• 3
  • 4
2011-09-20, 11:11
Medlem
kiluss avatar
Borde man inte kunna kolla upp vilket nätverkskort man har och sedan installera drivrutiner till detta i ubuntu?

Men i så fall måste man ju veta vilket nätverkskort man har och det vet inte jag, hur kollar man det?
Citera
2011-09-20, 12:27
Medlem
wizzmans avatar
Skulle satsat på Xubuntu dvs ubuntu med xfce som fönsterhanterare..kör det på min ena burk (laptop) och jag älskar det systemet!
Citera
2011-09-20, 16:33
Medlem
kiluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
Skulle satsat på Xubuntu dvs ubuntu med xfce som fönsterhanterare..kör det på min ena burk (laptop) och jag älskar det systemet!

Har precis installerat Ubuntu.
Går det installera Xfce efteråt eller måste jag installera om allt?
Citera
2011-09-20, 16:41
Medlem
Xexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilus
Har precis installerat Ubuntu.
Går det installera Xfce efteråt eller måste jag installera om allt?

Nej, det spelar ingen roll om du installerar Ubuntu, Xubuntu eller Kubuntu, du kommer inte få igång ditt wifi/wireless automatiskt ändå om du inte får igång den i Ubuntu. Så håll dig till Ubuntu och försök först att lösa ditt nätverksproblem är mitt råd.

För att ta reda på ditt nätverkskort utnyttjar du lspci i terminalen:

lspci | grep Network -A 1

EDIT:

Lista även din lsmod från terminal (lägg detta inom spoilertaggar helst, eller i pastebin):

lsmod
Senast redigerad av Xexy 2011-09-20 kl. 16:46.
Citera
2011-09-20, 19:36
Medlem
kiluss avatar
Citat:
Nej, det spelar ingen roll om du installerar Ubuntu, Xubuntu eller Kubuntu, du kommer inte få igång ditt wifi/wireless automatiskt ändå om du inte får igång den i Ubuntu. Så håll dig till Ubuntu och försök först att lösa ditt nätverksproblem är mitt råd.

Nej, jag tänkte mer om det var bättre på andra saker också.

Citat:

lspci | grep Network -A 1

EDIT:

Lista även din lsmod från terminal (lägg detta inom spoilertaggar helst, eller i pastebin):

lsmod

Menar du att jag ska skriva vad det står efter jag skrivet "lspci | grep Network -A 1"?

Här kommer det i så fall:

Och en skärmdump, http://img638.imageshack.us/img638/9185/skrmbildl.png
Citera
2011-09-20, 19:54
Medlem
kiluss avatar
*Skäms jätte mycket *

Upptäckte precis att min dator hade en blå knapp som det stod "Fn" och sen att det på ett ställe satt typ knapp med trådlöst internet symbol på, fungarer jättebra nu....

Förlåt!
Citera
2011-09-21, 00:02
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fimparen
Du ska satsa på XP som operativsystem

Varför i hela friden satsa på ett 12 år gammalt OS,
Citera
2011-09-21, 00:08
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilus
Fungerar USB-saker med ubuntu?
Typ högtalare, tagentbord, extern hårddisk, mus och USB-minne?
Allt jag har provat. Direkt när du kopplar in enheten, inget strul med drivrutiner i Linux. Av erfarenhet kan jag säga att det även gäller äldre windowsenheter, som skrivare vilka inte har stöd i win7.
Citera
2011-09-21, 00:12
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Jag har gjort inlägg förr i denna forumdelen, är du förvånad?
TS verkar inte vara någon nerd, då han inte äns har installerat ett OS tidigare.

Att installera Linux klarar de flesta, men att felsöka problem och hantera din favoritdist är något helt annat, speciellt för en nybörjare. Jag vill bara ha sagt att det är något högre tröskel att lära sig nix* än Windows, då han redan har erfarenhet av Windows.
Så varför kladda med någon taskig linuxdist när han endå inte skall göra något speciellt med datorn.

Bull!
Citera
2011-09-28, 09:33
Medlem
pagofruits avatar
Fedora, Gnome 3 is the shit!! strunt i debian liknande ubuntu och kör redhat baserat OS
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in