2011-09-17, 11:44
Medlem
Kristen-Huligans avatar
Vet inte om den här skall vara i Hembrännarforumet, eller här?

Men, skulle det gå att ha t.ex små stål/järnkulor i glaskolv, och använda en induktionshäll för att värma upp den, till nästan 100 grader C?

Nån som har hört/vet om det skulle funka? Eller har något annat förslag, får nämligen inte plats med gasbrännare.

Yours truly...

Ändrat typo
Senast redigerad av Kristen-Huligan 2011-09-17 kl. 11:48.
Citera
2011-09-17, 11:57
Medlem
Borde ju rimligtvis fungera, hur tjockt glas blir det mellan kula och hällen?
Citera
2011-09-17, 12:01
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Jag blev nyfiken och testade detta. Men jag har inga stålkulor så jag testade först med järnbrickor och sedan med sjutumsspik. (ca ett kilo vardera så att hela spisplattan täcktes) Det fungerade inte. Spisen reagerar inte på dem, vilket säkert beror på att de är små separata föremål med varsin möjlighet att inducera magnetfältet. Men fler borde kunna testa med lite större föremål. Ex riktigt grova muttrar, skruvhylsor eller klippta järnbitar.

Edit: Flyttar tråden från Kemi till Fysik så kanske vi får mer uppgifter om vad som krävs för att själva induktionen skall fungera. /Mod
Citera
2011-09-17, 12:05
Medlem
Kristen-Huligans avatar
Tackar för svar o synpunkter

Det är en 2 liter Simax kolv. Svårt att säga tjockleken, men den BORDE tåla en del
Citera
2011-09-17, 12:18
Medlem
Kristen-Huligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Jag blev nyfiken och testade detta. Men jag har inga stålkulor så jag testade först med järnbrickor och sedan med sjutumsspik. (ca ett kilo vardera så att hela spisplattan täcktes) Det fungerade inte. Spisen reagerar inte på dem, vilket säkert beror på att de är små separata föremål med varsin möjlighet att inducera magnetfältet. Men fler borde kunna testa med lite större föremål. Ex riktigt grova muttrar, skruvhylsor eller klippta järnbitar.

Edit: Flyttar tråden från Kemi till Fysik så kanske vi får mer uppgifter om vad som krävs för att själva induktionen skall fungera. /Mod

Jag trodde först i min enfald att många små skulle vara bättre, typ tätare o färre mellanrum

Skall gå upp till Classe o se om han har nåt järn som går att använda.

Hade 20 st kulor till gamla möss (ej Geisha....:-)) som jag inte hittar nu
Citera
2011-09-17, 12:51
Medlem
Kristen-Huligans avatar
3-2-1, AND WE Have Lift Off!!!

Fick det att börja koka

Använde nu några bultar: 7 st, samt 15 st. muttrar 15 mm gänga

MOD: Det tog en bra stund innan hällen fick "kontakt" med järnskrotet, många minuter och jag fick köra på den "plattan" som mest liknade storleken på kolven.

Så om du håller ut kanske det funkar med dina spikar?

Skall nu kolla om det går att separera nåt.....

Tackar så länge,

Tror fortfarande att ett tätt lager med små kulor skulle vara effektivare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in