2011-09-18, 22:46
Medlem
Hej, jag har en ragdoll hanne hemma. Han väger 8 kilo och är 2 år, Hans beteende påminner om en hund, han följer en från rum till rum, är alltid på golvet, kan sitt och ligg mm. Jag har en vanlig bondkatt hemma också och hon är långt ifrån lika social som Ragdollen. Han sover antingen i badkaret eller på rygg i hallen. En gång slängde jag ut en hel påse med pantburkar framför han och han låg bara kvar, snacka om bra psyke. När det kommer gäster går han fram och luktar,blir kelig , och är helt orädd. Varför är just Ragdollen så social ? Någon som har Ragdoll hemma och känner igen detta beteende ?
Citera
2011-09-18, 23:05
Medlem
har inte en ragdoll själv dock, men jag och tjejen funderar på att köpa en inom en snar framtid blev ännu mer självklart nu när du beskriver hur dom flesta kanske troligtvis är, har din ragdoll också sånna där kristallblå ögon?
Citera
2011-09-18, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johannes90
har inte en ragdoll själv dock, men jag och tjejen funderar på att köpa en inom en snar framtid blev ännu mer självklart nu när du beskriver hur dom flesta kanske troligtvis är, har din ragdoll också sånna där kristallblå ögon?
Hans ögon ser ut som Vics Blå halstabletter. Dom är väldigt mysiga, dock är pälsen jobbig. Men helt klart värt det jobbigt för att ha en trasdocka
Citera
2011-09-18, 23:54
Medlem
microtn1s avatar
Har en 2-årig hona, ser ut typ såhär: http://1.bp.blogspot.com/-RVGYG_5--FI/TYBF510DyeI/AAAAAAAAGLI/iQtmg16-f5Y/s1600/ragdolls3.jpg

Din beskrivning stämmer in 100%, följer en överallt. Otroligt orädd, kan tappa en kastrull i golvet utan att den bryr sig. Hur härlig som helst, kelig som bara den och även otroligt söt. Den klassiska "kattunge-blicken" med de blåa ögonen går inte att motstå.
När min katt vill något, leka/ha mat eller liknande, så brukar hon gå runt o skalla saker, typ bordsben. Inte stryka sig mot saker som en normal katt, utan vi snackar dansk skalle.

har även lärt min apport Kastar jag en leksak, ett kvitto eller liknande så springer hon o hämtar den , bär den med munnen som en hund o släpper vid mina fötter.

Till Johannes ovan: Om ni ska skaffa katt så ska ni definitivt ha en ragdoll, ni kommer inte ångra er!
Citera
2011-09-19, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av microtn1
Har en 2-årig hona, ser ut typ såhär: http://1.bp.blogspot.com/-RVGYG_5--FI/TYBF510DyeI/AAAAAAAAGLI/iQtmg16-f5Y/s1600/ragdolls3.jpg

Din beskrivning stämmer in 100%, följer en överallt. Otroligt orädd, kan tappa en kastrull i golvet utan att den bryr sig. Hur härlig som helst, kelig som bara den och även otroligt söt. Den klassiska "kattunge-blicken" med de blåa ögonen går inte att motstå.
När min katt vill något, leka/ha mat eller liknande, så brukar hon gå runt o skalla saker, typ bordsben. Inte stryka sig mot saker som en normal katt, utan vi snackar dansk skalle.

har även lärt min apport Kastar jag en leksak, ett kvitto eller liknande så springer hon o hämtar den , bär den med munnen som en hund o släpper vid mina fötter.

Till Johannes ovan: Om ni ska skaffa katt så ska ni definitivt ha en ragdoll, ni kommer inte ångra er!
Söt katt och vad väger hon , är det också en tjocksmocka ?
Citera
2011-09-19, 14:02
Medlem
Bandida.locas avatar
Jag har birma, väldigt nära besläktad och lik.

En av mina katter följer mig överallt också, den andra har dock ragdollbeteende eftersom hon blir en trasdocka när man bär henne.
Citera
2011-09-19, 16:52
Avslutad
Fast det där behöver verkligen inte stämma in på alla ragdolls. Min syster har en och fan vilken äcklig katt det är. Jamar KONSTANT och är hur skygg som helst (tror uppfödaren har gjort något med den när den var kattunge). Man får aldrig ta upp den eller gå i närheten av den för då springer den för livet.
Min syster har två katter, en helig birma också och den är helt annorlunda, lugn och avslappnad. Men då ska den andra katten (psykoragdollen) alltid springa efter birman och jama och härja. Tycker synd om birman

Fast som du säger, social är den ju.

Och till er som har tänkt köpa ragdoll eller katt ö.h.t: Kolla alltid upp uppfödaren och ta gärna tidigare referenser så du inte får en katt som är förstörd för livet.
Citera
2011-09-20, 10:18
Medlem
Man kan tydligen häva köp av katt (kanske måste vara raskatt med avtal) om katten inte stämmer överrens med hur rasen generellt ska vara. Ett mål med detta har gett köparen rätt. Tänkte på din, foay, systers katt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in