Citat:
Ursprungligen postat av brokete
Och gärna beskriva konkret hur transaktionsanalys skulle kunna tillämpas i det här fallet.

TA är en enkel metod som funkar. Du kan förstå bättre:
-Varför ni har hamnat i situationen & vilken roller ni har agerat ifrån.
-Vad som beror på vad, se din del i "dramat" (Att inte göra något är en passiv handling.)
-Hur du egentligen vill ha det, och vad du kan göra annorlunda.
Utav vad jag läst kan jag ge dig MINA TOLKNINGAR ur TA-perspektiv:
Hon går ofta in i sitt Barnjagtillstånd (Fritt barn), beter sig irrationellt och styrd av impulsiva känslor
och du svarar med att gå in i ditt Föräldrajagtillstånd (Omhändertagande förälder), genom att indirekt "godkänna" hennes beteenden och hålla låda.
Ex när hon pratar om erat sexliv i telefon så du hör, och du låtsas som ingenting, trots att det uppenbarligen stör dig.
Du har Pådrivarna: Var stark och Var till lags
(Du känner plikt att ta hand om och kringgå hennes beteenden, eftersom du tycker om henne.)
och du har Förbudet:
-Bli inte arg
Hon har Förbudet:
-Var inte nära.
Samtidigt som hon har Pådrivaren:
-Var perfekt och Skynda på.
En het potatis stör relationen. Risken är att den blir till en sur deg om ni inte lyfter upp det pyr under ytan.
Det finns både för- och nackdelar med att ta ett djupt snack:
Om det görs utifrån Vuxen-till-Vuxen kommunikation så kan det bara hända två saker.
1. Överenskommelse om att en förändring behöver göras, och ett "kontrakt" (vad som man ska ändra på och hur.)
2. Acceptera att relationen inte fungerar och göra slut.
Om du kommunicerar från din Förälder (medvetet eller omedvetet) är risken stor att hon tar din kritik som "lockbete", blir kränkt i sitt sårade barn och startar ett socialt spel. Kanske till och med går upp i sin kritiska förälder, motargument, trycker på punkter .. drar upp saker du har gjort "fel" osv.
Det sättet som jag förmodligen skulle gjort är att vara försiktigare med att gå in i den omhändertagande föräldern och istället försökt stanna kvar i Vuxen till Vuxen kommunikation, när det uppstår drama.
Och även att tillåta henne att vara nära dig, bjuda på spontana saker.. bio, spa-helg, fin middag, vafan som helst som är lustfyllt och spontant
Jo en sista sak, TA funkar bra för mig men jag är inte utbildad. Jag är en glad amatör som gärna delar med sig av sina tankar:
Läs boken TA - En metod att leva lättare av Muriel James/Dorothy Jongeward om du vill lära dig mer.
Jag önskar dig lycka till och skulle gärna vilja få en uppdatering på hur det har gått!