2011-09-19, 01:19
Medlem
Jag har precis skaffat en vattenpipa och har inte alls mycket erfarenhet av det hela.
Hade uppskattat om ngon har nn viktig info eller nt tips nr man anvnder den?
Som tex hur mycket tobak och snt.
Hur lnge kan man anvnda samma tobak och hur ska kolet vara?

Det river lite i halsen efter ett tag, beror det p nikotinet? (rker ej vanliga cigg)

Aja som sagt alla tips uppskattas tacksam fr svar!
Citera
2011-09-19, 01:23
Medlem
SpaCCs avatar
Rivandet i halsen beror p att tobaken r brnd.

Och du skall inte fylla hela koppen med tobak, packa den inte allt fr mycket heller
Citera
2011-09-19, 01:34
Medlem
hur lnge kan man kra med samma tobak?
spelar storleken p kolen nn roll?
Citera
2011-09-19, 05:58
Medlem
Abnormalnormalitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master_Bate
Jag har precis skaffat en vattenpipa och har inte alls mycket erfarenhet av det hela.
Hade uppskattat om ngon har nn viktig info eller nt tips nr man anvnder den?
Som tex hur mycket tobak och snt.
Hur lnge kan man anvnda samma tobak och hur ska kolet vara?

Det river lite i halsen efter ett tag, beror det p nikotinet? (rker ej vanliga cigg)

Aja som sagt alla tips uppskattas tacksam fr svar!

Vattenpipa r mycket fint att rka, med rtt frutsttningar.

Du kper vattenpipstobak - vt tobak. Nrmaste turkbutik har det.
Fyll den nedersta delen med vatten (grna med is ocks) eller vodka/lskdryck/l ungefr 3/5 av kupan. Saft/juice ger i min sikt ingen mrkvrdig smak.
Du fyller sedan koppen med nskad mngd, verstig inte 3/4 av koppen, och luckra upp tobaken lite s att den ligger lite luftigt fr maximalt luftflde och smaktillfrsel.
Riv ut en ruta aluminiumfolie storlek koppen + 2-3 cm drtill, strck ut rutan ver koppen och kupa den runt kanterna p koppen (ett bra trick fr att testa s att folien ligger rtt r att efter du kupat den ver kanterna s den sitter ttt drar du ngra ltta bloss, ingen/vldigt lite luft borde komma igenom och folien borde strama t lite), hll sedan fast i folien s att den inte bjer sig, och tryck ngra hl med en nl eller diverse verktyg. Se till att hlen r sm. Gr mnga hl dr kolbiten ska placeras, och ngra f lite lngre ut, annars brnns tobaken lttare vid.
Hll kolen i en tng eller liknande och stt fyr p den, har du sjlvantndande kol (r att fredra) s sprakar det satan i det, s gr det ver nrmsta vask, nr sprakandet slutat och du i mrkret kan se att en jmn gld undertill utbrett sig lgger du p den p folien. r det inte sjlvantndande kol fr du elda ett tag undertill p kolen tills du ser tidigare nmnda jmna gld.
Dra ett par korta bloss fr att f upp vrmen ett tag, lite rk kommer brja nrma sig. Efter en kort stunds puffande kommer allt tjockare rk och mer smak, nr nskad mngd rk/smak nrmat sig brjar du ta lnga, njutbara bloss. Lek runt med tungan lite s knner du mer smak. Lr dig gra rkringar, och brja "fake-shotta" nrmsta kvinnostycke. (Frga: ska du ha en shot? vid fljdfrgan "vad r det?" nrmar du dig henne och blosset du tagit blser du ut rken i hennes mun, fr att avsluta med en fulkyss. Kanske du tillochmed fr ligga? Kr p!)

Smaker att rekommendera: cola (anvnd grna cola istllet fr vatten tillsammans med denna smak, galet skn knsla av bubblande sensationer!), blandad frukt, banan, vindruvor, krsbr(!!!).
Tilltugg att rekommendera: inget.

Tnk p att vattenpipsrkning jmfres vid att rka 200 cigaretter samtidigt, s rk inte alltfr ofta. Extremt skadligt fr lungorna eftersom du garanterat tar halsbloss varje bloss.
Rengr slangen ofta, hr hamnar ltt en del skit och kan ge upphov till obehagligheter. Ls: kka en nve sand.
Vid cannabisrkning anvnds inte folie, d tnder du direkt p virket.
Tillgg: tobaken anvnder du bara en gng, sklart. Storleken p kolen spelar ingen roll s lnge du inte brnner vid tobaken. Tobaksfrpackningen terfrsluts direkt efter packning och hller ett vldigt bra tag om den r terfrsluten, frvara mrkt och svalt.

Om det river i halsen p dig betyder det att tobaken verhettats eftersom du packat fr hrt eller fr mycket tobak, eller fr att du tagit fr intensiva bloss. Vnta grna ett tag mellan blossen efter att du ftt upp de frsta puffarna som genererar vrmen i tobaken.
Citera
2011-09-19, 19:54
Medlem
uppskattar verkligen ditt svar.
massor av tips o grejer hrligt!

jag antar d att jag haft fr mycket tobak eller dragit fr hdra bloss om dr sitter fast tobak i foliet nr jag tar bort det? (brnd tobak)

blir tobaken aldrig brnd nr man rker p rtt stt?

en frga om pipans rengring ox.
jag skljer den noga efter var gng men den luktar lite skumt.
blir det s eller kan man f bort det / undvika det?

sorry fr alla konstiga frgor men r 100% nybrjare
Citera
2012-02-03, 22:47
Bannlyst
bumpar denna.

Fan hur ska man gra, innan kunde jag gra helt okej vattenpipor men nu r jag smst.
Jag fyller upp koppen ganska mycket, men inte i nrheten av full.

Sedan lgger jag i tobak i koppen, smbitar t gngen, sedan sm hl p foliet osv, r osker om jag kanske inte vrmde kolet tillrckligt, har riktig kol och inte sn som smulas snder direkt!

uppskattar grna lite snabb hjlp!
Citera
2012-06-22, 17:54
Medlem
T666Ws avatar
Mste bara frga om du vill ha cannabis/hasch eller smaksatt tobak i pipan?
O vad jag frstr s r det en riktig vattenpipa du har o inte en bong.

Fr det frsta om det r en vattenpipa s rk bara smaksatt blt tobak i den "eller bara vanlig tobak blandat med cannabis fast d anvnder du inte kol" nr du startat den s rker du tills den e slut "behver inte stressrka" sen kastar du bde tobak o kol.
Jag har en vattenpipa men har bara anvnt den ngra gnger o vad jag mrkt s blir det bst om man har ungefr 3/4 tobak i koppen och en foliebit ver med lagom mnga smhl i och sen krossad kol p folien och man ska inte packa fr hrt.

O fr rengring av glaspipa "vilket vattenpipor oftast r gjorda av" s anvnd kpt rengringspulver som du bara blandar med varmt vatten eller kemisk ren aceton funkar fint med men oftast s brjar bde bongar o vattenpipor att lukta efter ett tag men "rd" aceton kemiskt rent tycker jag sjlv tar vck mycket lukt i bongen

ps den blta "turk" tobaken innehller inte nikotin eller vldigt lite har jag fr mig och man ska inte ta fr stora bloss o dom flesta sger att man inte ska ta halsbloss men det tycker jag e godare s det gr man ju som man vill :P

skriv ifall det r ngot mer du vill veta s ska jag se om jag har erfarenhet :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in