2011-09-19, 20:16
Medlem
Hej!

Jag har ett behov att låna 100 000 kr av min bank men banken nekar mig då jag enligt kreditupplysningen inte har råd med ett lån med min nuvarande ekonomi.

Jag har varken några betalningsanmärkningar eller liknande. Enda utgifterna jag har är hyran på 1800 kr och en dator som jag har på avbetalning nu i tre månader till på ungefär 1000 kr. Så jag har kvar ungefär 13 000 kr att leva på så att säga efter allt är betalt.

Kan det vara så att banken nekar mig pga att kreditupplysningen endast ser vad jag tjänade förra året vilket var 50 000 cirkus!

Kan man gå till banken eller ringa och visa kanske en lönespecifikation eller liknande att man tjänat tillräckligt med pengar detta år för att ta ett lån.

Och ja jag har fast anställning.
Citera
2011-09-19, 20:35
Medlem
DIdes avatar
Helt riktigt. Be om ett arbetsgivarintyg med löneuppgift och ta med dig så kan du låna några hundra K utan problem.
Citera
2011-09-19, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hgfa
Kan det vara så att banken nekar mig pga att kreditupplysningen endast ser vad jag tjänade förra året vilket var 50 000 cirkus!
Det är högst sannolikt. Vad du tjänar idag syns inte i några register som banken har tillgång till. Det syns först när deklarationen för detta inkomståret är fastställd någon gång i mitten av nästa år.

Citat:
Ursprungligen postat av hgfa
Kan man gå till banken eller ringa och visa kanske en lönespecifikation eller liknande att man tjänat tillräckligt med pengar detta år för att ta ett lån.
Ja, självklart kan du det. Boka en tid och förklara läget.
Citera
2011-09-19, 21:59
Medlem
Riddarhusets avatar
Varför behöver du 100 000 direkt?
Kan du inte vänta?
Citera
2011-09-19, 23:01
Medlem
Kan tyvärr inte vänta.
Citera
2011-09-20, 11:14
Medlem
En lite notis dock, du har inte 13k att leva för då man ändå måste se mat, el, telefon, tv (?) som fasta kostnader

Men knalla iväg till banken så brukar det lösa sig enklare.
Citera
2011-09-22, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
En lite notis dock, du har inte 13k att leva för då man ändå måste se mat, el, telefon, tv (?) som fasta kostnader

Men knalla iväg till banken så brukar det lösa sig enklare.
Enligt banken har man det, dom kollar inte hur mycket man äter osv.
Citera
2011-09-22, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Enligt banken har man det, dom kollar inte hur mycket man äter osv.

När jag var där för huslån hade de en schablon de räknade med om jag inte minns fel, det går ju inte att räkna bort tex. mat sen om man räknar på 1500 när man kanske äter för 4000 är ju en sak men 0 minns jag att det inte stod.

Man lurar ju bara sig själv om man säger att man har 13k kvar och lätt att inbilla sig att dessa pengar är vad man har till nöje när de snarare kanske rör sig om 6-7, med sparande borträknat vilket bör vara 2-3k minst så då har man genast 3-5k att "leva" för...
Citera
2011-09-26, 00:45
Medlem
Fel av mig.

13 000 kr kvar efter samtliga räkningar är betalda. Delar lägenhet med tre andra så är rätt billigt att leva och bo där. Matkostnaderna ligger oftast på 1000-1500 månad då mat ingår i jobbet vissa dagar.
Sätter in 2000kr varje månad på sparkontot. Så jag har väl 10 000 kr kvar att använda på nöjen och annat men även på lite oförutsedda utgifter.

Men ska till banken på Tisdag och höra om lån. Enligt er så skall det nog gå vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in