• 2
  • 3
2011-11-15, 01:20
Medlem
Och gärna beskriva konkret hur transaktionsanalys skulle kunna tillämpas i det här fallet.
Citera
2011-11-16, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brokete
Och gärna beskriva konkret hur transaktionsanalys skulle kunna tillämpas i det här fallet.

För det första tycker jag du ska akta dig för att gå in i ett förhållande med någon som beter sig så pass dåligt så pass tidigt i er relation. Har själv gjort det misstaget flera ggr genom att ursäkta personens beteende med att "hon mår ju dåligt" etc.

För att svara har hon absolut en del borderlinedrag, t.ex. den extrema och plötliga vreden när du gör nåt som hon tycker är fel. Ett kännetecken för den störningen är ju de väldigt kraftiga och plötsliga växlingarna mellan hat och kärlek gentemot omgivningen. Något som också är extremt vanligt vid borderline är självskadebeteende och suicudförsök/suicidhot, är det något hon ägnar sig åt? Jag undrar eftersom när jag läste allt du skrev inte i första hand kom att tänka på borderline (har ganska mycket erfarenhet utav det) utan istället på psykopati. Jag vet att många missbrukar begreppet och hon uppfyller äkert inte kriterierna helt och hållet men hon verkar ha många drag av det..

Det jag tänker på mest är den patologiska lögnaktigheten, bristande ansvarskänsla, lättväckt agressivitet. När hon blir påkommen med en lögn, hur reagerar hon då? Verkar hon helt och hållet obesvärad och bara pratar på? Det är nämligen ett typiskt psykopatdrag.

Jag är medveten om diagnoshetsen, speciellt gällande psykopati, men skulle det va så att hon verkar lida av det borde du verkigen hålla dig undan..

Man ska ju inte hobbydiagnosticera folk men här är en enkel version av Robert Hares psykopatichecklista, jag har gjort de unkter i fet stil som hon verkar uppfylla, fyll gärna på!

Talför/ytlig charmig
Förhöjd självuppfattning/grandios
Behov av spänning/blir lätt uttråkad
Patologiskt lögnaktig
Bedräglig/manipulativ
Saknar ånger och skuldkänslor
Flackt, ytligt känsloliv
Kall/bristande empatisk förmåga
Parasiterande livsstil
Bristande självkontroll till exempel lättväckt aggressivitet
Promiskuöst och egoistiskt sexualliv
Tidiga beteendeproblem (före 12 års ålder)
Saknar realistiska, långsiktiga mål; agerar kortsiktigt och kan inte planera på lång sikt
Impulsiv
Ansvarslöshet, till exempel som förälder eller chef
Tar inte ansvar för sina handlingar
Många kortvariga äktenskapsliknande förhållanden
Ungdomsbrottslighet (före 15 års ålder)
Överträdelse av villkorad frigivning/utskrivning, begår till exempel nya kriminella handlingar under permission
Kriminell mångsidighet, flera typer av lagbrott bland de följande 10: inbrott, rån, narkotikabrott, olaga frihetsberövande, mord/mordförsök, olaga vapeninnehav, sexualbrott, grov oaktsamhet, bedrägeri, rymning från fångvårdsanstalt (är ej ett lagbrott i sig)
Citera
2011-11-17, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brokete

TA är en enkel metod som funkar. Du kan förstå bättre:

-Varför ni har hamnat i situationen & vilken roller ni har agerat ifrån.
-Vad som beror på vad, se din del i "dramat" (Att inte göra något är en passiv handling.)
-Hur du egentligen vill ha det, och vad du kan göra annorlunda.

Utav vad jag läst kan jag ge dig MINA TOLKNINGAR ur TA-perspektiv:

Hon går ofta in i sitt Barnjagtillstånd (Fritt barn), beter sig irrationellt och styrd av impulsiva känslor
och du svarar med att gå in i ditt Föräldrajagtillstånd (Omhändertagande förälder), genom att indirekt "godkänna" hennes beteenden och hålla låda.
Ex när hon pratar om erat sexliv i telefon så du hör, och du låtsas som ingenting, trots att det uppenbarligen stör dig.

Du har Pådrivarna: Var stark och Var till lags
(Du känner plikt att ta hand om och kringgå hennes beteenden, eftersom du tycker om henne.)
och du har Förbudet:
-Bli inte arg

Hon har Förbudet:
-Var inte nära.
Samtidigt som hon har Pådrivaren:
-Var perfekt och Skynda på.

En het potatis stör relationen. Risken är att den blir till en sur deg om ni inte lyfter upp det pyr under ytan.

Det finns både för- och nackdelar med att ta ett djupt snack:

Om det görs utifrån Vuxen-till-Vuxen kommunikation så kan det bara hända två saker.
1. Överenskommelse om att en förändring behöver göras, och ett "kontrakt" (vad som man ska ändra på och hur.)
2. Acceptera att relationen inte fungerar och göra slut.

Om du kommunicerar från din Förälder (medvetet eller omedvetet) är risken stor att hon tar din kritik som "lockbete", blir kränkt i sitt sårade barn och startar ett socialt spel. Kanske till och med går upp i sin kritiska förälder, motargument, trycker på punkter .. drar upp saker du har gjort "fel" osv.

Det sättet som jag förmodligen skulle gjort är att vara försiktigare med att gå in i den omhändertagande föräldern och istället försökt stanna kvar i Vuxen till Vuxen kommunikation, när det uppstår drama.

Och även att tillåta henne att vara nära dig, bjuda på spontana saker.. bio, spa-helg, fin middag, vafan som helst som är lustfyllt och spontant

Jo en sista sak, TA funkar bra för mig men jag är inte utbildad. Jag är en glad amatör som gärna delar med sig av sina tankar:

Läs boken TA - En metod att leva lättare av Muriel James/Dorothy Jongeward om du vill lära dig mer.

Jag önskar dig lycka till och skulle gärna vilja få en uppdatering på hur det har gått!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in