2011-09-16, 21:03
Medlem
West-ens avatar
SETI str fr Search for Extraterrestial Intelligence, projekt dr vi frsker analysera den elektromagnetiska strlning som nr oss i hopp om att hitta intelligent kommunikation. n s lnge har vi inte funnit ngonting, vilket ter sig synnerligen underligt. Se fermiparadoxen.

Men. Elektromagnetisk strlning interagerar fruktansvrt mycket med materia. Lngre vglngder (lgre energi) absorberas i mindre grad. Drav radiokommunikation istllet fr synligt ljus. Trots detta s r det problematiskt att skicka information ver s stora avstnd, mycket materia str i vgen mellan tv potentiella kommunikatrer. Laser eller smalbandskommunikation skulle kunna nyttjas, vilket frsvrar vr jakt nnu mer.

Och s har vi neutrinos. Namnet antyder liten och neutral, vilket r precis vad dessa partiklar r. De r slkt med elektroner (fermioner), men saknar laddning. Detta medfr att de inte interagerar elektromagnetiskt med materia, utan enbart den svaga krnkraften samt gravitationen. Gravitationen r svag, den kommer inte att vara betydande frutom vid mycket starka flt. Den svaga krnkraften andra sidan, verkar ver mycket korta avstnd.

Neutrinos passerar rakt igenom jorden i stora kvantiteter, i runda slngar runt 65 miljarder partiklar genom kvadratcentimeter jordyta per sekund, i riktning mot solen. Svrt att detektera, men vi har MSW-effekten. Neutrinos ska (om de har massa) byta arom, vilket de verkar gra enligt MINOS.

Summa summarum. Varfr ska intelligenta varelser med en hg standard av teknologi uttnyttja ngot s vrdelst som elektromagnetisk strlning fr kommunikation? Varfr inte neutrinos? Fr mig lter det synnerligen befngt att inte utnyttja en svag interaktion fr att f fram sin kommunikation. Med dessa partiklar blir rymden i princip transparent.

S; r anledningen till att vi inte finner ngot tecken p intelligens dr ute att vi bevakar helt fel typ av strlning? Br vi frska satsa mer p att utveckla neutrino-detektorer? Om vi fr tekniken, kommer vi d finna mngder med kanaler fulla med intelligenta informationsstrmmar som passerar rakt igenom galaxer utan problem?

Varfr pratas det s sllan om neutrino-baserad kommunikation nr vi diskuterar frnvaron av tecken p intelligens dr ute?
Citera
2011-09-16, 21:19
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Varfr pratas det s sllan om neutrino-baserad kommunikation nr vi diskuterar frnvaron av tecken p intelligens dr ute?

Neutrinos propagerar nra c, dock en aning lngsammare n EM s klart, s de ger inget vertag p den fronten. Eftersom avstnden dr begrnsningen c brjar stlla till det fr EM-kommunikation r oerhrt mycket kortare n avstnden dr faktiskt absorption o dyl. brjar bli ett rejlt problem knns det tmligen meningslst med neutrinos faktiskt. D lter det som en betydligt smidigare lsning att bara hlla sig till EM och utnyttja frekvenser med trevliga egenskaper i det interstellra mediumet (just snt som SETI lyssnar efter).

Undantaget skulle vl vara om man hade behov av att skicka rejla signaler ver 30pc+, t.ex. till kolonier eller liknande. Men hur tog de sig dit, d? Behrskar de FTL r det ju rtt meningslst att kommunicera ver dessa avstnd i/under c t.ex. Behrskar de inte FTL s gr ju relativistiska effekter sitt fr att paja syftet med "kommunikation" verhuvudtaget.

D knns argument baserade p informationstthet vettigare faktiskt, men vilka implikationer detta skulle ha p ev. superavancerade signalers beskaffenhet r en annan frga.
Citera
2011-09-17, 08:22
Medlem
jolindbes avatar
Du sger att universum r nstan genomskinligt fr neutriner. Detta gr att neutrinodetektorer r extremt komplicerade att bygga - de r kolossala monster som byggs i stora bergrum fr att skrma frn EM-strlning. ven om denna teknik kan frfinas s knns steget ganska lngt till att ha en liten praktiskt com-radio byggd p neutrino-kommunikation. Varfr skulle utomjordingarna lgga krut p ngot sdant?
Citera
2011-09-17, 20:53
Medlem
West-ens avatar
Givetvis talar jag inte om FTL. Neutrinos r inga tachyoner, utan fullt reella partiklar. Trots de stora avstnden s finns det givetvis tillmpningsomrden nr det r intressant att kommunicera, det r jag vertygad om att ven extraterrestiella civilisationer hller med mig om.

Vem sger att det gr att stadkomma FTL? Allting pekar hittills p att vi har en grns, c, som vi helt enkelt fr finna oss i. Tills ngonting pekar p motsatsen s kommer en ljuskon att vara en ljuskon att vara en ljuskon i mitt huvud.

S; om vi antar att FTL ej r mjligt, du nskar bibehlla en fast kommunikationsstrm med en koloni ett antal ljusr bort samt att teknologin fr smidig neutrinodetektion och alstring r utvecklad, varfr inte nyttja den? Speciellt nr det gller stora avstnd och du nskar ska efter intelligent liv, utan att behva ta hnsyn till den lokala materiadensiteten i rymden dr du befinner dig?

Mitt argument r som fljer; makt ver neutrinos som brmedium fr information r enbart en frga om teknologisk utveckling. Nr det gller SETI talar vi om att leta efter spr av intelligenta civilisationer dr ute. Civilisationer som kan vara frskjutna vr teknologiska utvecklingskurva med ett antal tusen-, miljon- eller kanske miljardtals r, fr att inte tala om att vr allt strre frstelse knappast har visat en linjr utveckling sedan civilisationernas ursprung. Vad gr oss s skra p att de skulle anvnda elektromagnetisk strlning? Vi har inte ens nyttjat EM under en srskilt lng tidsperiod, och jag tror absolut inte att EM behver vara vrt enda alternativ i framtiden.

Jag r noga frstdd med problemen vi har med att bygga neutrinodetektorer idag, men vi talar om civilisationer som kan ligga lngt fre oss i utvecklingen. Vra detektorer idag r alldeles fr primitiva, det mste finnas smidigare stt att lsa av information frn de sm rackarna, metoder vi skerligen - hoppas jag - kommer att utarbeta inom en nra framtid om vr forskning fortstter i samma takt. Hur vi n vrider och vnder p det, s r vi inte ngon annanstans n i vaggan n s lnge.

Jag frsker enbart frklara fermiparadoxen. Elektromagnetiskt interagerande strlning duger nr jag vill koppla upp mig mot internet via en trdad anslutning frn min router. Det fungerar nr jag nskar kommunicera med en telefonmast, lyssna p lokalradio, eller t.o.m lsa av en GPS-signal. Men jag r vertygad om att det fr en tillrckligt avancerad civilisation inte ens r ett alternativ nr det gller interstellr kommunikation. Att det helt enkelt inte r vrt att "lgga krut p" som du sger. Frestllningar om deras stadie av teknologi r som bst hyfsade extrapoleringar av vr egen.

Jag kanske drmmer?
Senast redigerad av West-en 2011-09-17 kl. 20:58.
Citera
2011-09-23, 18:55
Medlem
yggdrazils avatar
Jag instammer. Jag vet inte om jag skulle vilja slanga sa otroligt mycket pengar pa det men neutrinokommunikation later val sa dugligt som nagat. Andra civilisationer kanske bade kan fanga och skapa neutrinos battre an vad vi kan.
Citera
2011-09-24, 17:15
Medlem
Fris avatar
Jag r vertygad om att radiospaning r en jakt efter fel fgel. Neutrinios r vl "mrka" (icke-elektromagnetiskt interaktiva) och snt verkar utgra 95% eller s av universums massa/energi. Fermis paradox kanske har med det att gra, liksom. Om ynka 10^5 r eller s av industrialism s kanske vi ocks vergr till the dark side of the matter.

I den andra extremen som alternativ till neutrino-kommunikation, skulle det kanske vara att skicka ivg "kemiska" nanopartiklar i nra ljusets hastighet, allts 98% eller s av c. Nanopartiklar (som t.ex. DNA) kan innehlla vldigt mycket information per milligram och om man inte insisterar p de sista procenten av ljusets hastighet, s r de ganska billiga att skicka ivg. Det r ju inte broadcast precis, man behver ju specifika uppfngningsanlggningar p specifika platser och tider. Men existensen av snt skulle helt g dagens SETI frbi. Deras radioantenner kanske bombarderas av intelligenta civilisationers nanopartiklar dagligen.

Varfr skulle en civilisation som r miljoner r gammal och kontrollerar energin frn miljoner stjrnor, snla p energifrbrukningen i sin interstellra kommunikation? Jo, fr att allt vlstnd bestr av mer produktiv anvndning av naturen. Deras vlstnd bestr just av att de lyckats snka kostnaden per petabyte och ljusr med noll komma ett re. Vlstnd r inte nnting som ligger i en kassakista och vntar p att frbrukas, vlstnd bestr av handling, vlstnd R det rationella anvndandet av naturen! Drfr anvnder de hgst utvecklade civilisationerna, per definition, det mest ekonomiska sttet att kommunicera. De lr inte vara lika impade av rundradiosndningar som vi och SETI r.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in