2011-09-29, 10:40
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Om nu AB har tjänat millioner på löpsedlar typ " Socialen i Sigtuna tag livet av två ungar", är det svårt att gå ut med en dementi

Jag funderar på att det är så enkelt att mamman är ond innerst inne i själen. När allt flöt på som vanligt, jobbade och festade runt hölls ondskan tillbaka och utåt levde hon ett fint liv med sina rara ungar.
Efter besöket hos sina rötter i Kenya kom ondskan upp i huvudet på henne och röster började viska -varför ska du släpa på ungarna som hindrar dig att få en drömprins.

Grejen är att inse, att det faktiskt finns onda kvinnor (tyskan är lite skum oxå)

Många ser väl ondskan som ett fristående väsen som man aktivt måste åkalla.
Och många tror att vi är kapabla till både gott och ont.
Jag är kvinna och mycket ond i vissa fall.
När jag t ex ser djur behandlas illa växer hornen. Och används.
Citera
2011-09-29, 10:51
Medlem
doejanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Den enda nya info som dykt upp i media var att skolans agerande ska granskas.
Fler användare i tråden försvann också när soc dementerade uppgiften om att elen var avstängd.
Sen försvann fler när kvinnan erkände.
Jag är förvånad över att detta fall inte är mer intressant och tycker det är väldigt spännande att läsa andras inlägg här även om de inte alltid är i linje med mina erfarenheter eller åsikter.
Det blir en sorts korsbefruktning av spekulationer som är givande.
Skolans roll är svår.
När ingriper man när ett barns mamma talat om att barnet är hemma och är sjukt?
När begär man handräckning och går in i lägenheten?
Spelar det nån roll att det gäller invandrare och att man inte vill orsaka skriverier i stil med:
"Polisen bröt sej in hos invandrarfamilj för att barnen var sjuka. Modern i chock"
Att ställa lägre krav på invandrare oavsett land med ursäkten att "det är ju deras kultur" eller "de förstod nog inte vad vi sagt" förekommer också.
De som får betala för det är barnen i många fall.

Jag skulle nog säga att skolan borde ha begärt läkarintyg efter 1 eller högst 2 veckor. Som på en arbetsplats.
Citera
2011-09-29, 13:31
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doejane
Jag skulle nog säga att skolan borde ha begärt läkarintyg efter 1 eller högst 2 veckor. Som på en arbetsplats.
Javisst. Vet inte om det funkar så längre, men en gång i tiden var det krav från mångs skolor att läkarintyg skulle uppvisas/skickas in om barnet skulle vara borta mer än 1 vecka. Högst rimligt, tycker jag.

Sen vet vi inte i just detta fall: Om nu media kunde rapportera felaktigt om avstängd el så finns ju en möjlighet att mamman faktiskt skickat in läkarintyg. Vi vet ju att hon har sms-at om att den äldre hade vattkoppor o halsfluss.

Finns ju en möjlighet att det är just sjukdomen som ligger bakom. Vem vet, kanske mamman skulle tillämpa nån huskur från hemlandet på en hosta som aldrig gick över? Och kanske var det så att även lillebror var sjuk. Tids nog får vi väl svaret.

En reflektion: Är det inte ganska ovanligt med kombinationen vattkoppor o halsfluss?
Citera
2011-09-29, 14:56
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Den enda nya info som dykt upp i media var att skolans agerande ska granskas.
Fler användare i tråden försvann också när soc dementerade uppgiften om att elen var avstängd.
Sen försvann fler när kvinnan erkände. Jag är förvånad över att detta fall inte är mer intressant och tycker det är väldigt spännande att läsa andras inlägg här även om de inte alltid är i linje med mina erfarenheter eller åsikter. Det blir en sorts korsbefruktning av spekulationer som är givande.
Instämmer tillfullo!
Citat:
Skolans roll är svår. När ingriper man när ett barns mamma talat om att barnet är hemma och är sjukt? När begär man handräckning och går in i lägenheten?
Eftersom mamman hade hört av sig och förklarat orsakan till barnens frånvaro, så fanns det väl knappast någon anledning för någon att ingripa. Två veckors sjukdom är inte så underligt och några läkarintyg har jag aldrig varit med om att skolan begärde när våra barn var små (men det är 20-25 år sedan, så det kan ju ha förändrats). Man måste ju komma ihåg att skolan och dagis i det här fallet enligt uppgift alltid har haft god kontakt med mamman (föräldramöten etc) och följaktligen inte hade någon anledning att tro att den här frånvaron innebar något exceptionellt.
Citat:
Spelar det nån roll att det gäller invandrare och att man inte vill orsaka skriverier i stil med:"Polisen bröt sej in hos invandrarfamilj för att barnen var sjuka. Modern i chock." Att ställa lägre krav på invandrare oavsett land med ursäkten att "det är ju deras kultur" eller "de förstod nog inte vad vi sagt" förekommer också. De som får betala för det är barnen i många fall.
I det här fallet kanske det inte spelade någon roll att familjen var av utländsk härkomst - man såg inget skäl att ana oråd - men annars tror jag att myndigheter ofta är extra försiktiga när det gäller invandrare för att inte riskera kritik. Jag kan mycket väl föreställa mig att din tänkta rubrik här ovan kunde ha blivit resultatet om skolan hade kontaktat de sociala myndigheterna och man hade tagit sig in i lägenheten.
Citera
2011-09-29, 16:26
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
En insändare i tidningen Sigtunabygden av en vän har rubriken "Sluta skylla på skolan". Vännen säger att Tevin var omtyckt i skolan om hon vet hur mycket skolan brydde sig i det här fallet. Personalen är enligt henne, kärleksfulla, omtänksamma bryr sig på ett sätt som inte går att beskriva i ord. Hon säger också att Tevin hade en extra speciell plats i personalens hjärta. Hon har själv ett barn i skolan så hon vet nog vad hon talar om. Vidare nämner hon att senast de träffade var i somras på en picknick i Sigtuna och beskriver det som en glad dag.

Ju mer jag får reda på i det här fallet ju svårare har jag att förstå vad som hänt.
Citera
2011-09-30, 13:40
Medlem
forattjagkans avatar
Först vill jag tacka er aktiva deltagare i den här tråden för väldigt kloka och insiktsfulla inlägg. Mycket intressant tråd, även om jag inte för mitt liv kan begripa hur man kan ens tänka på att skada sina barn.

En sak som slog mig är om det är någon som sett barnen tiden innan morden? Vad jag läst mig till (jag kan ju ha missat nåt iofs) så har jag bara sett att det nämnts att det är mamman som setts ute. Vet man att pojkarna inte dödats redan tidigare och kanske legat en dag eller några dagar innan de dumpades ute? Om de dränkts i badkar eller liknande?

Usch, det är så hemskt att tänka sig den ångest barnen måste ha känt sin sista stund i livet. Jag mår helt illa. (Jag är en mycket blödig pappa till 2 yrväder, så det här känns riktigt hemskt.)
Citera
2011-09-30, 14:34
Medlem
jojobantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forattjagkan
...

En sak som slog mig är om det är någon som sett barnen tiden innan morden? Vad jag läst mig till (jag kan ju ha missat nåt iofs) så har jag bara sett att det nämnts att det är mamman som setts ute. Vet man att pojkarna inte dödats redan tidigare och kanske legat en dag eller några dagar innan de dumpades ute? Om de dränkts i badkar eller liknande?

De lär nog ha hittat annat vatten än badkarsvatten i lungorna på barnen...
Citera
2011-09-30, 14:48
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojobanta
De lär nog ha hittat annat vatten än badkarsvatten i lungorna på barnen...
Dränkta i badkaret med renat mälarvatten alternativt i mälaren och sedan legat döda i 15-20 timmar i mälaren. Går det verkligen att avgöra i vilket vatten de blev dränkta då?
Citera
2011-09-30, 15:21
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Dränkta i badkaret med renat mälarvatten alternativt i mälaren och sedan legat döda i 15-20 timmar i mälaren. Går det verkligen att avgöra i vilket vatten de blev dränkta då?

Klorhalten lär skilja rätt markant.
Citera
2011-09-30, 15:37
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forattjagkan
Först vill jag tacka er aktiva deltagare i den här tråden för väldigt kloka och insiktsfulla inlägg. Mycket intressant tråd, även om jag inte för mitt liv kan begripa hur man kan ens tänka på att skada sina barn.

Usch, det är så hemskt att tänka sig den ångest barnen måste ha känt sin sista stund i livet. Jag mår helt illa. (Jag är en mycket blödig pappa till 2 yrväder, så det här känns riktigt hemskt.)

Tack själv för ditt bidrag till tråden.
Jag har också funderat på när någon sett barnen senast.
Har också funderat på hur barnen haft det under den neddragna-persienn-tiden.
Känns obehagligt att veta att de varit ensamma med en mamma som var i stånd till att döda dem.
Det fetade: Det är detta fasanfullá som gör att jag inte kan släppa den här tråden.
Kanske hoppas jag få veta att de varit medvetslösa av nån orsak och därför aldrig förstått?
Citera
2011-09-30, 16:34
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Klorhalten lär skilja rätt markant.
Men är lungorna helt stängda för utspädning av mälarvatten när kroppen legat i mälaren i 15-20 timmar? Kanske en dum fråga men jag har faktiskt ingen aning hur det fungerar.
Citera
2011-09-30, 19:42
Medlem
Noraas avatar
Är det ingen som tänkt att den äldsta sonens pappa kan ha varit inblandad i bilden? Med tanke på att han bor i hemlandet och mamman hade ju rest dit under sommaren. Kanske var det något som hände där med honom, han kanske hotade att ta barnen eller skada dom eller liknande? Vad tror ni om det? Har nämligen inte läst att någon lagt upp en sådan teori kring det i den här tråden..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in