just nu i östergötland. Men skulle vilja flytta på mig ett tag för jobb och träffa annat folk inom paintballen. Är skapligt mkt paintball i Uppsala och Stockholm
Kanske även studera senare.

kommer säkert komma på fler saker att fråga
Citera
2011-09-19, 22:14
Medlem
Johan_08s avatar
Du måste tyvärr känna någon som kan erbjuda för att få en chans att bo i Sthlm om du inte har stått i bostadskön flertal år.

Visst, du har en chans ändå, finns vissa skolor som erbjuder lägenheter och sen så kan du få förtur till andra lägenheter.
Men chansen är liten för alla sökande i Stockholm, det är överbefolkat tyvärr.

Största chansen för dig är väll ändå att söka i andrahand, ett rum i någons stora lägenhet eller villa.
Citera
2011-09-20, 11:06
Medlem
DennisOlofs avatar
matte47

Kolla med de byggen där du ska jobba, många gånger finns det möjlighet att bo på byggarbetsplatsen med husvagn. En bonus är att de oftast finns faciliteter som toa, dusch, utrymme för att fixa mat, kylskåp osv. I alla fall på större och mer långdragna bygg projekt.

Då kan du bo där i husvagn så länge projektet pågår, kanske inte det roligaste men funkar och en enkelt lösning då pendling i stockholm inte är roligt, samt bostadsproblemet är ganska stora. Sedan kan du säkert hitta en bostad på sikt men det är inte så lätt, ytterområdena där har man störst chans.

Annars är det till att hyra i andra hand, det är iofs mycket bra om man bara ska vara här kortare tid tills man hittar något mer permanent. Oftast så är det ju så att man rör på sig en del inom byggsektorn, dvs jobbar där det finns jobb.

Annars finns ju bredängs camping, 10min promenad från tunnelbanan, de har året runt boende och alla faciliteter som behövs, inte direkt billigt men där finns det nog plats direkt. Rösjöbadet (tror det heter så) har också, inte lika nära till tunnelbana dock.
Citera
2011-09-20, 19:21
Medlem
Kan kanske få tag på någon inom paintballen, men man vet aldrig. Har även släkting ute på en av öarna i stockholm, sollentuna om jag kommer ihåg rätt.
Hur ser det ut i typ enskede/åkersberga mm, är ju lite utanför men man kan ändå ta sig in i stockholm med tunnelbana.

Hoppas på att hitta ett jobb där jag kan få fast anställning och bostad. Men vet ju att bostad är den svåraste biten.
Får väl bygga lägenheter själv annars

hur ser det ut i uppsalaområdet då?
Citera
2011-09-20, 20:56
Medlem
DennisOlofs avatar
Jaha, försök ta hjälp av släktingarna i sollentuna om det är där. Dom lär ju kunna hjälpa dig mycket mer eftersom dom bor i stockholm, värt att ringa dem tycker jag.

Uppsala är minst lika dåligt, däremot är det lättare att hyra RUM i uppsala (inneboende) eftersom det finns ganska många som bor i villor där. Å andra sidan är det så många studenter i uppsala så det är ändå problematiskt. Bara man är ute i tid så går det säkert.

Tänk på att pendla från uppsala till stockholm med tåg är SVINDYRT, mycket bättre om man kan åka buss (kortare sträcka) pendel samt tunnelbana. Undvik mälarbanan om möjligt.
Citera
2011-09-21, 17:39
Medlem
karlgunnars avatar
Satsar du på jobb i Uppsala kan du med enkelhet få hyra/köpa lägenhet med pendlingsavstånd med Upptåget t.ex.
Citera
2011-09-21, 21:10
Medlem
Tänkte söka jobb både i stockholm, Uppsala och är hemma om man inte får jobb där.

där jag får jobb hoppas jag att få tag på lägenhet.
Men får kolla med släkten, har bra kontakt med de och så oxå, så det skulle kanske inte vara något större problem.

Så uppsala är ändå lite bättre med lägenhet än stockholm? Någon som är insatt på hur mkt de folk de söker/kommer söka efter kommande år.
Citera
2011-09-21, 21:14
Bannlyst
Lycka till med att få en lägenhet i Stockholm. Du måste inte bara ha stått i kö i flera år, du måste också ha en fast anställning (tidsbegränsad räcker inte). Och du kan ju inte få ett jobb utan att ha en lägenhet, det blir svårt.
Citera
2011-09-22, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Lycka till med att få en lägenhet i Stockholm. Du måste inte bara ha stått i kö i flera år, du måste också ha en fast anställning (tidsbegränsad räcker inte). Och du kan ju inte få ett jobb utan att ha en lägenhet, det blir svårt.

Får ta anställning via typ Skanska, PEAB eller andra större byggföretag och säga att jag gärna jobbar på andra platser än i Östergötland.
De é ett alternativ, ett annat är att gå via släkten som finns I Stockholm, de bor på landet med "sommarstuga" på samma tomt.
Få fast anställning och hoppas på att få en lägenhet eller annat boende fort som f*n, så jag slipper känslan av att man utnyttjar dem. Även om jag nu känner de väldigt bra
Citera
2011-09-22, 19:24
Medlem
DennisOlofs avatar
matte47 det går ju att få tag på hyreslägenheter men det är inte lätt. Bäst chans är nog hyra i andra hand, eller hyra rum en kortare tid. Bara du är ute i tid så kan du säkert hitta något.

Räkna också med att du måste gå upp i pris för att få något även om det blir mindre pengar kvar i plånboken. Det är lättare att byta i efterhand då du har möjlighet att titta på objekten och leta efter bättre. Men ta hjälp av släkten det är helt klart bäst om du har möjlighet.
Citera
2011-09-23, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av matte47
Får ta anställning via typ Skanska, PEAB eller andra större byggföretag och säga att jag gärna jobbar på andra platser än i Östergötland.
De é ett alternativ, ett annat är att gå via släkten som finns I Stockholm, de bor på landet med "sommarstuga" på samma tomt.
Få fast anställning och hoppas på att få en lägenhet eller annat boende fort som f*n, så jag slipper känslan av att man utnyttjar dem. Även om jag nu känner de väldigt bra
Gäller att ha några år i bostadskön också bara.
Citera
2011-09-23, 23:54
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof

Uppsala är minst lika dåligt, däremot är det lättare att hyra RUM i uppsala (inneboende) eftersom det finns ganska många som bor i villor där. Å andra sidan är det så många studenter i uppsala så det är ändå problematiskt. Bara man är ute i tid så går det säkert.

Bra tips. När jag läste juridik i Uppsala så bodde jag inneboende hos en äldre dam som bodde ensam i en stor villa. Stort eget rum på säkert 35 kvadratmeter, egen toa/badrum. Det här var ju några år sedan men om damen fortfarande har hälsan så skickar jag ett PM till TS.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in