• 1
  • 2
2011-09-16, 01:49
Medlem
Skarphedens avatar
Gott folk; Plebeijer och patricier, - Spartianer och helioter! Även Svenskar kan känna sig inkluderade i frågan.

Jag har alltid haft en del probem med att tillaga högrev. Steker man den till en blodig konsistens (å den ena sidan) är smaken bäst, men köttbiten blir seg som själva helvetets gummistövlar.

Förkokokar man biten (å den andra sidan) tenderar smaken att förstöras. En riktig karl vill ha sitt kött blodigt!

Finns det någon lösning till mitt dilemma? En någorlunda blodig bit högrev saknandes dess karaktäristiska seghet.

Eder tillgivne
Skarpheden
Senast redigerad av Skarpheden 2011-09-16 kl. 01:52.
Citera
2011-09-16, 01:52
Medlem
krutkurts avatar
Koka en chili på den. Eller en boeuf bourginion, hur det nu stavas. Jag tycker alltså att högrev gör sig bäst i grytor. Den är även en höjdare att mala och köra burgare av färsen.
Citera
2011-09-16, 01:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skarpheden
Gott folk; Plebeijer och patricier, - Spartianer och helioter! Även Svenskar kan känna sig inkluderade i frågan.

Jag har alltid haft en del probem med att tillaga högrev. Steker man den till en blodig konsistens (å den ena sidan) är smaken bäst, men köttbiten blir seg som själva helvetets gummistövlar.

Förkokokar man biten (å den andra sidan) tenderar smaken att förstöras. En riktig karl vill ha sitt kött blodigt!

Finns det någon lösning för mitt dilemma? En någorlunda blodig bit högrev saknandes dess karaktäristiska seghet.

Eder tillgivne
Skarpheden

Ohh bra fråga. Tänkte precis på samma sak men det år iofs en fransyska jag har liggande i kylen.
Citera
2011-09-16, 01:58
Medlem
Erikons avatar
Tja.

Börja med att putsa köttet, sedan binder du upp den så den blir jämn, när du gjort detta.

(En personlig favorit, som får kvinnorna att skrika av smaklökarna)

Ta Grönpeppar, svartpeppar, Rosépeppar, salt o lite kryddpeppar, krossa dessa i mortel och smörj sedan in högreven i pepparn, när du smörjt in pepparn i reven så bryner du på köttet, tills det får en fin mörk brun färg. ta sedan högreven och lägg den i ugnen på ca 175-200 celsius en stund, (beroende på hur blodigt du vill ha köttet) Ta sedan ut älsklingen ur ugnen, häll upp en glas rödvin, och tranchera upp godbiten och njut människa, Njut!.

Servera med en rödvinssås av egen karaktär och stekta potatisklyftor
Citera
2011-09-16, 02:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Erikon

Ta Grönpeppar, svartpeppar, Rosépeppar, salt o lite kryddpeppar,

ta sedan högreven och lägg den i ugnen på ca 175-200 celsius en stund, (beroende på hur blodigt du vill ha köttet)

Ta sedan ut älsklingen ur ugnen, häll upp en glas rödvin, och tranchera upp godbiten och njut människa, Njut!.

Låter riktigt gott med pepparblandningen!

Vad innebär en stund? Har en fransyska på ca ett kilo. Ska den ligga inne 35-40 minuter?
Citera
2011-09-16, 02:07
Medlem
Erikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOKO_MOTIV
Låter riktigt gott med pepparblandningen!

Vad innebär en stund? Har en fransyska på ca ett kilo. Ska den ligga inne 35-40 minuter?

35-40 låter bra, om du är osäker kan du ta ut den och köra ner en termometer i själva kärnan av den för att se temperaturen, om den mot alla odds skulle vara under 60 i mitten så kör den ca 20 min till, tills den kommer upp i 70-80. Om det sedan bubblar upp blod och köttvätska så vet du att det fortfarande finns chans att rädda den om du skulle ha gjort bort dig.
Citera
2011-09-16, 03:03
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarpheden

Finns det någon lösning till mitt dilemma? En någorlunda blodig bit högrev saknandes dess karaktäristiska seghet.

Eder tillgivne
Skarpheden

Här är ett recept som fanns med i senaste Buffé och som verkar riktigt, riktigt gott. Jag ska själv testa det i närtid.

http://www.ica.se/Recept/langkokt-hogrev-714119/

Tyvärr är det inte blodigt, men du kan kanske tranchera lite slarvigt?
Citera
2011-09-16, 07:48
Medlem
Högrev är väl mera klassiskt köttsoppekött..?

Högrev med ben kokas och blir köttsoppa. Det är lite för segt för att bara stekas lite.

Willys har kört en kampanj ett tag med högrev för 49Kr/kg. Bra pris till grytor och just köttsoppa, men som sagt stekas och dessutom blodigt så får ni tugga er less..

.
Citera
2011-09-16, 08:50
Medlem
Cantorass avatar
Min erfarenhet är att det är rätt stor skillnad på högrev och högrev. Dels beroende på djuret och hängningen/mörningen, men också på vilken del av högreven det är frågan om.
Vissa bitar går bra att steka i skivor och äta blodiga - ok, det blir aldrig som oxfilé i konsistensen, men köttsmaken är överlägsen - alla hinnor och dylikt är dock lika lättuggade som cykelslang så det gäller att putsa köttet - i alla fall om man tänker bjuda någon på köttet. Andra bitar är dock omöjliga och lämpar sig bäst för grytor. Det gäller att prova sig fram - efter ett tag (och många skosulesbiffar) får man en känsla för vilka bitar man ska välja.

Annars är sous-vide tydligen ett trick - kolla den tråden.
Citera
2011-09-16, 16:56
Medlem
Skarphedens avatar
Tack för alla bra tips. Lydde Cantoras uppmaning om ett kolla in sousvidetillagning, och den tillagningsmodellen verkar onekligen spännande.

Men. Kan man inte bara banka på köttbiten med en hammare eller någonting? Finns det någon annan metod för att möra upp köttet?
Citera
2011-09-16, 17:53
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikon
35-40 låter bra, om du är osäker kan du ta ut den och köra ner en termometer i själva kärnan av den för att se temperaturen, om den mot alla odds skulle vara under 60 i mitten så kör den ca 20 min till, tills den kommer upp i 70-80. Om det sedan bubblar upp blod och köttvätska så vet du att det fortfarande finns chans att rädda den om du skulle ha gjort bort dig.
Om man föredrar att ha sitt kött blodigt så är 70-80° alldeles för mycket. Ta ut vid 62-64° och låt vila en stund så stiger tempen 3-4° ytterligare och köttet är rosa. Att bara steka på tid är vanskligt, bättre är att investera en hundring i en stektermometer.
Nu talar jag i och för sig om fransyska, högrev anser jag som många andra vara "kokekött" eller grytkött som ska stå på spisen riktigt länge för att bli bra. Gulasch/pörkölt kokar jag ca sex timmar, då blir köttet mört så det smälter i munnen.
Citera
2011-09-16, 19:30
Medlem
Grårävs avatar
Men.. på allvar?
Du tror du ska kunna köpa högrev, steka den lätt och njuta den som en bit hängmörad biff eller oxfile??!
Högrev kokar man soppa på. Eller gryta. Det är lång-koks kött, inte kött man äter blodigt.
Det är skilnad på kött och kött.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in