Eftersom december har börjat och julen står för dörren så tänkte jag dela med mig av ett superenkelt men vansinnigt bra recept på julkola. Ja, jag har redan kokat två satser... alla förväntar sig en strut med min julkola så det är lika bra att sätta igång tidigt.
5 dl vispgrädde
5 dl socker
3-4 msk kakao
1.75 dl sirap
Alltihop hälls i en tjockbottnad, ganska vid gryta. Jag har en treliters emaljerad gjutjärnsgryta. Koka upp och låt koka till kulprovet* ger lite seghet men att tunna trådar är hårda. Kolan ska koka länge. I min vida gryta tar det ca 1,5 timmar. Koka inte för häftigt för då får du kolasmet över hela spisen. Rör om med jämna mellanrum.
När kulprovet är bra hälls smeten upp i en form 30x22. Skrapa INTE av kanterna, då kommer kolan att sockra sig! Glöm inte att olja in formen lätt om den inte är teflonbelagd. Låt svalna. Ta ut kolaklumpen ur forumen och skär lagom stora bitar som slås in i smörpapper. Jag använder färdigskuret smörgåspapper som jag delar i två delar. Vik på samma sätt som när ni slår in julklapparna men vik "flärparna" bakåt, åt fel håll så öppnas de inte av sig själva.
Gör strutar av brunt omslagspapper och lägg kolorna i dessa.
* Kulprovet gör jag i ett glas. Häll kallt vatten i glaset. Ta trägaffeln och ringla ner kolasmeten. Spola på ytterligare kallt vatten för att kyla av kolan. Glöm inte att äta upp kolan (provsmakning mmm...)
Jag tar med mig en strut på lördag - sagt i riktning mot lördagsfestens värd