Citat:
Ursprungligen postat av Hailwood
Men snälla vänner, det är väl för fan inte samma sak att svetsa i stål eller snickra i trä som att ta ett liv eller låta ett medvetande plågas? Det är ju inte det de handlar om. Om ni inte kan se skillnad på att skada en varelse (ja fysiskt fast -> påverkan på deras nerver) som kommer att lida av den handlingen eller att avsluta dennes liv och att bearbeta ett material (nej, träd och växter har inte ett medvetande) så bör ni gå tillbaka till eran grundskolelärare och de denne en kraftigt pungspark. För denna lärare har blåst er, och blåst er bra på 9 år av era liv.
Ursäkta om jag var otydlig, det gäller inte alla handlingar utan endast de som gör att något får lida/dö...
Jahopp, ja då kan man väl istället fråga sig hur så många civila människor i ett land (vilket som helst) kan låta sig skyddas av militären i en krigssituation utan att slåss i kriget själv. Borde inte ALLA vara ute och dräpa fiender och försvara sitt land så att alla får känna av det känslomässiga priset soldaterna betalar för att hålla resten av befolkningen trygga?
Tja, kanske borde man det. Men i de flesta situationer så handlar det ju ändå om "rätt man på rätt plats", dvs den som är både bäst utbildad i att utföra en syssla och har största motivationen att vilja utföra den, brukar ju få jobbet. Dels så utför den personen troligen jobbet absolut bäst, och dels så får vi andra leva lite bekvämare och slipper göra det själva. Så det är ju win-win där.
Sen menade jag inte att träd kunde känna smärta heller men jag tycker att exemplet med möbler och bilar ändå är relevant för ALLA sorters fabriksproduktioner av den typen "våldtar" ju faktiskt planeten vi bor på till någon liten grad - och definitivt en högre grad än om vi själva skulle sitta ute i trädgården och snickra våra egna möbler från den stora tallen på bakgården.
I övrigt tycker jag inte heller att det är en SÅ jävla mycket festligare grej för djurens del att få bli skjutna ute i skogen - inte alltför sällan skadskjutna först - och få ragla omkring i chock och slutligen få sluta sina dagar av att ligga skrämd i en buske och hosta blod medan livet sakta släcks eller vad det nu var du tyckte var så poetiskt vackert med situationen. Bättre än slakthusen är det säkert eftersom de vilda djuren fått ett (till vissa delar) bättre liv, men döden känns inte som något positivt oavsett hur den inträffar, kan jag tycka.
Nu känner jag mig inte tillräckligt berörd av detta för att jag ska gå och bli vegetarian, men om vi en dag kan framställa en blodig biff i ett labb som både ser ut och smakar som den äkta varianten utan att något djur behöver dö först, så skulle jag vara en av de första att övergå till den dieten. Däremot känns det för mig ganska irrelevant vem som dödar djuren idag, hur det än görs.
Sen med tanke på hur naturligt och rätt och underbart det tydligen känns för dig att gå ut och släcka ett liv i skogen så kan jag knappast hålla med dig om att det verkar handla om något slags uppoffring genom att man lider med djuret, åtminstone inte i ditt fall - du verkar ju själv snarare få en tillfredsställelse från själva dödandet som får det att låta mer som att du njuter av något slags orgasmiskt lustmördande snarare än att du ansvarsfullt genomlider konsekvenserna av att jaga ditt eget kött. För varför skulle så många människor "inte klara av" att göra något som du anser inte ger några som helst negativa känslor?