Flashback bygger pepparkakshus!
2002-10-30, 07:50
äldre konto (old)
Ej medlem
Hej !

har hört att man skall använda både hårdvaru och mjukvaru brandväggar
stämmer detta ? tycker det blir lite kaka på kaka men som sagt man vet aldrig :roll:

har en D-Link 701 hårdvaraubrandvägg och har visserligen både NIS och ZA men inte installerade
Citera
2002-11-06, 15:40
äldre konto (old)
Ej medlem
Är man paranoid så ska man ha båda. Jag har två. Så man kan nog klassa mig som paranoid =>

Därimot är det lätt att konfigruera en mjukvaruvägg medan det kan vara ett RENT helvete att konfigruera en hådvaruvägg.
Citera
2002-11-06, 15:57
äldre konto (old)
Ej medlem
Fast jag undrar en sak:
Har man en ADSL-uppkoppling (eller dyl) som används för lite slö-surfning mm (typ Svensson-användande), en Win OS-maskin, fimpar utdelade diskar samt använder ett antivirusprogram som uppdateras regelbundet (1 g/vecka), behöver man då någon mjuk/hårdvarubrandvägg som fuckar till saker och ting?

Jag menar, vad är oddset för att nån HACKAR min maskin? Största problemet bör ju vara trojaner och skit som kommer med mail eller tankas ned och det hittar ju då antivirusprogrammet. Eller?
Citera
2002-11-06, 16:06
Medlem
Liquid_Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramsez
Fast jag undrar en sak:
Har man en ADSL-uppkoppling (eller dyl) som används för lite slö-surfning mm (typ Svensson-användande), en Win OS-maskin, fimpar utdelade diskar samt använder ett antivirusprogram som uppdateras regelbundet (1 g/vecka), behöver man då någon mjuk/hårdvarubrandvägg som fuckar till saker och ting?

Jag menar, vad är oddset för att nån HACKAR min maskin? Största problemet bör ju vara trojaner och skit som kommer med mail eller tankas ned och det hittar ju då antivirusprogrammet. Eller?

brandväggen är ett bra komplement.. extra säkerhet om man säger som så.. och de bästa trojanerna är de som antivirus programen inte känner till
Citera
2002-11-07, 08:21
äldre konto (old)
Ej medlem
Skall en ovan datoranvänare surfa är det lika bra att bara installera en hårdvarubrandvägg typ D-Ling 804 eller liknande.

Varför?
Jo, mjukvarubrandväggen frågar om all outbound trafik, den trafiken som går från datorn till nätverket och det är inte alltid enkelt att avgöra om "GDFSfg43.DLL" tillhör Explorer eller en trojan.

Det brukar bli så att man klickar Nej på att tillåta filen, då fungerar det inte så därför trycker man Ja nästa gång.. och ibörjan får man 20 frågor om olika program och därför orkar man inte läsa utan man klickar bara Ja, Ja, Ja, Ja, Ja.. Nu har du inte längre någon kontroll på outbound trafiken och därför är det skyddet meningslöst.

Så därför, är användaren ovan använd XPs inbyggda brandvägg eller en enkel billig bredbandsrouter
Citera
2002-11-07, 11:32
äldre konto (old)
Ej medlem
Ovanligt dumt svar! Linux i alla ära men knappast för nybörjare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in